اپراتورها

اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 3, 2021
10:46 یکشنبه، 11ام مهرماه 1400
کد خبر: 129050

بررسی لایحه انتزاع کابل مسی و داکت از شرکت مخابرات در دستور کار مجلس قرار گرفت

 
بررسی لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی در دستور کار کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
 
 کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز یکشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
 
در این جلسه قرار است نمایندگانی از وزارت ارتباطات، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشته باشند.
 
لایحه زیرساخت شبکه مادر مخابراتی بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات در ۲۳ خرداد ماه امسال به تصویب هیأت وزیران رسید و در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
 
در این لایحه با تاکید بر لزوم اعمال حاکمیت و مالکیت انحصاری دولت در شبکه مادر مخابراتی مطابق با بند ج ماده ۳۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ پیشنهاد شده است که زیرساخت شبکه مادر مخابراتی از جمله کلیه لوله‌ها و کانال‌های مخابراتی (حوضچه‌ها، داکت‌ها، ساب‌داکت ها و متعلقات مربوط) از زمان قانونی شدن این لایحه، تحت تصرف و اداره شرکت ارتباطات زیرساخت درآمده و شرکت مخابرات موظف است نسبت به تحویل آنها به شرکت زیرساخت اقدام کند.
 
هدف از ارائه این لایحه، نظارت و عدالت در واگذاری امکانات به اپراتورهای فعال در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان شده است.
 
در خصوص دلایل توجیهی این لایحه نیز آمده است: «راهبری، مدیریت و ساماندهی، ایجاد، توسعه، تأمین، نظارت، نگهداری و بهره‌برداری از شبکه ارتباطات زیرساخت کشور به عنوان شبکه مادر مخابراتی با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی که در راستای سیاست‌های وزارت ارتباطات و تأمین نیازمندی‌های دسترسی و استفاده از داکت ها و کانال‌های ارتباطی و مخابراتی توسط شرکت مخابرات که عمدتاً در محله‌های عمومی، حریم جاده‌ها و داخل شهرها و خیابان‌ها اجرا شده، بسیار دشوار بوده و این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای توسعه شبکه مخابراتی کشور ایجاد کرده است.
 
در همین حال این مشکل، دستیابی اپراتورهای دارای مجوز به این کانال‌ها را غیرممکن کرده است. این در حالی است که در تمام کشورها این موارد با توجه به اهمیت و حساسیت آنها جزو اموال دولتی بوده و امکان دسترسی به طور عادلانه را برای کلیه اپراتورها مهیا می‌کند.
 
از این رو به منظور توسعه شبکه ملی اطلاعات در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی و رفع انحصار از شرکت مخابرات ایران، این لایحه به مجلس تقدیم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.