تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 2, 2021
8:35 شنبه، 10ام مهرماه 1400
کد خبر: 129011

صبانو۲ با موضوع سلامت دیجیتال برگزار شد

 
دومین رویداد صبانو، مرکز نوآوری صبا امروز (۹ مهرماه) برگزار شد. در این رویداد ۹ تیم مقابل داوران ایده‌های خود را ارائه دادند. به گفته مدیرعامل مرکز نوآوری صبا، در هفته‌ آتی امتیاز تیم‌ها مشخص می‌شود و این مرکز با تیم‌هایی که ۵۰ درصد امتیاز به بالا را دریافت کنند، وارد مذاکره می‌شوند و مدل همکاری با تیم‌ها را مشخص می‌کنند.
 
مرکز نوآوری صبا وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری با حمایت و سرمایه‌گذاری گروه سرمایه‌گذاری آتیه صبا است که شهریور ۹۹ با هدف ارتقا زیست و رفاه اجتماعی بازنشستگان و سالمندان ایجاد شد. اولین دوره رویداد صبانو دی ماه سال گذشته برگزار شد و از میان ۱۵ تیم، ۴ تیم مورد حمایت مرکز قرار گرفتند. در سال جاری هم دومین رویداد صبانو با موضوع «سلامت دیجیتال» برگزار شد. ۳۰ ایده و تیم ثبت نام کردند که از این میان ۹ تیم به نیمه نهایی راه پیدا کردند. امروز (۹ مهرماه) تیم‌های برگزیده مقابل داوران به ارائه ایده‌های خود پرداختند.
 
عادل دهدشتی،مدیرعامل مرکز نوآوری درمورد صبانو۲ و رویداد پیشین مرکز صبا به پیوست گفت: «رویداد صبانو، رویداد استارت‌آپی و فاز شتابدهی و توسعه بازار خدمات بازنشستگی و سالمندی است. دوره اول دی ماه ۹۹ از بین ۱۰۷ تیم، ۱۵ تیم به مرحله نهایی راه پیدا کردند. از بین ۱۵ تیم، ۴ تیم مورد حمایت و سرمایه‌گذاری قرار گرفتند. از این میان ۳ تیم که محصول آماده ارائه (mvp) داشتند، محصولاتشان مورد حمایت‌های صندوق براساس نیازهای ذینفعان قرار گرفت.هم اکنون این سه تیم به پایان دوره شتابدهی رسیدند و تا یک ماه دیگر هم می‌توانند وارد بازار شوند.»
 
او ادامه داد: «رویداد صبانو یک به صورت موضوع باز بود و تصمیم گرفتیم رویداد صبانو۲ را به صورت محدودتر و خاص‌تر با رویکرد سلامت دیجیتال برگزار کنیم. حدود ۳۰ تیم و ایده، اطلاعات خود را به دبیرخانه ارسال کردند. در ۲ مرحله ارزیابی از ۳۰ تیم، ۹ تیم برای حضور درمرحله نیمه نهایی انتخاب شدند.»
 
آنطور که دهدشتی می‌گوید تیم داوری سعی کرد تیم‌ها را در حوزه‌های مختلف سلامت دیجیتال هم سخت افزاری و نرم افزاری مورد ارزیابی قرار دهد. او همچنین با بیان اینکه داوران از حوزه‌های مختلف انتخاب شدند، گفت: «داوران از حوزه‌های مختلف پزشکی و درمانی، حوزه کسب‌وکار، اقتصادی و IT تیم‌ها را بررسی می‌کنند.»
 
دهدشتی در ادامه به خدماتی که این مرکز به تیم‌ها ارائه می‌دهد، پرداخت و گفت: «همه برنامه‌ها و اقدامات ما در ۳ حوزه شتابدهی، استارت‌آپ استودیو و سرمایه‌گذاری خطرپذیری شرکتی است. در ۳ حوزه هم مسائلی وجود دارد که هم‌اکنون جامعه بازنشستگان و سالمندان ما با آنها روبرو هستند.»
 
او ادامه داد: «اول سلامت روان مانند آلزایمر و عدم تمرکز که در دوره اول چند تیم در این حوزه‌ها فعالیت می‌کردند، دوم در حوزه سلامت جسمی-حرکتی مانند ورزش و حرکات اصلاحی و پیشگیری از پوکی استخوان که در دوره قبل یکی از تیم‌ها در این حوزه ایده‌های خود را توسعه داد و هم‌اکنون محصولات آنها آماده است تا وارد بازار کار شود و سوم توسعه و ارتقای مهارت‌های اجتماعی- اقتصادی بازنشستگان است که تمرکز ما روی مورد سوم است و در صبانو۳ به آن می‌پردازیم.»
 
 
عادل دهدشتی،مدیرعامل مرکز نوآوری صبا
او همچنین در مورد هرکدام از خدمات مرکز نوآوری صبا به توضیح تفضیلی پرداخت و گفت: «در حوزه شتابدهی، ایده‌ها و تیم‌هایی را مورد حمایت قرار می‌دهیم که مدل کسب‌وکاری دارند و نیاز به حمایت برای دست یافتن به محصول اولیه و تجاری‌سازی دارند. در حوزه استارت‌آپ‌ استودیو براساس نیازها و مسائل مشخص حوزه سالمندی و بازنشستگی و نیازهایی که شرکت‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی دارند، به صورت سفارشی سازی شده تیم استارتاپی می‌سازیم تا آن نیازها را رفع کنند.»
 
او در ادامه به سرمایه‌گذاری خطرپذیری شرکتی اشاره و بیان کرد: «شرکت‌های صندوق یا خود جامعه بازنشستگی تحت پوشش نیازها و مسائلی دارند که شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و تیم‌هایی که می‌توانند خدمات شخصی‌سازی شده به این جامعه و شرکت‌ها ارائه دهند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»
 
او در ادامه اضافه کرد: «هدف ما ارتقا زیست و رفاه اجتماعی بازنشستگان و سالمندان تا سال ۱۴۲۵ است. چون ۱۴۲۵ سالی خواهد بود که موج سالمندی گسترش خواهد یافت. چون نمی‌توان این موج را کنترل کرد، ما به دنبال این موضوع هستیم به جای یک جامعه بازنشسته سالخورده، یک جامعه بازنشسته مولد داشته باشیم.»
 
 
تیم‌ها به ارائه ایده‌های خود در مقابل داوران پرداختند
او در پاسخ به این سوال که براساس چه شاخص‌هایی تیم‌ها را انتخاب کردند،گفت: «سرویس‌ها و خدمات تیم‌ها باید در پاسخ به نیازهای سلامت جسمی-حرکتی یا شناختی یا روانی باشند یا سرویس‌های شخصی‌سازی شده برای بازنشستگان و سالمندان هم توسعه دهند. یکی از نکات مهم این است که محصولات و سرویس‌ها محدود به این بازار نشود و مدل ایده‌ها قابلیت توسعه داشته باشند.»
 
به گفته دهدشتی برای انتخاب ۹ تیم محدودیتی وجود ندارد و امکان دارد یک تیم درنهایت برای حضور در مرکز انتخاب شود یا هر ۹ تیم برگزیده شوند. او همچنین بیان کرد: «در یک هفته آینده امتیازات مشخص می‌شود و با تیم‌هایی که ۵۰ درصد امتیاز به بالا را دریافت کنند، وارد مذاکره می‌شویم. در مذاکرات مدل همکاری با آنها را تعریف می‌کنیم.حالا این همکاری‌ها می‌تواند از نوع خرید خدمت یا سرمایه‌گذاری و سهامداری باشد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.