اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 17, 2021
16:54 جمعه، 26ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128592

چگونه رزومه حرفه‌ ای با Microsoft Word بسازیم؟

 
 
هرچند نوشتن رزومه حرفه ‌ای کاری دشوار و زمان ‌بر است اما تاثیر بسیار زیادی در جلب توجه کارفرما دارد و صاحب کسب و کار را برای برقراری تماس با کارجو ترغیب می کند.
 
به گزارش سیناپرس، رزومه به زبان ساده نامه ‌ای است که شما آن را برای صاحب یک کسب و کار می‌ نویسید. این نامه عادی نیست و باید طوری تهیه و تنظیم شود تا صاحب آن کسب و کار را مجاب کنید که شما از پس مسولیت ‌های سنگین آن شغل برمی ‌آیید.
 
 
برای نوشتن یک رزومه حرفه ای می توانید از برنامه word استفاده کنید؛ این نرم افزار دارای چندین ابزار و قالب برای ساخت رزومه است. با سیناپرس همراه باشید تا نحوه ساخت رزومه کاری حرفه ای با Microsoft Word را به شما آموزش دهیم.
 
چگونه رزومه بسازیم؟
برنامه word را باز کنید. در زیر نوار جستجو روی گزینه «Resumes and Cover Letter» کلیک کنید. اکنون تعداد زیادی قالب پیش ساخته رزومه را  مشاهده  می کنید؛ استفاده از قالب ‌های مایکروسافت شانس تاثیرگذاری روی فرد استخدام ‌کننده را افزایش می ‌دهد و رزومه‌ هم از استانداردهای لازم برخوردار می ‌شود. یکی از قالب ها را انتخاب کنید. روی گزینه “Create” کلیک کنید، نرم افزار سایز فایل پیش ساخته را به شما می ‌گوید و بعد از چند ثانیه یک رزومه کامل در اختیار شما قرار می دهد.
 
ممکن است قالب ‌های آماده ‌ای که مایکروسافت برایتان ایجاد کرده برای هدف شما کاربردی نباشند یا اصلا از هیچ یک از قالب ‌های آماده ورد خوشتان نیاید بنابراین می توانید خودتان یک قالب منحصر به فرد برای رزومه کاری تان بسازید. برای انجام این کار یک صفحه خالی را باز کنید. به سراغ تب Layout بروید و روی Margins کلیک کنید. روی گزینه Custom Margins بروید و کلیک کنید. سپس به صورت دستی حدود حاشیه‌ های صفحه را تعیین کنید. بهترین حالت حاشیه متن یک رزومه باید از بالا ۱ اینچ، از پایین ۰.۶۳ اینچ، از راست ۰.۶۳ و از چپ ۶.۳ اینچ فاصله داشته باشد. کارتان که با محدوده و ابعاد حاشیه متن تمام شد، روی OK کلیک کنید تا همه چیز برای نوشتن متن رزومه فراهم شود.
 
چگونه اطلاعات رزومه را مرتب کنیم؟
برای شروع باید به دنبال هدینگی (Heading) بگردید که مناسب رزومه‌ تان باشد بنابراین بهتر است به سراغ تب Home بروید تا بتوانید از طریق بخش Styles نمونه‌ هایی از هدینگ‌ های مختلف را ببینید. سپس سرفصلی با عنوان تجارب شغلی خود تایپ کنید و کلید اینتر را بزنید. در زیر اولین هدینگ، یک جدول برای ارایه اطلاعات این بخش بسازید. برای این کار به سراغ  تب Insert بروید و روی Table کلیک کنید. سپس بر اساس اطلاعاتی که در دست دارید، جدولی مناسب و بدون ستون بسازید. هر سطر این جدول را به یکی از تجربه کاری تان اختصاص دهید؛ نباید یک تجربه متفاوت را در همان ستون قبلی تایپ کنید. در پایان حاشیه جدول را حذف کنید؛ برای انجام این کار، روی جدول مورد نظر کلیک کنید، سپس روی تب Design بروید و از بخش Table Tools روی Borders کلیک کنید؛ اگر قصد دارید ظاهر رزومه تان ساده باشد، با انتخاب گزینه No Border تمام خطوطی که دور جدول کشیده شده‌ است را حذف کنید اما اگر قصد دارید رزومه تان حاشیه داشته باشد با انتخاب گزینه Borders and Shading بنابر سلیقه تان، حاشیه جدول‌ها را تغییر دهید. پس از اتمام کار روی کلمه OK کلیک کنید.
 
چه اطلاعاتی را انتخاب کنیم؟
اگر به دنبال این هستید که رزومه ‌تان تاثیرگذاری بیشتری را داشته باشد بهتر است به ترتیب از سرفصل های اطلاعات تماس، تجارب شغلی، تحصیلات و مهارت‌ های جانبی استفاده کنید. سعی کنید از ارایه مهارت ها و تجاربی که ربطی به شغل آینده تان ندارد، صرف نظر کنید. نکته بسیار مهم این است که همیشه سوابق خود را به صورت برعکس در رزومه کاری تان قرار دهید یعنی سوابق جدیدتر در بالای لیست و سوابق قدیمی ‌تر باید در پایین لیست قرار بگیرند. در ضمن اضافه کردن سوابق شغلی نامربوط لازم نیست، مگر اینکه فاصله بزرگی در رزومه ایجاد کند.
 
چند نکته کلیدی
1- رزومه باید کوتاه و خلاصه باشد بنابراین سعی کنید رزومه تان را در یک الی سه صفحه تنظیم کنید.
 
2-هرگونه غلط املایی یا گرامری تاثیر منفی روی استخدام شما دارد بنابراین پس از نوشتن رزومه آن را ویرایش کنید. برای ویرایش متن می ‌توانید از ابزار درونی خود ورد استفاده کنید.
 
3- استفاده از فونت و سایز قلم نیز بسیار مهم است. سعی کنید مطالب بسیار فشرده و درهم تایپ نشوند.
 
4- نکات منفی همچون علت اخراج از محل کار سابق خود را به هیچ عنوان مطرح نکنید.
 
5- عکس پرسنلی و متعارفی را برای رزومه انتخاب کنید.
 
6- رزومه تان را حتما با نامه ای مجزا همراه کنید و ارائه دهید. این کار باعث تاثیر بیشتر در جلب نظر موافق بررسی کنندگان می شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.