سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 3, 2021
11:57 یکشنبه، 11ام مهرماه 1400
کد خبر: 129067

ورود «فاکسکان» به عرصه خودروهای الکتریکی

حرکت خودروسازان بزرگ جهان به تولید خودروهای الکتریکی، شرکت تایوانی فاکسکان را بر این داشت تا با خرید شرکت لوردستون موتورز -Lordstown Motors-، رسما برای حضوری فعال در این عرصه نوظهور اعلام آمادگی کند.
 
به موجب این، قرارداد ۲۸۰ میلیون دلاری، لوردستون موتورز که مقر آن در اوهایو واقع شده و در زمینه تولید کامیون‌های الکتریکی فعالیت دارد، به زیرمجموعه بزرگ شرکت مادر فاکسکان یعنی Hon Hai Precision اضافه خواهد شد و فاکسکان نیز به اولین کارخانه تولید خودروهای الکتریکی خود دست خواهد یافت.
 
گفته می‌شود که از این پس، علاوه بر تولید کامیون‌های الکتریکی در این کارخانه، دیگر پروژه‌های توسعه خودروهای الکتریکی نیز دنبال خواهد شد. سال‌هاست که شرکت فاکسکان به دنبال حضوری پررنگ در بازار آمریکاست، اما تاکنون توانسته تنها یک کارخانه را در ویسکانسین احداث و کافه‌های رباتیک را ایجاد کند.
 
قرار بود که در این کارخانه، تولید LCD در دستور کار باشد اما فاکسکان در نهایت از این تصمیم خود صرف‌نظر کرد و سرمایه اختصاص‌یافته برای این پروژه را از ۱۰ میلیارد دلار به ۶۷۲ میلیون دلار تقلیل داد. زمانی که لوردستون موتورز، کارخانه واقع در اوهایو را از جنرال موتورز خریداری کرد، حدود ۲۶۰ میلیون دلار را برای تجهیز آن و تولید کامیون‌های الکتریکی Endurance خود هزینه کرد.
 
اما از آن زمان به بعد، با مشکلات مالی متعددی مواجه شد و اخیرا نیز دو پرونده مربوط به این شرکت در وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور در جریان است. یانگ لیو، مدیر فاکسکان اعلام کرد که لوردستون موتورز می‌تواند به توسعه تلاش‌های این شرکت در زمینه تولید خودروهای الکتریکی کمک کند.
 
اوایل سال جاری میلادی نیز یانگ لیو در گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران این شرکت اعلام کرد که فاکسکان اخیرا یک میلیارد دلار را برای سرمایه‌گذاری در یک کارخانه تولیدی اختصاص داده که می‌تواند ظرفیت تولید ۱۰ هزار دستگاه خودروی الکتریکی در ماه را پوشش دهد.
 
این شرکت تایوانی همچنین در زمینه توسعه «سیستم اندروید برای صنعت خودروهای الکتریکی» نیز طرح‌هایی را در سر دارد که در صورت نهایی شدن، شرکت‌ها می‌توانند با اعمال تغییرات دلخواه در آن، از این پلتفرم منبع‌باز در نسل جدید محصولات الکتریکی خود استفاده کنند.
 
این پروژه تحت عنوان MIH دنبال می‌شود و حدود ۴۰۰ شرکت نیز از آن حمایت کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به Texas Instrument، Amazon Web Services، مدیاتک و کوالکام اشاره کرد. فاکسکان امیدوار است که بتواند تا سال ۲۰۲۷، به هدف اصلی خود یعنی تولید سه میلیون دستگاه خودروی الکتریکی برسد که در واقع، ۱۰ درصد از مجموع محصولات الکتریکی تولیدشده در جهان خواهد بود.
 
فاکسکان همچنین با شرکت‌هایی همچون فیات و فیسکر نیز وارد همکاری شده تا بتواند بخشی از خودروهای خود را در کارخانه‌های این شرکت‌ها تولید کند. اگرچه تولید خودروهای الکتریکی، به مراتب سخت‌تر و چالشی‌تر از تولید قطعات مصرفی الکترونیکی است اما لیو معتقد است که این شرکت از توانایی و ظرفیت لازم برای فائق آمدن به این مشکلات برخوردار است. یکی از برتری‌های این شرکت به نسبت رقبا، سرعت تولید محصولات مختلف است که مزیت بزرگی محسوب می‌شود.
 
البته این احتمال نیز وجود دارد که شرکت اپل بخواهد در زمینه تولید خودروهای الکتریکی خود نیز که چند وقتی است شایعات مربوط به آن در فضای وب به چشم می‌خورد، با فاکسکان وارد همکاری شود. اگرچه هنوز جزییات کمی‌در خصوص پروژه تولید خودروهای الکتریکی اپل منتشر شده اما بخشی از برنامه‌های آتی تیم کوک، مدیرعامل این شرکت به شمار می‌رود.
 
فاکسکان علاوه بر موارد فوق، در حال ساخت یک کارخانه تولید خودروهای الکتریکی در تایلند است که قرار است تا سال ۲۰۲۳، تولید ۵۰ هزار دستگاه خودرو برسد و تا سال ۲۰۳۰ نیز سالانه، ۱۵۰ هزار دستگاه را عرضه کند. این شرکت همچنین با برخی از شرکت‌های فعالت در زمینه تولید باتری نیز وارد همکاری شده و چندی پیش نیز یک شرکت تایوانی فعال در زمینه تولید تراشه را خریداری کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.