تجارت الکترونیک

رمز ارز

فناوری اطلاعات

September 27, 2021
12:18 دوشنبه، 5ام مهرماه 1400
کد خبر: 128883

اقبال بانک های مرکزی جهان به راه اندازی ارز دیجیتال

 
به گفته مؤسسه رتبه‌بندی «مودی»، با تغییر رفتار مصرف کنندگان در سراسر جهان در طول همه گیری کرونا، تعداد کشورهایی که بانک مرکزی آن‌ها در حال ایجاد ارزهای دیجیتال هستند، به طور چشمگیری افزایش یافته است.
 
به نقل از نشنال نیوز، سرویس سرمایه گذاران مؤسسه رتبه‌بندی «مودی» اعلام کرد که با تغییر رفتار مصرف کنندگان در سراسر جهان در طول همه گیری کرونا و روی آوردن آن‌ها به پرداخت با رمزارزها، تعداد کشورهایی که بانک مرکزی آن‌ها در حال ایجاد ارزهای دیجیتال هستند، به طور چشمگیری افزایش یافته است.
 
با این حال، این آژانس رتبه‌بندی در گزارش روز سه شنبه خود تأکید کرد که بانک‌های مرکزی باید بین ظرفیت بالقوه ارزهای دیجیتال برای حل مشکلات خاص و تأثیر مخرب آن‌ها بر زیرساخت‌های موجود بازار مالی، به ویژه بانک ها، تعادل ایجاد کنند.
 
فاروق خان و ملینا اسکوریدو، معاونان مؤسسه مودی، گفتند: مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی در حوزه استحفاظی مختلف متفاوت است و ارزهای دیجیتال می‌تواند به منظور حل مشکلات خاص آن مناطق باشد.
 
بر اساس گزارش مؤسسه مودی، ارزهای دیجیتال می‌توانند جایگزینی برای پرداخت سیستم‌های امن و تحت حمایت دولت به جای خطوط پرداخت موجود ارائه دهند.
 
معاونان مؤسسه مودی افزودند: در بازارهای نوظهور، افزایش مشارکت مالی که موجب کاهش‌عدم رسمیت و همچنین کاهش هزینه‌های سیستم‌های پرداخت ناکارآمد موجود می‌شود، دلایل قانع کننده دیگری برای توسعه و راه اندازی ارزهای دیجیتال توسط بانک‌های مرکزی است.
 
با محبوبیت روزافزون ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک دارایی در بین سرمایه گذاران خرد و نهادی، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتال هستند.
 
به گفته مؤسسه رتبه‌بندی فیچ Fitch، توسعه سریع ارزهای دیجیتال می‌تواند به افزایش مشارکت و ثبات مالی کمک کند، اما آن‌ها تهدیدی برای بانک‌ها هستند و می‌توانند توانایی آن‌ها در وام دهی را تضعیف کنند.
 
چین یکی از اولین اقتصادهای بزرگ بود که در سال 2014 برنامه‌هایی را برای ایجاد ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی خود ارائه داد و آزمایشات محدودی را از طریق برنامه‌های تلفن همراه آغاز کرده است.
 
سایر اقتصادهای بزرگ نیز از این روش پیروی کرده اند. بانک مرکزی ژاپن در آوریل یک سری آزمایشات یک‌ساله برای ین دیجیتال را آغاز کرد و خزانه داری بریتانیا و بانک مرکزی انگلستان یک کار گروه مشترک برای توسعه ارز دیجیتال با نام مستعار بریتکوین «Britcoin» ایجاد کردند.
 
کشور باهاما نیز در اکتبر سال گذشته ارز دیجیتال بانک مرکزی خود موسوم به «سند دلار» را معرفی کرد.
 
در ماه ژوئن، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا اعلام کرد که وی درباره جوانب مثبت و منفی ارز دیجتیال تصمیم نگرفته است، اما قبل از اقدام برای ایجاد یک مجوز از کنگره می‌خواهد.
 
وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه 7 نیز متعهد شده‌اند که با یکدیگر در زمینه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی همکاری کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.