تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 23, 2021
12:29 پنجشنبه، 1ام مهرماه 1400
کد خبر: 128783

معاون برنامه‌ریزی پست: ۱۲۸ فروشگاه در سامانه «روستابازار» فعالیت می‌کنند

 
شرکت پست با هدف برقراری ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان روستایی و مصرف‌کننده واقعی و فروش بدون واسطه سامانه «روستابازار» را راه‌اندازی کرد. به گفته معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست تاکنون ۱۲۸ فروشگاه در این سامانه مشغول به کار شدند.
 
 سامانه روستابازار که از اسفند ماه گذشته راه‌اندازی شده است قرار است دسترسی آسان تولیدکنندگان صنایع دستی و محصولات کشاورزی و دامی به بازارهای داخلی برای فروش بدون واسطه را فراهم کند که به صورت پایلوت در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی شد. متقاضیان با ورود و ثبت نام در سامانه روستابازار می‌توانند یک غرفه مجازی دریافت کنند و صنایع دستی و محصولات دیگر خود را به فروش برسانند.
 
حالا پس از گذشت ۷ ماه حمیدرضا امینی راد،معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست با اعلام اینکه این سامانه با توجه به تجارب و امکانات و زیرساخت‌های شرکت پست در حوزه تجارت الکترونیکی برای همکاری با کسب وکارهای خرد قابلیت توسعه در اقصی نقاط کشور را دارد،گفت: «سال گذشته با سفر وزیر ارتباطات دولت دوازدهم، محمد جواد آذری جهرمی به استان سیستان و بلوچستان، اولین استانی بود که این سامانه در آن به صورت پایلوت راه‌اندازی و عملیاتی شد. در حال حاضر ما سعی کردیم از طریق دهیاری‌ها و همینطور تعاونی‌های روستایی این سامانه را در استان‌های دیگر هم عملیاتی کنیم.»
 
به گفته امینی‌راد در حال حاضر تمرکز این سامانه روی محصولاتی است که فاسد نمی‌شوند و از سوی شرکت پست محصولات ممنوع نیستند. به این صورت شرکت پست می‌تواند از ظرفیت‌های خالی خود برای جابه‌جایی مرسوله استفاده کند.
 
او ادامه داد: «تاکنون در فاز اول تعداد ۱۲۸ فروشگاه جذب این سامانه و فعال شده‌اند. بیشترین سهم فروشگاه مربوط به استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۳۳ فروشگاه است و سایر استان‌ها هم به سرعت در حال جذب و فعال‌ کردن فروشگاه‌های روستایی هستند.»
 
 
حمیدرضا امینی راد،معاون برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه فناوری اطلاعات شرکت پست
به گفته امینی‌راد استمرار فعالیت فروشگاه‌های روستایی منوط به رعایت ضوابط و مقررات درج شده در هنگام ثبت و فعال کردن فروشگاه‌ها است و همچنین برای اعتراض یا ثبت انتقاد، درگاه‌های ارتباط با مشتری در شرکت پست پیش‌بینی شده است.
 
او درمورد اینکه آیا محدودیتی برای عرضه محصولات در روستابازار وجود دارد، گفت: «در صورتی که فروشندگان قوانین کشور را رعایت کنند، محدودیتی برای عرضه صنایع دستی و تولیدهای محلی و بومی خود ندارند.»
 
امینی‌راد در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌ای از فروش محصولات به شرکت پست تعلق می‌گیرد، گفت: «شرکت پست فقط تعرفه مصوب خود نسبت به محاسبه هزینه خدمات پستی مورد تقاضا برای ارسال محصولات را دریافت می‌کند و مبالغ حاصل از فروش محصول به حساب فروشنده واریز می‌شود.»
 
او در ادامه درمورد نحوه قیمت‌گذاری محصولات بیان کرد: «صنایع دستی و محصولات تولید شده در روستا‌ها عموما تابع نظام قیمت‌گذاری مشخصی نیستند و عواملی چون تقاضا و درجه کیفی محصولات و غیره در نحوه قیمت‌گذاری نقش دارد؛ اما قطعا این بستر با حذف واسطه زمینه تعیین  قیمت مناسب را برای تولیدکننده روستایی فراهم می‌کند.»
 
امینی‌راد همچنین درمورد مزیت این سامانه نسبت به استارت‌آپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند،افزود: «اعتماد عمومی جامعه نسبت به شرکت پست خیلی بیشتر است و ما در پست با تفاهم‌نامه‌هایی که با دهیاری‌ها یا تعاونی‌های روستایی منعقد می‌کنیم، می‌توانیم صحت و سلامت کالا را از ابتدا تا انتهای فرآیند خرید تضمین کنیم. یعنی تضمین می‌کنیم کالایی که در سامانه ارائه می‌شود، با آن محصولی که مدنظر خریدار است، تطابق دارد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.