اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

September 20, 2021
14:53 دوشنبه، 29ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128682

نحوه محاسبه مالیات اینفلوئنسرها مشخص شد

 
با توجه به مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر لزوم اخذ مالیات از درآمد تبلیغاتی اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور، معاون سازمان امور مالیاتی توضیحاتی درباره نحوه محاسبه مالیات این افراد ارائه کرد.
 
«محمود علیزاده» در گفتگو با ایسنا با بیان این که اینفلوئنسرها و فعالیت‌شان در فضای مجازی به عنوان شغل محسوب می‌شود، تاکید کرد درآمد این افراد طبق ضوابط مالیات بر درآمد،همانند سایر شاغلین مشمول این مالیات خواهد شد.
 
وی درباره نحوه محاسبه درآمد اینفلوئنسرها گفت:
 
«به موجب قانون مالیات‌های مستقیم و با آخرین اصلاحاتی که در آن صورت گرفته است، درآمد واقعی هر شخصی اعم از اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانه‌های کاربر محور، براساس بررسی صورت‌حساب‌ها و حساب‌های بانکی و استناد به مدارک و اسناد، مشخص شده و به عنوان ماخذ محاسبه مالیات تعیین می‌شود.»
 
لازم به یادآوری است نمایندگان مجلس در سال گذشته به هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربر محور از محل تبلیغات را مشمول مالیات بر درآمد کردند. دستورالعمل اجرای این مالیات نیز مرداد ماه سال جاری ابلاغ شد که طبق آن در سال جاری سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن‌ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.
 
همچنین، براساس دستورالعمل مربوطه، هزینه‌های تولید محتوا و گزارش آگهی به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد و چنانچه مابه‌ازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربر محور برای دیگران، تحصیل یا تملک کالا یا دریافت خدمت باشد ارزش منصفانه مابه ازای دریافتی درآمد محسوب شده و مشمول مالیات می‌شود.
 
بحث مالیات اینفلوئنسرها با توجه به درآمد سالانه هزار میلیاردی آن‌ها مدتی است که مطرح شده و در همین زمینه دفتر مطالعات تنظیم‌گری ساترا، گزارشی درباره قوانین کشورهای مختلف در رابطه با اخذ مالیات از اینفلوئنسرها و تنظیم‌گری این حوزه منتشر ساخته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.