تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
11:51 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129103

استعلام، تمدید یا ابطال مجوز کسب و کار فقط با شناسه یکتای درگاه ملی مجوزها

 
نمایندگان مجلس وزارت اقتصاد را مکلف کردند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به اصلاح و ارتقای پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب و کار اقدام کند همچنین دستگاه‌ها باید دستورالعمل‌های خود را قبل از صدور در سایت‌‌های خود منتشر کنند.
 
 طبق ماده ۲ «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» که به تصویب نمایندگان رسید، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری معاونت ذیربط رییس جمهور حداکثر شش‌ماه پس از لازم الاجراشدن این قانون، با استفاده از ظرفیت‌های موجود نسبت به اصلاح و ارتقاء «پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب وکار» اقدام کند.
 
نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز (۱۲ مهرماه) مجلس در ادامه بررسی طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار» با اصل ماده ۲ این طرح موافقت کردند. این ماده به عنوان ماده ۳۰ به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب ۱۳۹۰ اضافه می‌شود.
 
همچنین دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری مکلف هستند پیش‌نویس آئین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه خود را یک هفته قبل از صدور، در تارنمای خود به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی برسانند. به این صورت فرصت لازم برای اعلام نظرات عموم یا فعالان اقتصادی و تشکل‌ها وجود خواهد داشت.
 
این درحالی است که دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند هرگونه آئین‌نامه، دستورالعمل یا بخشنامه یا مقرره خود را بلافاصله در پایگاه مذکور ثبت کنند و به اطلاع عموم برسانند. از یکسال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، مقررات تنها در صورت ثبت در پایگاه موضوع این ماده نافذ است.
 
نحوه  استعلام، تمدید یا ابطال مجوز کسب و کارها
نمایندگان همچنین روز گذشته (۱۱ مهرماه) تبصره ۷ ماده یک این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون ارجاع داده بودند که پس از اصلاحات امروز (۱۲ مهرماه) با ۱۹۰ رای از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در جلسه تصویب شد. براساس تبصره ۷ این ماده  از شش‌ماه پس از لازم‌الاجراشدن این قانون هرگونه استعلام، تمدید یا ابطال مجوز، تنها از طریق شناسه یکتای مجوز صادره ( از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور) قابل انجام است.
 
امکان استعلام شناسه یکتای صادره برای دارندگان مجوزها در درگاه ملی مجوزهای کشور باید برای عموم مردم فراهم باشد. مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار موظف است برای مجوزهای کسب و کار اخذ شده قبل از لازم الاجراشدن این قانون، با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک ماه از زمان درخواست شناسه یکتا، مجوز صادر کند.کسب‌وکارهایی که از دو سال پس از لازم‌الاجرا شدن این تبصره، شناسه یکتای مجوز صادره نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.