5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

فناوری

گوشی

September 17, 2021
17:02 جمعه، 26ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128595

چرا چیپست اختصاصی گوگل پیکسل ۶ انقدر عجیب به نظر می‌رسد؟

 
گوگل تا چند هفته‌ی دیگر از گوشی‌های پیکسل ۶ رونمایی می‌کند که همراه با چیپست اختصاصی تنسور راهی بازار می‌شوند. در این میان اگر مشخصات فاش شده از این چیپست صحت داشته باشد، ترکیب‌بندی پردازنده‌ی این تراشه حتی با استانداردهای گوگل هم بسیار عجیب و غریب خواهد بود.
 
شرکت گوگل فقط به طور رسمی درباره‌ی قابلیت‌های هوش مصنوعی این تراشه اظهارنظر کرده ولی هیچ اطلاعاتی درباره‌ی مشخصات پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی آن فاش نشده است. رییس بخش سخت‌افزار گوگل مدتی قبل در جریان مصاحبه‌ای گفت: «ویژگی‌های استانداردی که مردم به آن‌ها نگاه می‌کنند بسیار رقابتی خواهد بود و ویژگی‌های هوش مصنوعی این تراشه را نسبت به رقبا متمایز می‌کنند.»
 
طی ماه‌های گذشته گزارش‌های پراکنده‌ای درباره‌ی جزئیات این تراشه منتشر شده و مثلا در یکی از آن‌ها آمده که این چیپست از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-A78 طراحی شده توسط Arm استفاده می‌کند که سامسونگ هم برای اگزینوس ۲۱۰۰ از همین طرح استفاده کرده است. همچنین رویترز گزارش داده که مودم ۵G این تراشه از طرف سامسونگ تأمین می‌شود.
 
 
 
مشخصات پردازنده در هاله‌ای از ابهام قرار داشت که دیشب سایت XDA با انتشار یک گزارش، تمام مشخصات آن را فاش کرد. طبق این گزارش، چیپست اختصاصی گوگل پیکسل ۶ از دو هسته‌ی Cortex-X1 با سرعت ۲٫۸۰ گیگاهرتز، دو هسته‌ی A76 با سرعت ۲٫۵۳ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی A55 برای کارهای سبک تشکیل شده است.
 
اگر پیگیر خبرهای مربوط به چیپست‌های گوشی‌های پرچم‌داران بوده باشید، مطمئنا می‌دانید که چنین ترکیبی بسیار عجیب محسوب می‌شود. زیرا از یک طرف هسته‌های جدید قدرتمند در کنار هسته‌های قدیمی ضعیف‌تری قرار گرفته‌اند. در ادامه به این موضوع بیشتر می‌پردازیم.
 
وقتی که به اکثر چیپست‌های مدرن گوشی‌های هوشمند نگاه می‌کنیم، عموما پردازنده‌ی آن‌ها از هسته‌های اصلی و هسته‌های کم‌مصرف تشکیل شده‌اند. به همین خاطر مثلا برای گیمینگ، هسته‌های قدرتمند انجام وظیفه می‌کنند ولی برای کارهای ساده‌ای مانند چک کردن ایمیل، از هسته‌های کم‌مصرف استفاده می‌شود.
 
یک چیپست معمولی مبتنی بر معماری Arm معمولا از ۴ هسته‌ی قدرتمند (مثل A78) و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف (مثل A55) تشکیل شده است. اما سال گذشته شرکت Arm یک هسته‌ی پردازشی بسیار قدرتمند را به نام Cortex-X1 معرفی کرد. بنابراین شرکت‌ها برای چیپست‌های پرچم‌دار خود تا حدی طراحی پردازنده‌های خود را تغییر دادند.
 
 
کوالکام معمولا تا حدی طراحی Arm را برای هسته‌های پردازشی خود تغییر می‌دهد ولی اسنپدراگون ۸۸۸ اساسا از یک هسته‌ی X1، ۳ هسته‌ی A78 و ۴ هسته‌ی A55 تشکیل شده است. همچنین سامسونگ برای اگزینوس ۲۱۰۰ هم از ترکیب مشابهی استفاده کرده است. اما چیپست گوگل تنسور قرار است با دو هسته‌ی X1، دو هسته‌ی A76 و ۴ هسته‌ی A55 راهی بازار شود.
 
از نظر تئوری، گوگل با استفاده از دو هسته‌ی X1 می‌تواند بهترین تراشه‌های کوالکام و سامسونگ را پشت سر بگذارد ولی از طرف دیگر وجود هسته‌ی A76 اصلا منطقی نیست زیرا این هسته‌ی پردازشی توان بسیار کمتری نسبت به A78 ارائه می‌کند. معماری این هسته در سال ۲۰۱۸ معرفی شده و دو نسل کامل پشت سر A78 قرار دارد. با توجه به اینکه A78 در عین قدرت بیشتر، انرژی کمتری هم نسبت به A76 مصرف می‌کند، مشخص نیست که چرا گوگل به استفاده از آن روی آورده است.
 
این احتمال وجود دارد که گوگل جزئیات مربوط به تراشه‌ی خود را بنچمارک گیک‌بنچ دستکاری کرده ولی در گزارش موردنظر آمده که چنین چیزی بعید به نظر می‌رسد. در هر صورت در حال حاضر معمای چیپست اختصاصی گوشی‌های گوگل پیکسل ۶ بسیار عجیب‌تر شده و بعد از معرفی این گوشی‌ها، می‌توانیم در مورد موفقیت یا شکست رویکرد گوگل صحبت کنیم.
 
منبع: The Verge
ترجمه: دیجیکالا
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.