سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 21, 2021
11:16 سه شنبه، 30ام شهریورماه 1400
کد خبر: 128699

تولید رایانه کوانتومی که در دمای عادی اتاق کار می‌کند

 
رایانه‌های کوانتومی به علت قابلیت‌های خود گزینه‌ای مناسب برای کنار زدن رایانه‌های سنتی هستند اما آنها فعلاً قابل استفاده در دمای پایین هستند که این مشکل توسط ژاپنی‌ها برطرف شده است.
 
 به نقل از نیواطلس، محققان ژاپنی برای تسهیل به‌کارگیری رایانه‌های کوانتومی در دمای عادی اتاق به دستاورد فنی جدیدی دست یافته‌اند.
 
در برخی رایانه‌های کوانتومی از فوتون‌ها برای انتقال ذرات حاوی داده استفاده می‌شود. به منظور رمزگذاری اطلاعات و گنجاندن آنها در فوتون‌ها، الکترون‌های رایانه‌های کوانتومی باید در شرایط خاصی قرار بگیرند که تنها در دمای بسیار پایین محقق می‌شود. تعامل این الکترون‌ها با برخی مواد خاص که نور از آنها ساطع می‌شود، باعث انتقال داده‌ها از طریق پروتون‌ها و در نهایت ذخیره سازی و جابجایی آنها می‌شود.
 
یکی از روش‌های رمزگذاری اطلاعات برای ذخیره سازی آنها در رایانه‌های کوانتومی، به روش نور قطبی شده در شیار مشهور است. الکترون‌ها در نوارهای انرژی متفاوتی وجود دارند و شیارهایی بین این نوارها با سطح انرژی پایین ایجاد می‌شود. زمانی که الکترون‌ها در این شیارها نور تولید می‌کنند، الگوهای مدور نور قطبی شده خلق می‌کنند که ممکن است به سمت چپ یا راست بپیچند. این ویژگی کایرالیته نام دارد و از آن برای ذخیره سازی و انتقال اطلاعات کوانتومی استفاده می‌شود.
 
مشکل آن است که فرایند یادشده تنها با استفاده از آهن رباهای بسیار قوی و در سرمای صفر مطلق رخ می‌دهد. لذا تولید و استفاده از رایانه‌های کوانتومی در شرایط خاص آزمایشگاهی ممکن است. اما محققان دانشگاه ناگویا راهی را برای تولید این نور قطبی شده در دمای عادی اتاق یافته‌اند.
 
در آزمایش‌های اولیه از یک دستگاه نیمه هادی جدید برای تولید این نور در دمای منفی ۱۹۳ درجه استفاده و مشخص شد در صورت اعمال فشار، نور قطبی شده در هوای گرم‌تر نیز تولید می‌شود. لذا دستگاه جدیدی با استفاده از تنگستن دی سولفید کشیده شده بر روی یک بستر پلاستیکی تولید شد. با خم کردن این ترکیب مواد مورد استفاده در فرایند تولید نور قطبی شده تحت فشار قرار گرفتند و لذا ساخت رایانه کوانتومی که در دمای اتاق قادر به فعالیت باشد، ممکن شد. این دستاورد مهم علمی به استفاده گسترده‌تر از رایانه‌های کوانتومی منجر خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.