اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
11:31 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129097

طراحی ساختارهای شهر هوشمند با تاکید بر اینترنت اشیاء

 
یک شرکت دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به طراحی و ارائه تجهیزات و ساختارهای هوشمند شهری با تاکید بر اینترنت اشیاء، یکپارچگی و هوشمندسازی شهر و خانه‌های هوشمند در کشور شد.
 
 روح‌الله حاکمی‌فر، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درمورد فعالیت این شرکت گفت: شرکت ما در حوزه طراحی و ارائه تجهیزات و ساختارهای هوشمند با تاکید بر اینترنت اشیاء، یکپارچگی و هوشمندسازی شهر و خانه‌های هوشمند فعالیت می‌کند.
 
وی در مورد شهر هوشمند بیان‌کرد: ما در شهر هوشمند تمام تلاشمان این است که اطلاعات لازم را به‌ دست آوریم و بعد از دسته‌بندی، در اختیار مدیران شهر قرار دهیم و در مرحله بعدی در اختیار شهروندان قرار گیرد و شاهد شهر هوشمند باشیم. 
 
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: برای ایجاد یک شهر هوشمند در سطح کلان، نیاز به زیرساخت‌ها در جامعه داریم و با توجه به اینکه ایجاد چنین زیرساختی شاید هزینه هنگفتی را به همراه داشته باشد، برای شهری که قرار است از نو ساخته شود، از کل به جزء حرکت می‌کنیم. 
 
حاکمی‌فر به خانه‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: خانه‌های هوشمند یکی از جذاب‌ترین حوزه‌هایی است که امروزه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، خانه‌ای شامل وسایل و تجهیزات هوشمند یا سامانه‌های پیشرفته کنترلی که هدف اصلی آن فراهم آوردن امنیت، آرامش، راحتی و بهره‌وری انرژی طی روز با در نظر گرفتن حضور یا عدم حضور ساکنین است. 
 
وی هوشمندسازی خانه را شامل امنیت، انرژی، تفریحات، پارکینگ، وسایل خانه، نور و روشنایی، دسترسی‌پذیری، مراقبت از گیاهان، گرمایش، سرمایش، تهویه هوا و … دانست و بیان ‌کرد: در گذشته خانه هوشمند به عنوان یک رؤیا تصور می‌شد، اما امروز با وجود اینترنت اشیاء، خواهیم توانست از طریق اینترنت با همه اشیاء ارتباط برقرار کنیم.
 
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: ما در بخش اینترنت اشیاء برای ساختمان، تلاش می‌کنیم تا از طریق گوشی و اینترنت بتوانیم با اشیاء بی‌جان ارتباط برقرار کنیم. در زمان‌هایی که دور از خانه هستید، فناوری اینترنت اشیاء قادر است تا اشیای خانه شما را تبدیل به یک کامپیوتر با قدرت و توانمند کند، به طوری که توانایی انجام مواردی همچون اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، انتشار اطلاعات و انتقال اطلاعات را داشته باشند.
 
حاکمی‌فر تصریح کرد: مواردی چون یخچال و فریزر، لامپ‌ها، قفل درب‌ها که دارای قابلیت اتصال به اینترنت هستند، با استفاده از اینترنت اشیاء  با یکدیگر و نیز با سایر دستگاه‌های دارای این قابلیت ارتباط برقرار می‌کنند. 
 
وی سطح اول هوشمندسازی را شامل استفاده از اپلیکیشن و گوشی و سطح دوم و سوم را پیام صوتی و هوش مصنوعی اعلام کرد و گفت: قرار است در سطح دوم از طریق پیام صوتی با اشیاء صحبت کنیم و در سطح سوم از طریق هوش مصنوعی و یادگیری عمیق به دنبال این هستیم که اشیاء نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اما  عموم مردم از خانه‌های هوشمند اطلاعات کافی ندارند.
 
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در ادامه با بیان اینکه کنترل گرمایش و سرمایش در خانه برای ما مهم است، اظهار کرد: هوشمندسازی و خانه‌های هوشمند علاوه بر صرفه‌جویی در انرژی و سرعت بخشیدن به کار و یکپارچه‌سازی این سیستم‌ها با یکدیگر از مزایای اصلی خانه‌های هوشمند است و در سیستم‌هایی که ما طراحی کردیم، نیازی به کابل اضافه و تخریب نیست.
 
حاکمی‌فر گفت: ما معتقدیم تا سال ۲۰۲۵ از طریق گوشی می‌توانیم با بیش از ۱۵ شیء ارتباط برقرار کنیم. 
 
وی به برخورداری از مرکز کنترل حرفه‌ای و یکپارچه در شرکت اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از چالش‌ها در حوزه هوشمندسازی بحث جزیره‌ای بودن کار است، به معنای اینکه هر کدام از اشیاء یا انرژی از اپلیکیشن مجزا برخوردار است، در مرکز کنترل مجموعه، نیازهای یک خانه را با یک اپلیکیشن به مردم ارائه می‌دهیم. 
 
حاکمی‌فر در مورد صادرات محصولات این شرکت نیز گفت: همه تلاشمان توجه به صادرات است تا شاهد کاهش خروج ارز در کشور بوده و جایگزین خوبی برای محصولات خارجی باشیم.
 
وی افزود: عراق را به عنوان کشور پایلوت برای صادرات درنظر گرفته‌ایم و در حال حاضر صادرات محصولاتمان را به صورت بسته‌های کوچک آغاز کرده‌ایم و امیدواریم همه اقشار جامعه از مزایای خانه‌های هوشمند بهره‌مند شوند.
 
به نقل از صندوق نوآوری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ضمن تشکر از صندوق نوآوری به عنوان حامی ‌استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، گفت: شرکت ما در بخش تسهیلات و اخذ ضمانت‌نامه‌ از خدمات صندوق نوآوری استفاده کرده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.