اپراتورها

تلفن همراه

September 19, 2021
16:41 یکشنبه، 28ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128646

روش اندازه‌گیری امواج دکل موبایل/موارد بالاتر از استاندارد را اعلام کنید

 
افرادی که نسبت به میزان تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل و امواج الکترومغناطیس نگران هستند، می‌توانند میزان این امواج را در سامانه اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیس مشاهده کرده و اگر این میزان از استاندارد بیشتر باشد، اقدام به شکایت کنند.
 
 رشد روزافزون کاربری سیستم‌های بی‌سیم و استفاده از امواج الکترومغناطیسی باعث گسترش رفاه و آسایش در زندگی امروز شده است. از سوی دیگر، استفاده از وسایل و لوازم الکترونیکی در منزل، هنگام کار، اماکن عمومی و در نتیجه مواجهه با تشعشعات و پرتوهای رادیویی امری محرز و اجتناب‌ناپذیر است. عدم آگاهی از چگونگی استفاده از این امکانات و مواجه با آنها، عدم آگاهی از میزان قرارگیری در معرض امواج رادیویی و عدم اطلاع از اثرات آنها روی سلامتی انسان باعث نگرانی عمومی شده است.
 
توصیه ITU K.83 (توصیه‌نامه امواج الکترومغناطیسی) ما را در راستای اندازه‌گیری و پایش امواج رادیویی در هر زمان و هر مکان به منظور کاهش نگرانی‌های مردمی راهنمایی و هدایت می‌کند. با توجه به این توصیه‌نامه امواج الکترومغناطیسی و تاثیر آن بر اقشار مختلف جامعه باید تحت نظارت و کنترل رگولاتوری باشد. لذا میزان امواج رادیویی باید برای تمام افراد شفاف‌سازی شود. 
 
اپراتورهای تلفن همراه موظف هستند قانون حفاظت از تشعشعات و سلامت کاربران را رعایت کنند. برای اطمینان از سلامت عمومی و اطلاع‌رسانی به مردم، سازمان تنظیم مقررارت و ارتباطات رادیویی، پروژه پایش امواج الکترومغناطیسی را آغاز و نتایج آن را به‌صورت برخط در اختیار عموم قرار داده است. در حال حاضر شهر تهران با نصب ۷۰ و شهر شیراز با نصب ۱۸ ایستگاه ثابت اندازه‌گیری تشعشع تحت پوشش و رصد رگولاتوری است.
 
اهمیت پروژه پایش امواج الکترومغناطیسی
 
در سامانه اندازه‌گیری تجمعی شدت امواج الکترومغناطیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به‌منظور پایش تشعشعات تجهیزات رادیویی مطابق حدود استاندارد ملی ایران به شماره ۸۵۶۷ و کمیسیون بین‌المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون‌ساز (ICNIRP) راه‌اندازی شده است، با انتخاب ناحیه مورد نظر، تاریخ شروع و خاتمه‌ بازه مورد نظر برای بررسی شدت میدان انتخاب‌شده و داده‌ها بر اساس بازه‌ی انتخابی فیلتر می‌شود. پس از آن، مقادیر بیشینه، کمینه و متوسط اندازه‌گیری در بازه انتخابی برای ایستگاه مورد نظر نمایش داده می‌شود و هم‌چنین امکان نمایش و عدم نمایش سطح استاندارد روی گراف خروجی با این ابزار وجود دارد.
 
مطابق با استانداردهای اعلام‌شده، حدود پرتوگیری امواج الکترومغناطیسی ۲۸ ولت‌برمتر است که در نمودار مربوط به هر ایستگاه، به صورت خط‌چین قرمز مشخص شده است. کاربران می‌توانند پس از مشاهده‌ میزان اندازه‌گیری‌شده، سطح استاندارد مصوب برای شدت میدان الکترومغناطیس بر اساس استاندارد ملی و ICNIRP که بین ۳۰۰ کیلوهرتز تا ۱۸ گیگاهرتز را روی گراف مشاهده و از کمتر بودن این میزان نسبت به حد استاندارد اطمینان حاصل کنند و اگر میزان نمایش‌داده‌شده از استانداردی که مشخص شده بیشتر باشد، می‌توان در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات، در این زمینه شکایت کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.