تلفن همراه

گوشی

September 25, 2021
14:43 شنبه، 3ام مهرماه 1400
کد خبر: 128825

هواوی: بخش موبایل فروخته نخواهد شد و به فعالیت ادامه خواهد داد

 
شایعاتی مبنی بر کناره کشیدن هواوی از بازار گوشی‌ هوشمند وجود دارد؛ اما سران شرکت چینی تأکید کرده‌اند که هواوی همچنان در بازار گجت‌های قابل حمل حضور خواهد داشت.
 
پس از تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی ایالات متحده، هواوی با چالش‌هایی مواجه شد که تاکنون برای کمتر شرکتی رخ داده است. عمده‌ی تجارت هواوی را فروش گوشی‌ هوشمند تشکیل می‌داد؛ اما تحریم‌های ایالات متحده نه‌تنها سبب شد شرکت چینی در تولید محصولات به چالش کشیده شود، بلکه زیرمجموعه‌های دیگر مانند های‌سیلیکون که در تولید تراشه فعالیت دارد نیز با مشکلات بسیاری مواجه شدند.
 
مشکل نبود قطعات لازم برای تولید محصولات جدید به حدی چالش‌برانگیز شده بود که هواوی مجبور شد آنر را به برندی مستقل تبدلی کند. در آن زمان سران شرکت چینی اعلام کردند که هدف از مستقل شدن آنر، تمرکز و تخصیص منابع شرکت به محصولات برندهای اصلی هواوی بوده است. چندی پیش خبری منتشر شد که هواوی پس از مستقل شدن آنر دیگر هیچ نقشی در ساختار این برند ندارد و حتی سران هواوی، سهام خود از مجموعه‌ی آنر را فروخته‌اند.
 
اما شایعاتی مطرح شده که ممکن است هواوی بخش موبایل خود را بفروشد تا فعالیت‌های شرکت چینی در بازار گجت‌های هوشمند به اتمام برسد. چنین اقدامی را ال‌جی نیز انجام داده است و در حال حاضر دیگر گوشی هوشمند تولید نمی‌کند. البته ال‌جی به تأمین‌کننده‌ی قطعات مختلف از جمله پنل صفحه‌نمایش برای شرکت‌های دیگر تبدیل شده است و به‌صورت غیر مستقیم از بازار پرسود گجت‌های هوشمند درآمد دارد.
 
اما دلایل خروج ال‌جی از بازار گجت‌های هوشمند با مشکلات پیش‌آمده برای هواوی کاملا متفاوت است. ال‌جی با مشکلاتی مانند عدم استقبال کافی از محصولات خود در بازار مواجه بود؛ اما هواوی به خاطر تحریم‌های ایالات متحده بازار گوشی‌ هوشمند 5G را تقریبا از دست داده است و همچنین نمی‌تواند محصولات جدید را در ظرفیت مورد نظر تولید کند.
 
عرضه‌ی پرچم‌داران با مودم 4G شاید تلاش هواوی برای ماندن در بازار گوشی‌ هوشمند را نشان بدهد؛ اما باید قبول کرد که کمتر کاربری به سراغ خرید محصولی گران‌قیمت می‌رود که امکانات روز را ندارد. GizChina در گزارشی به کنفرانس خبری اخیر هواوی پرداخته است. در خلال کنفرانس خبری، یکی از سران شرکت چینی در مصاحبه‌ای گفت هواوی مشکلات فراوانی در فروش تلفن‌ هوشمند 5G دارد؛ اما این مقام بلندپایه تأکید کرده است که هواوی از بازار گجت‌های هوشمند خارج نخواهد شد و فعالیت خود را ادامه خواهد داد.
 
از نگاه مقام بلندپایه‌ی هواوی، کاربران تمایل کمتری به خرید گوشی‌های هوشمند 5G این شرکت دارند و جلب نظر مشتریان جدید به بازه‌ی زمانی چندساله نیاز دارد. البته محصولات موجود در بازار شرکت چینی را که دارای مودم 5G هستند، تلفن‌های هوشمند قدیمی این شرکت یعنی سری میت ۳۰ یا میت ۴۰ تشکیل می‌دهند. پرچم‌داران جدید هواوی که در سری پی ۵۰ معرفی شده‌اند از مودم 4G برخوردار هستند.
 
سری پی ۵۰ هواوی شامل محصولاتی می‌شود که همراه با تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و کرین ۹۰۰۰ روانه‌ی بازار خواهند شد؛ اما به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، هر دو تراشه از مودم 4G استفاده می‌کنند. نکته‌ی عجیبی که در مورد محصولات قدیمی هواوی وجود دارد، گران‌تر فروخته شدن آن‌ها در بازار چین است. در واقع کاربران چینی معتقد هستند که محصولات قدیمی این شرکت مانند سری میت ۴۰ که دارای مودم 5G هستند، ارزش خرید بیشتری نسبت به محصولات جدید هواوی دارند.
 
اما تحلیلگران معتقد هستند که هواوی بار دیگر به بازار محصولات مبتنی بر ارتباطات 5G بازخواهد گشت. حتی در این زمینه به بازه‌ی زمانی نیز اشاره شده است و گفته می‌شود هواوی در سال ۲۰۲۲ گوشی‌های هوشمندی همراه با مودم 5G معرفی و روانه‌ی بازار خواهد کرد. از طرفی سران هواوی تأیید کرده‌اند که خللی در معرفی محصولات پرچم‌دار به وجود نخواهد آمد و سری پی و میت که پرچم‌داران مهم شرکت چینی محسوب می‌شوند در بازه‌ی زمانی مشخص معرفی خواهند شد.
 
در حال حاضر جدیدترین مدل‌های سری پی برای سال ۲۰۲۱ معرفی شده‌اند و اگر گفته‌های سران هواوی را در نظر بگیریم، پیش از پایان سال ۲۰۲۱ باید منتظر معرفی مدل‌های بعدی سری میت باشیم که حدس زده می‌شود مانند مدل‌های سری پی ۵۰ از تراشه‌ای با مودم 4G برخوردار باشند. به نظر شما کاربران زومیت، آیا هواوی باید مانند ال‌جی بخش موبایل خود را بفروشد و روی بازارهای دیگر تمرکز کند یا همچنان باید در بازار گجت‌های هوشمند باقی بماند و برای بازگشت به دوران پیش از اعمال تحریم‌های ایالات متحده تلاش کند؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.