اپراتورها

اپلیکیشن

تلفن همراه

دولت الکترونیک

September 15, 2021
16:52 چهارشنبه، 24ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128550

چگونه سیم‌کارت‌های اضافی خود را سلب امتیاز کنیم؟

 
این روزها در هر خانه چند سیم‌کارت بلا استفاده وجود داشته که در صورت عدم نیاز می‌توانید آن‌ها را سلب امتیاز کنید تا از خطرات احتمالی مفقودی سیم‌کارت و ماجراهای بعد آن مصون بمانید.
 
سلب سیم‌کارت به دو روش حضوری و غیر حضوری صورت گرفته که در روش اول بایستی سیم‌کارت‌تان فعال و در دسترس باشد. در ادامه با این دو روش آشنا می‌شویم.
 
روش غیرحضوری
با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت قرنطینه و فاصله اجتماعی، می‌توانید از طریق سامانه دولت همراه جهت سلب مالکیت سیم‌کارت‌های‌تان اقدام کنید. همچنین اپلیکیشن‌های همراه من، ایرانسل من و رایتل من نیز قابلیت سلب سیم کارت را در اختیار مشتریان‌شان قرار داده‌اند که مشترکان هر یک از این اپراتورها می‌توانند به صورت مستقیم به این سامانه‌ها مراجعه کنند.
 
سامانه دولت همراه در دو نسخه موبایل و وب در دسترس کاربران است. برای استفاده از خدمات دولت همراه ابتدا بایستی با ثبت شماره تلفن خود، پس از دریافت کد فعال‌سازی به سامانه وارد شوید. لازم به ذکر است که این خط تلفن همراه حتما بایستی به نام خود شما باشد.
 
 
در صورتی که برای اولین بار از خدمات دولت همراه الکترونیک استفاده می‌کنید، نیاز است تا پروفایل خود را تکمیل و کد ملی و تاریخ تولدتان را وارد کنید. سپس در صورت صحت اطلاعات وارده پیامکی مبنی بر این که اطلاعات هویتی شما توسط ثبت احوال تایید شده را دریافت خواهید کرد.
 
حال می‌توانید از خدمات دولت همراه از قبیل پرداخت قبوض، ثبت اسناد و املاک، استعلام مدرک تحصیلی و… استفاده کنید. برای سلب مالکیت سیم‌کارت‌هایی که به نام شما هستند بایستی به بخش «مالکیت سیم‌کارت» بروید که می‌توانید آن را از طریق نوار کشویی صفحه اول پیدا و انتخاب کنید.
 
 
در صفحه جدید لازم است اپراتور سیم‌کارتی که می‌خواهیت مالکیت آن را سلب کنید، انتخاب نمایید که پس از آن به سامانه اپراتورتان ارجاع داده خواهید شد.
 
 
برای استفاده از خدمات اپراتور خود بایستی شماره سیم کارتی که می‌خواهید امتیاز آن را سلب کنید وارد کرده و پس از دریافت رمز یک بار مصرف وارد سامانه اپراتور شوید. با توجه به این که اپراتورهای مختلفی در کشور فعال هستند تنها به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم، البته روند سلب امتیاز برای تمامی اپراتورها تقریبا شبیه به هم است.
 
با رفتن به بخش مدیریت سیم‌کارت، می‌توانید جهت سلب امتیاز آن اقدام کنید.
 
در صورتی که قصد سلب امتیاز سیم‌کارت خود را دارید، گزینه درخواست سلب امتیاز را انتخاب کنید. اگر در ۲۴ ساعت گذشته درخواست سلب امتیاز را ثبت کرده و از درخواست خود منصرف شده‌اید، گزینه لغو سلب امتیاز را انتخاب کنید.
 
 
با انتخاب گزینه درخواست سلب امتیاز، توافق نامه‌ای به شما نمایش داده شده که با اجرای آن حق اشتراک سیم کارت وارد شده به کلی از شما سلب و بازیابی آن (پس از گذشت ۲۴ ساعت) امکانپذیر نخواهد بود.
 
 
با تایید توافق نامه، رمز یک بار مصرفی به سیم‌کارت شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن آن، درخواست‌تان ثبت و به آن رسیدگی خواهد شد.
 
 
روش حضوری
یکی از مزیت‌های این روش آن است که سیم‌کارت‌هایی که به نام شما بوده اما در دسترس‌تان نیستند را نیز سلب مالکیت کنید. در حالی که در روش غیر حضوری بایستی سیم‌کارت فعال بوده تا کد یکبار مصرف برای آن ارسال شود.
 
برای سلب امتیاز حضوری می‌توانید به دفتر اپراتور خود در نزدیکی محل زندگی و کارتان رفته و با به همراه داشتن مدارک هویتی، فرم مربوطه برای سلب امتیاز سایر سیم کارت‌های خود را تکمیل و سپس به دفتر اسناد رسمی بروید تا امضا و اثر انگشت شما گواهی شود. حال با تحویل فرم مربوطه به دفتر اپراتور، فرایند سلب مالکیت سیم‌کارت‌های شما صورت خواهد پذیرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.