امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 25, 2021
11:19 شنبه، 3ام مهرماه 1400
کد خبر: 128804

ابزارهای جدید روسیه برای ارتقای امنیت سایبری و رصد محتوای ممنوعه

 
طبق گزارشی جدید روسیه تصمیم دارد با استفاده از ۳ سیستم جدید و مبتنی بر هوش مصنوعی علاوه بر ردیابی محتوای ممنوع در شبکه های اجتماعی، امنیت سایبری خود را ارتقا دهد.
 
 به نقل از رویترز، طبق اسناد دولتی روسیه برای مقابله با محتوای ممنوع در فضای آنلاین ۳ ابزار جدید به زرادخانه فناوری خود اضافه می‌کند.
 
روسیه در سال‌های اخیر قوانینی برای ارتقای حاکمیت سایبری خود در فضای مجازی وضع کرده است. همچنین شبکه‌های اجتماعی مختلفی به دلیل حذف نکردن محتوای ممنوع جریمه شده‌اند. این در حالی است که در ماه جاری قرار است انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود و به همین دلیل برخی منابع آنلاین برای جلوگیری از اختلال در این فرایند مسدود شده‌اند.
 
اما اکنون دولت این کشور مشغول سرمایه گذاری در ابزارهای دیجیتال پیچیده‌تری است تا نظارت دقیق‌تری بر فضای سایبری داشته باشد.
 
براساس اسناد دولتی یک سیستم جدید نظارت بر اطلاعات (MIR-۱) به طور خودکار محتوای ممنوع در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر، تلگرام و وب سایت روسی Vkonatakte را جستجو می‌کند. این سیستم تلاش‌های نظارتی سازمان راسکامونادزر Roscomnadzor، سرویس فدرال نظارت بر ارتباطات ، فناوری اطلاعات و رسانه‌های جمعی روسیه را ارتقا می‌دهد.
 
همچنین قرار است دو مناقصه برای دو سیستم جدید دیگر به نام‌های اوکلوس (برای جستجو در اطلاعات بصری) و وپر (ابزاری برای دفاع در مقابل تهدیدهای اطلاعاتی) نیز برگزار کند.
 
هر سه سیستم گفته شده از هوش مصنوعی، ماشین یادگیری و شبکه عصبی استفاده می‌کنند و پیش بینی می‌شود تا سال آینده راه اندازی شوند. دولت حدود ۸۳ میلیون روبل برای تحقیق و توسعه آنها نیز ارائه می‌کند.
 
پیش نویسی از بودجه‌های پیشنهادی در هفته جاری نشان می‌دهد احتمالاً روسیه در ۲۴-۲۰۲۲ میلادی ۲۱ میلیارد روبل (۴۲۵ میلیون دلار) برای ارتقای امنیت، ثبات و کارآمدی زیربنای اینترنت خود هزینه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.