تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 28, 2021
16:03 سه شنبه، 6ام مهرماه 1400
کد خبر: 128928

اشتغال‌زایی شرکت‌های فناوری اطلاعات در قانون بودجه تبیین شد

 
اشتغال‌زایی شرکت‌های فناوری اطلاعات از طریق برنامه بند الف تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه وزارت ارتباطات، در نشستی با حضور سرپرست سازمان فناوری اطلاعات و تشکل‌های بخش خصوصی، تبیین شد.
 
به گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، طی نشستی که با حضور سرپرست، مدیران سازمان و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی اعم از نظام صنفی رایانه‌ای ایران، سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی برگزار شد، برنامه بند الف تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد تشریح و تبیین قرار گرفت.
 
در این نشست محسن نادری منش، سرپرست سازمان فناوری اطلاعات ایران با ارائه کلیاتی در خصوص برنامه اشتغال وزارت ارتباطات، بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ را موضوعی دانست که برای اولین بار در طول سنوات گذشته مورد تائید کارگروه ملی کارگروه تخصصی ملی در وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است و نسبت به همکاری واحدهای صنفی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت جذب حداکثری منابع تخصیص داده شده، اظهار امیدواری کرد.
 
شهره ناصری، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات نیز از ایجاد سازو کارهای اجرایی برنامه مذکور در این معاونت خبر داد که پس از تدوین دستورالعمل‌ها و عقد قرارداد با مؤسسات عامل، شرکت‌ها می‌توانند از طریق سامانه توان آفرین درخواست خود را ارسال کنند.
 
در ادامه فرهاد سنجری فرد، مدیرکل دفتر همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه با ذکر جزئیات بیشتر در این خصوص گفت: بند الف تبصره ۱۸ ماده واحده قانون بودجه مشتمل بر ۶ زیربرنامه است که عبارتند از حمایت از اشتغال‌زایی شرکت‌های فاوا، حمایت از توسعه پلتفرم‌ها و عرضه کنندگان روی پلتفرم، حمایت از آموزش و برگزاری رویداد، حمایت از عرضه محصولات سنتی بر بستر آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش و نیز طرح‌های ویژه ملی.
 
وی افزود: در تمامی این برنامه‌ها، دولت از محل برنامه هدفمندی یارانه‌ها اقدام به ارائه ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار نموده است که از این میزان، بانک عامل نیز موظف به ارائه حداقل ۸۵۰ میلیارد تومان است که جمع اعتبار موجود معادل یک هزار و هفتصد میلیارد تومان برآورد شده است که با احتساب یکصد میلیارد تومان کمک فنی و بازرگانی جمعاً یک هزار و هشتصد میلیارد تومان تسهیلات در سطح کشور ارائه می‌دهیم.
 
وی، دارا بودن برش استانی را از ویژگی‌های اصلی این برنامه دانست و اظهار داشت: برش استانی که طی آن سهم هر استان از محل ایجاد اشتغال و تخصیص منابع مشخص شده است، این امکان را ایجاد می‌کند تا هر استان بتواند راسا اقدام به بررسی طرح‌ها نماید و متقاضی را به طور مستقیم به بانک عامل معرفی نماید. سود تسهیلات ارائه شده به شرکت‌ها به میزان ۱۰ درصد و دارای یک سال تنفس و ۳۶ ماه بازپرداخت است و پیش‌بینی می‌شود با توجه به سرانه هر اشتغال حدود ۱۰۰ میلیون تومان از محل این برنامه به میزان ۱۷ هزار اشتغال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود.
 
بر اساس این گزارش، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی با هدف اجرای بهینه برنامه بند الف و و جذب بهتر منابع در این نشست حضور داشتند و به تبادل نظر و ارائه پیشنهاد پیرامون ابعاد برنامه مذکور جهت اجرای اثربخش آن پرداختند. نهادهای صنفی دعوت شده به جلسه اعلام آمادگی کردند تا ضمن استفاده از مجرای آنها برای اطلاع‌رسانی به اعضای زیرمجموعه، ظرفیت شرکت‌هایی که دارای توانمندی لازم برای استفاده از این تسهیلات هستند نیز شناسایی شود.
 
هم اکنون سامانه توان آفرین به نشانی https://tavanafarin.ito.gov.ir/ در حال ارائه خدمت به متقاضیان تسهیلات وجوه اداره شده و آماده سازی جهت ارائه وام برنامه اشتغالزایی است. به همین منظور متقاضیان می‌توانند پس از آماده سازی و تکمیل سامانه که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد، در گام نخست جهت اخذ کد نوآفرین به سامانه https://irannoafarin.ir/ و سپس ثبت درخواست به سامانه توان آفرین مراجعه کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.