اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 30, 2021
11:44 پنجشنبه، 8ام مهرماه 1400
کد خبر: 128977

تمرکز و اولویت ما در مواقع بحرانی حفظ سرویس و خدمات ارتباطی است

 
یزدانیان رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین امضای تفاهمنامه با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر طیف گسترده همکاریها اظهار داشت: تمرکز و اولویت ما در مواقع بحرانی حفظ سرویس و خدمات ارتباطی است.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یزدانیان با اشاره به سابقه این پژوهشگاه به عنوان مرکز تحقیقات مخابرات، به ارایه گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته در حوزه تحقیق و توسعه و آینده پژوهی در پژوهشکده ها و مراکز موجود در پژوهشگاه پرداخت و زمینه های موجود همکاری را بیان کرد.
 
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در این نشست که با حضور رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی و معاونان این مرکز برگزار شد، با تاکید بر حفظ خدمات ارتباطی در وزارت ارتباطات در مواقع بحران گفت: اولویت ما در مواقع بحرانی در وهله نخست حفظ خدمات ارتباطی مستقل از ماهیت فیزیکی تجهیزات و با استفاده از روش های جایگزین است.
 
وی در ادامه یکی از زمینه های همکاری را نظام های هشدار عنوان کرد و گفت: از طریق هوش مصنوعی می توان در زمینه شبکه سنسوری پیش هشدار اقدام کرد. همچنین از توانمندی موجود در حوزه ارتباطات نیز می توان برای شبکه اطلاع رسانی هشدار سریع استفاده کرد.
 
یزدانیان همچنین یکی دیگر از زمینه های همکاری را استفاده از توانمندی موجود در پژوهشکده امنیت در خصوص رصد رخدادهای امنیتی و اشتراک اطلاعات برشمرد و افزود: در پژوهشکده فناوری اطلاعات نیز در زمینه ایجاد شبکه هوشمند اطفاء حریق دستاوردهای خوبی به ویژه به عنوان مورد مطالعاتی در جنگلهای گلستان پیاده سازی شده است که می تواند به عنوان زمینه همکاری مشترک مد نظر قرار گیرد.
 
وی افزود: مرکز هوش مصنوعی هم با توجه به همکاری این مرکز با دانشگاه امیرکبیر در زمینه ابررایانه سیمرغ زیرساخت مناسبی برای تحلیل داده ها ایجاد کرده است که امکان خوبی در اختیار دو طرف برای بهره گیری از این توانمندی در تحلیل داده ها فراهم می کند.
 
در این مراسم دکتر شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز با استقبال از پیشنهادات مطرح شده توسط دکتر یزدانیان، امکان همکاری در خصوص سامانه های هشدار و پاسخ سریع در مواقع زلزله را بسیار مهم ارزیابی و با اشاره به وجود حجم عظیمی از داده های گردآوری شده در زمینه طیف شتاب در این مرکز از دهه ۶۰ تا کنون تحلیل این داده ها با استفاده از مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه را از زمینه های مهم همکاری عنوان کرد.
 
وی تهدیدات طبیعی از جمله زلزله، سیل و فرونشست را جزء دغدغه های موجود در حفظ سرمایه های کشور دانست و گفت: قانون مدیریت بحران نگاه پیشگیرانه به این مبحث دارد و با توجه به پیشینه و ظرفیت های فاخر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حوزه مقابله با مخاطرات و کاهش خطرپذیری و حفظ سازه های وزارت ارتباطات، امیدواریم بتوانیم در قالب تفاهمنامه شاهد اقدامات پیشگیرانه باشیم.
 
در پایان این نشست، سند تفاهمنامه همکاری های پژوهشی، آموزشی و اطلاعاتی دو طرف، به امضای دکتر یزدانیان رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دکتر شکرچی زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.