اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

September 26, 2021
11:46 یکشنبه، 4ام مهرماه 1400
کد خبر: 128853

۵۵ درصد کاربران فیلیمو، ماهواره نمی‌بینند

 
موسسه ایسپا نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که براساس آن ۵۵.۳ درصد کاربران پلتفرم فیلیمو اعلام کرده‌اند نیازی به تماشای ماهواره ندارند و در مقابل ۴۴.۶ درصد هم اظهار کرده‌اند که از ماهواره استفاده می‌کنند.
 
 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مردادماه ۱۴۰۰ یک نظرسنجی‌ در مورد میزان تاثیر تماشای فیلیمو در مصرف ماهواره مشترکان این پلتفرم انجام داد. این نظرسنجی با تعداد نمونه ۸۰۳ نفر از مشترکان فیلیمو صورت گرفته است. ۶۲.۳ درصد افراد نمونه در این نظرسنجی مرد و ۳۷.۷ درصد زن بوده‌اند و میانگین سن پاسخگویان نیز حدود ۳۷ سال است.
 
در این نظرسنجی ۵۵.۳ درصد کاربران فیلیمو اعلام کرده‌اند اصلا نیازی به استفاده از ماهواره ندارند و در مقابل با توجه به پاسخ‌های کاربران فیلیمو، ۴۴.۶ درصد اعلام کرده‌اند از ماهواره استفاده می‌کنند. از مجموع افرادی که درحال حاضر اصلا ماهواره تماشا نمی‌کنند، ۱۴.۴ درصد (۸ درصد کل پاسخگویان) گفته‌اند قبل از عضویت در فیلیمو، ماهواره تماشا می‌کردند و حالا دیگر زمان خود را به تماشای ماهواره اختصاص نمی‌دهند. نتایج همچنین نشان می‌دهد که افراد گروه سنی بالای ۴۵ سال بیش از سایر افراد ماهواره تماشا می‌کنند.
 
برنامه‌های پربازید درماهواره
در بخش دیگری از این نظرسنجی از اعضای فیلیمو که ماهواره تماشا می‌کنند، در مورد محتواهایی که آنها در ماهواره دنبال می‌کنند، سوال پرسیده شد که طبق یافته‌های حاصل از پاسخ افرادی که ماهواره تماشا می‌کنند، پرتکرارترین محتواهایی که در ماهواره دنبال می‌شود به ترتیب شامل اخبار(۴۳.۹ درصد)، فیلم سینمایی (۳۸ درصد) و سریال (۳۵.۲ درصد) است.
 
 
برنامه‌های پربازدید در ماهواره
در ادامه از افرادی که گفته‌اند معمولا در ماهواره فیلم یا سریال دنبال می‌کنند، نوع فیلم یا سریال‌ها پرسیده شده است، که ۲۷.۸ درصد فیلم‌های خارجی غیرترکی، ۱۷.۹ درصد فیلم‌های ترکی و ۱۵.۲ فیلم‌های ایرانی تماشا می‌کنند.
 
میزان تماشای ماهواره پس از عضویت در فیلیمو
در این نظرسنجی از اعضای نمونه در مورد میزان استفاده آنها از ماهواره پیش از عضویت‌شان در فیلیمو،سوال پرسیده شد. مجموع پاسخ‌ها نشان می‌دهد متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو کاهش داشته است.
 
میانگین مصرف ماهواره بین اعضای فیلیمو قبل از عضویت در این پلتفرم به طور متوسط در هفته حدود ۸ ساعت بوده که این میزان بعد از عضویت در فیلیمو به ۴.۶ ساعت در هفته رسیده است. میانگین مدت زمان تماشای ماهواره بین اعضایی که از ماهواره استفاده می‌کنند قبل از عضویت در فیلیمو ۱۶ ساعت در هفته بوده و بعد از عضویت به ۹ ساعت در هفته کاهش یافته است.
 
گزارش این افکار سنجی حاکی از آن است که گروه سنی ۲۵ سال و کمتر از آن، در هفته حدود ۱۹ ساعت ماهواره می‌دیدند که بعد از عضویت در فیلیمو این آمار به ۱۲ ساعت کاهش یافته است.
 
ایسپا می‌نویسد افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروه‌ها ماهواره می‌دیدند؛ یعنی حدود ۲۳ ساعت در هفته و حالا به خاطر فیلیمو، مدت زمان تماشای ماهواره  به ۱۳ ساعت رسیده است.
 
مخاطبان فیلیمو کمتر ماهواره می‌بینند
افرادی که معمولاً در ماهواره سریال یا فیلم سینمایی می‌بینند بیشترین میزان تماشای ماهواره را قبل از عضویت در فیلیمو داشته‌اند. طبق اظهارات خود افراد در متوسط زمان تماشای ماهواره، می‌توان گفت افرادی که مخاطبین سریال و فیلم‌های ماهواره بوده‌اند، بعد از عضویت در فیلیمو بیش از سایر افراد مدت زمان تماشای ماهواره‌شان کاهش یافته است. همچنین کمترین کاهش مدت زمان تماشای ماهواره بین افرادی بوده است که گفته‌اند معمولا در ماهواره مستند، برنامه‌های ورزشی و اخبار را دنبال می‌کنند.
 
 
توزیع مخاطبان ماهواره برحسب میزان تماشای ماهواره قبل و بعد از عضویت در فیلیمو
کاهش ۶۱ درصدی تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو
در سوالی دیگر از مخاطبان این نظرسنجی درمورد تاثیر پلتفرم فیلیمو برمیزان استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای پرسیده شده بود. در بررسی‌ها  ۶۱.۱ درصد کاربران فیلیمو معتقدند استفاده از فیلیمو موجب کاهش تماشای ماهواره می‌شود.۲۴.۵درصد معتقدند تغییری در این زمینه ایجاد نکرده و در مقابل ۳.۶ درصد گفته‌اند پلتفرم فیلیمو موجب افزایش استفاده مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای شده است. در مجموع ارزیابی مردم از تأثیر کلی فیلیمو در مصرف ماهواره نزدیک به چیزی است که در واقعیت کاربران ماهواره به آن اشاره کرده‌اند و ۶۰ درصد آنها اظهار کردند که میزان تماشای ماهواره آنها کاهش پیدا کرده است.
 
 
توزیع پاسخگویی برحسب ارزیابی تاثیر فیلیمو براستفاده از شبکه‌‌های ماهواره‌ای
۵۹.۲ درصد از مخاطبان فیلمو همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در مقایسه با قبل کمتر ماهواره تماشا می‌کنید،گفته‌اند جاذبه و مزایای فیلیمو تاثیر زیادی در این تصمیم داشته است. ۱۴.۹ درصد هم علت این کاهش را در دافعه‌ای می‌دانند که تماشای ماهواره دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.