تلفن همراه

گوشی

September 25, 2021
11:45 شنبه، 3ام مهرماه 1400
کد خبر: 128810

با آغاز سال تحصیلی بازار تلفن همراه رقابتی و آرام است

طبق اعلام مسئولان با بازگشایی مدارس به احتمال زیاد دوماه اول از سال تحصیلی کماکان به‌شیوه مجازی خواهد بود و بعد‌از آن هم ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی در شبکه شاد ادامه خواهد یافت. تلفن همراه و تبلت ابزار آموزشی برای آموزش آنلاین محسوب می‌شود. با آغاز سال تحصیلی مدارس به‌ سراغ فعالان بازار تلفن همراه رفتیم تا ببینیم وضعیت این کالا که این روزها بیشتر در سبد خانوار قرار دارد، چگونه است.
یک بازار رقابتی
رضا دیهیمی نایب رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه معتقد است در بازار تلفن همراه کالا به‌ اندازه کافی وجود دارد و قیمت آن مناسب است.
دیهیمی گفت: کاهش قیمت‌ها در بازار تلفن همراه به‌علت پایین آمدن نرخ ارز نیست، بلکه چون شرکت‌های واردکننده به اندازه کافی کالا تأمین کرده‌اند به‌همین علت بازار رقابتی شده و قیمت‌ها کاهش یافته است.
دیهیمی رشد واردات تلفن همراه را در 6 ماه اول سال خوب توصیف کرد و گفت: امیدواریم در دولت جدید نیز در 6 ماه دوم سال شاهد رونق این کالا در بازار باشیم و کالا با قیمت مناسب به‌دست مصرف کننده نهایی خود برسد.
این واردکننده تلفن همراه برای خرید گوشی به خانوارها توصیه کرد که 4 برند اصلی تلفن همراه را که در کل دنیا به‌ فروش می‌رسد و در بازار تلفن همراه کشور موجود است  خریداری کنند، فقط باید از نو بودن کالا و به‌همراه داشتن گارانتی آن مطمئن باشند.ا ز سوی دیگر برای اینکه مبادا فروشنده کالا را به آنها گران بفروشد، پیش از خرید کالا و برند مورد نظر خود، قیمت‌ها را از سامانه 124 چک کنند.
وی درباره مشکلات واردات برخی از برندها گفت: برخی از مدل‌های برند شیائومی و دو برند دیگر که مشکل شماره‌گیری تلفن‌های ضروری را داشت با رایزنی‌های انجمن، مشکل از سوی شرکت مربوطه و شبکه‌های مخابراتی حل شد و کالاهای این دسته از برندها که در گمرک مانده بود، هفته پیش ترخیص و به بازار عرضه شد.
دیهیمی به بازار تبلت هم اشاره کرد و افزود: از زمانی که تبلت‌ها رجیستر می‌شوند، قیمت‌ها نه تنها منطقی شده، بلکه کالاها هم با گارانتی به خریداران فروخته می‌شود. بازار تبلت هم به وضعیت خوبی رسیده. واردکنندگان قانونی  رغبت بیشتری برای تأمین این کالا پیدا کرده‌اند و مشکلی در توزیع آن وجود ندارد، تنها امیدواریم هرچه زودتر قیمت ارز به ثبات برسد تا مردم با خیال راحت‌تر خرید کنند.
بازگشت به آرامش
امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه نیز گفت: بازار تلفن همراه به‌علت توقف 50 روزه و نبود ثبت سفارش در واردات تلفن همراه پرتقاضا در برخی از مدل‌های شیائومی، ریئل می‌ و نوکیا و ترخیص نشدن این دسته از کالاها از گمرک، کمی دچار التهاب شد و به زنجیره واردات و به‌ دنبال آن به بازار آسیب زد ولی با رایزنی‌ها مشکل حل شده و بازار در حال بازگشت به حالت عادی خود است.
اسحاقی افزود: در بازار تلفن همراه فقط در مدل‌های مقرون به صرفه و پرتقاضا کمبود وجود دارد ،ولی با رفع مشکلات این دسته از کالاها واردکنندگان در تلاش هستند تا کمبود این کالاها را  سریع‌تر حل کنند. از این‌رو امیدواریم تا 10 روز آینده وضعیت در همه برندها بهتر شود.
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با بیان اینکه جهان نیز با کاهش تولید تلفن همراه مواجه شده و از نظر تأمین کالا مشکل وجود دارد، گفت: دولت باید در زمینه ثبت سفارش و مکانیزه کردن آن بیشتر مساعدت کند تا شرایط بهتر شود و اینکه سازمان تنظیم مقررات هم باید سرعت خود را در کنترل نمونه‌ها بالا ببرد چون به اندازه کافی در واردات کالا به بازار وقفه ایجاد شده است.
وی به مشکلات واردات تبلت نیز اشاره کرد و گفت: با آغاز سال تحصیلی تقاضا هم برای تبلت در بازار زیاد است ولی شرکت‌های واردکننده با مشکل تخصیص ارز مواجه شده‌اند. از این‌رو به‌نظر می‌رسد باید به شرکت‌های واردکننده بیشتری، ارزنیمایی اختصاص داده شود تا بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند.
