تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 28, 2021
16:07 سه شنبه، 6ام مهرماه 1400
کد خبر: 128930

جدال گوگل و اروپا برای جریمه ۴.۳۴ میلیارد یورویی

 
گوگل خواستار تجدید نظر در جریمه ۴.۳۴ میلیارد یورویی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی و به دلیل نقض قوانین آنتی تراست در خصوص موبایل های اندروید وضع شده است.
 
 به نقل از یورونیوز، فصل جدیدی در جدال قانونی بین گوگل و اتحادیه اروپا آغاز شده زیرا این شرکت آمریکایی خواستار تجدیدنظر در جریمه ۴.۳۴ میلیارد یورویی به دلیل رفتارهای ضد رقابتی شده است.
 
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ میلادی این جریمه سنگین را برای گوگل تعیین و دلیل آن را محدودیت‌های غیرقانونی بر دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید جهت تثبیت سلطه خود بر بازار اعلام کرد.
 
اکنون دادرسی ۵ روزه در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (واقع در لوگزامبورگ) سرنوشت این جریمه را تعیین می‌کند. این مبلغ بالاترین جریمه ای است که توسط کمیسیون اتحادیه اروپا و در نتیجه یک تحقیق آنتی تراست تعیین شده است. مبلغ جریمه با توجه به درآمد گوگل از سرویس‌های تبلیغاتی در بازار اروپا تعیین شده بود.
 
کمیسیون اتحادیه اروپا معتقد است گوگل تولید کنندگان دستگاه‌های اندروید را وادار به نصب پیش فرض ۳ اپ می‌کند. این اپلیکیشن‌ها موتور جستجوی گوگل، مرورگر کروم و پلی استور هستند. همچنین مقامات معتقدند شرکت آمریکایی اجازه نمی‌دهند تولید کنندگان موبایل دستگاه‌هایی با نسخه‌های تغییر یافته اندروید را بفروشند.
 
چنین عملکردهایی نوآوری و ورود به بازار برای توسعه دهندگان اپ را مشکل می‌کند و در نتیجه رقابت کاهش می‌یابد. این امر به نوبه خود مزایای استفاده از رقابت آزاد برای مشتریان را از بین می‌برد. بیش از ۸۰ درصد موبایل‌های اروپا مجهز به اندروید هستند.
 
از سوی دیگر بیشترین درآمد گوگل مربوط به موتور جستجوی آن است. کمیسیون اتحادیه اروپا معتقد است با اجباری شدن نصب پیش فرض اپ چستجوی گوگل روی تمام دستگاه‌های اندروید، این شرکت مطمئن می‌شود مالکان دستگاه از موتورجستجوی آن استفاده می‌کنند. چنین عملکردی درآمد گوگل را بیش از پیش افزایش می‌دهد و سلطه آن بر بازار را قدرتمندتر می‌کند.
 
این درحالی است که گوگل با جریمه ای ۱.۴۹ میلیارد دلاری به دلیل رفتارهای نامناسب در تبلیغات آنلاین و جریمه ۲.۴ میلیارد دلاری برای تبعیض علیه برخی محصولات در نتایج موتور جستجوی خود نیز روبرو است.
 
در کل این شرکت برای پرداخت بیش از ۸.۲ میلیارد یورو جریمه مربوط به عملکردهای آنتی تراست در اتحادیه اروپا مقابله می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.