امینت

تلفن همراه

گوشی

September 17, 2021
16:46 جمعه، 26ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128586

درخواست اپل از کاربران برای آپدیت فوری تمامی دستگاه‌ها

دنیای‌اقتصاد : اپل به‌تازگی نقص امنیتی جدیدی را شناسایی کرده که قادر است بدون هیچ‌گونه اقدامی از سوی کاربر، آسیب‌های امنیتی جدی برای دستگاه‌ها ایجاد کند. این شرکت با عرضه آپدیت IOS۱۴.۸ در روز دوشنبه، از تمامی کاربران خواست هرچه سریع‌تر تمامی دستگاه‌های تولید این شرکت را به‌روزرسانی نرم‌افزاری کنند. این جاسوس‌افزار جدید قادر است بدون آنکه حتی کاربر متوجه شود، به‌دوربین، میکروفون و پیام‌های دستگاه دسترسی پیدا کند. برای اولین‌بار گروه پژوهشی سیتیزن‌لب، در گزارشی از این نقص امنیتی خبر داد و اظهار کرد که آسیب شناسایی‌شده قادر است بدون آنکه کاربر بر روی لینکی کلیک کند یا پیامی را بازکند، به‌دستگاه نفوذ کرده و وارد عمل شود.
 
 
این آسیب امنیتی محدود به‌آی‌فون نیست و می‌تواند به‌تمامی دیگر محصولات شرکت اپل اعم از مک‌بوک، ای‌مک، آی‌پد و اپل‌واچ‌ها نیز نفوذ کند. به گفته شرکت کانادایی سیتیزن‌لب، آسیب شناسایی‌شده از سوی شرکت اسرائیلی NSO ایجاد شده است و این شرکت با استفاده از این  آسیب‌‌‌‌‌‌‌پذیری قادر است کنترل دستگاه‌های شرکت اپل را به‌دست بگیرد.  جان اسکات‌ریلتون، از محققان امنیتی سیتیزن‌لب می‌گوید، این جاسوس‌افزار قادر است از راه دور به‌مانند یک کاربر عادی کنترل کاملی بر دستگاه‌های آلوده داشته باشد. چندی‌پیش کشف جاسوس‌افزار دیگر این شرکت با نام پگاسوس، جنجال زیادی در محافل سیاسی به‌پا کرد.
 
این شرکت تحقیقات امنیت اعلام کرد: در ماه مارس و زمانی که در حال بررسی گوشی هک‌شده یک فعال سعودی بودیم، این آسیب‌پذیری را کشف کردیم. محققان این شرکت معتقدند آسیب‌پذیری مذکور دست‌کم ازماه فوریه بر روی بسیاری از دستگاه‌های اپل فعال بوده است. آسیب‌پذیری یادشده مربوط به‌شیوه ارائه و نمایش خودکار تصاویر توسط پیام‌رسان ای مسیج اپل است. تا به‌حال ای‌مسیج بارها توسط شرکت ان‌اس‌او گروپ (NSO Group) و برخی هکرهای دیگر مورد سوءاستفاده قرار گرفته، لذا اپل بارها معماری آن را به‌روز کرده است‌ اما این اقدامات موثر نبوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.