اسحاقی با بیان اینکه پیش از این 90 درصد تبلت به‌صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شد و به نوعی استانداردها نیز رعایت نمی‌شد، افزود: هم اکنون هم فرایند استاندارد اجباری را برای تبلت‌ها قرار داده‌اند. این درحالی است که این موضوع روند تأمین کالا و ترخیص و ورود به بازار را کند کرده و از آنجایی که سازمان تنظیم مقررات تبلت ها را کنترل می‌کند، بهتر است بحث استاندارد اجباری را حذف کنند تا واردات این کالا که مورد نیاز دانش‌آموزان هم است، سرعت بگیرد.وحید علوی نسب فعال بازار تلفن همراه نیز اعتقاد دارد تلفن همراه به وفور در بازار وجود دارد و خانوارها می‌توانند برای خرید به بازار مراجعه کنند.
علوی نسب گفت: متأسفانه ترخیص کالا از گمرک به کندی پیش می‌رود، چرا که روند ثبت سفارش و تأیید نمونه در بخش مخابرات سازمان رگولاتوری به خاطر بحث شماره گیر سرشماره‌های ضروری بسیار سخت شده است. پیش از این وقتی واردکننده کالا را وارد می‌کرد در مدت دو هفته کالا تأیید و از گمرک ترخیص می‌شد، ولی مدتی است زمان این روند سه برابر شده و بالطبع زمان برای تأیید و ترخیص بیشتر شده است.
وی افزود: با آغاز سال تحصیلی این روزها تقاضا برای خرید تلفن همراه افزایش یافته و برای اینکه بازار با کمبود کالا مواجه نشود با دریافت تعهد از واردکننده برخی کالاها را ترخیص کرده‌اند اما هنوز اجازه ترخیص یکسری از مدل‌های پرفروش و با قیمت مناسب را نداده‌اند.
وی درباره واردات تبلت  گفت: از زمانی که رجیستری تبلت انجام شده واردات قانونی آن  شکل گرفته ،ولی واردات آن بسیاز زمانبر شده ،به طوری که تا 40 روز طول می‌کشد و این زمانبر بودن واردات تبلت انگیزه واردکننده‌ها را برای واردات از بین برده،بنابراین نیاز است که مسئولان مربوطه در این روند واردات تغییراتی ایجاد کنند تا کالا سریعتر به دست مصرف کننده نهایی خود برسد.
آرامش در بازار
ابوالفضل ناصری سخنگوی اتحادیه موبایل کشور نیز بازار تلفن همراه را با آغاز سال تحصیلی مدارس خوب توصیف کرد و گفت: به‌علت رقابتی شدن بازار قیمت تلفن همراه 15 تا 20 درصد هم کاهش یافته است و بازار در ثبات و آرامش بسر می‌برد.
ناصری افزود: تعداد واردکننده‌های تلفن همراه زیاد است و از سال گذشته تا کنون کالا به اندازه کافی وارد و همین موضوع هم باعث شده با کاهش قیمت در این دسته از کالاها روبه‌رو شویم و دیگر التهابی در بازار وجود ندارد، به‌عنوان مثال قیمت آیفون پرومکس که مردادماه ماه 38 میلیون تومان به فروش می‌رفت اکنون با 6 میلیون کاهش قیمت به 32 میلیون تومان رسیده است.
به اعتقاد این فعال بازار تلفن همراه هرچقدر دولت کمک کند تا این کالای مورد نیاز مردم که در سبد خانوار قرار گرفته است در کشور با واردات قانونی بیشتر شود، قیمت‌ها رقابتی شده و کاهش می‌یابد و به‌نفع مصرف کننده نهایی است . از این‌رو مردم می‌توانند براحتی تلفن همراه مورد نیاز خود و فرزندانشان را تهیه کنند.
وی از گمرک نیز خواست تا بارهای تلفن همراه در گمرک را زود ترخیص کند تا واردکننده‌ها بتوانند کالاهای خود را سریع‌تر وارد بازار کنند تا با افزایش تقاضایی که با آغاز سال تحصیلی در بازار به‌وجود آمده، بازار با کمبود مواجه نشود.
ناصری در ادامه گفت: خانواده‌ها می‌توانند از تلفن همراهی که در رنج قیمتی 3 تا 5 میلیون تومان است برای فرزندان دانش‌آموز خود خریداری کنند و برندهای سامسونگ، هواوی و شیائومی در این رنج قیمتی در بازار موجود است.
این فعال بازار تلفن همراه نیز از خانواده‌ها خواست برای خرید تلفن همراه دانش‌آموزی به چند نکته دقت کنند؛ اول اینکه تلفن همراهی برای فرزند خود خریداری کنند که حتماً دارای رم بالای 4 باشد، چرا که در آموزش مجازی سرعت انتقال داده مهم است. بنابراین به‌ ظاهر و دوربین و… دستگاه کمتر توجه کنند. دوم اینکه کالای خریداری شده دارای گارانتی یا همان خدمات پس از فروش باشد و سوم اینکه قیمت ها را نیز پیش از خرید از سامانه 124 چک کنند.
وی درباره تبلت  گفت: واردکننده‌ها بعد از رجیستر شدن این کالا اقدام به واردات تبلت کرده‌اند و خانواده‌ها می‌توانند این کالا را نیز برای دانش‌آموزان خود با رجیستری و گارانتی خریداری کنند و در خرید این کالا هم باید دقت کنند تبلت دانش‌آموزی برای انتقال داده در آموزش مجازی دارای رم 3 به بالا باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.