اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
11:59 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129106

برنامه های ترکیه در توسعه فناوری های هوش مصنوعی چیست؟

 
طبق نقشه راه تحول دیجیتال ترکیه این کشور در نظر دارد با بکارگیری هوش مصنوعی، در میان ۱۰ کشور برتر در اقتصاد فناوری اطلاعات دنیا قرار بگیرد.
 
 هوش مصنوعی در قرن 21 در حال تبدیل شدن به یکی از نیازهای ضروری برای زندگی بشری است. در واقع می‌توان گفت که هوش مصنوعی به بخشی ضروری از صنعت فناوری تبدیل شده و حرف نخست را در بسیاری از زمینه‌های پژوهشی و البته صنعتی می‌زند. یکی از این کشورهایی که در این سال ها فعالیت های مختلفی درباره توسعه هوش مصنوعی در دنیا انجام داده است؛ کشور ترکیه است.
 
دولت ترکیه در سال 2018، نقشه راه تحول دیجیتال این کشور را منتشر کرد. این نقشه توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه با هدف قرار گرفتن در میان 10 کشور برتر در اقتصاد فناوری اطلاعات منتشر شد. گرچه هوش مصنوعی تنها به عنوان یک اولویت فناوری در این نقشه راه مطرح شده است و عمده تمرکز این سند برای ارتقای قابلیت های تولیدی ترکیه متمرکز است، اما سال ها است که جریان توسعه فناوری های هوش مصنوعی در ترکیه در جریان دارد. تعداد بالای استارتاپ های موفق و سرمایه گذاری های میلیون دلاری روی این استارتاپ ها گواهی بر این موضوع است.
 
هر چند در ترکیه تلاش دولت برای راه اندازی اقدمات همه جانبه برای بهبود وضعیت هوش مصنوعی چندان چشمگیر نبوده است، اما یک اقدام از سوی فعالان بخش خصوصی، شرکت ها، استارتاپ ها و محققان ترک از سال 2017 به عنوان یک گردهمایی سالانه برای طرح اقدام مشترک در ترکیه به پا خواسته است. این نشست هم اکنون نه تنها یک موجودیت حقوقی است بلکه محملی برای همفکری عمومی ترک ها و محلی برای ارائه نظرات و پیشنهادات هوش مصنوعی به دولت ترکیه نیز گشته است.
 
برنامه های ترکیه تحقیق و توسعه و منابع انسانی هوش مصنوعی
 
ترکیه در نظر با ایجاد یک مرکز تحقیقات ملی هوش مصنوعی در ترکیه در رابطه نزدیک با صنعت و ایجاد یک موسسه هوش مصنوعی با هدف دیالوگ و گفتگوی میان فعالان هوش مصنوعی در ترکیه با حضور ذی نفعان مختلف، فعالیت خود را در حوزه تحقیق و توسعه افزایش دهد. همچنین کشور ترکیه در حوزه منابع انسانی نیز برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده است که از جمله این برنامه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
افزایش کیفیت آموزش در مراحل پیش از دانشگاه
ایجاد یک مرکز مهارت آموزی هوش مصنوعی برای ترکیه
لزوم ارائه آموزش های مرتبط با هوش مصنوعی در بخش خصوصی و دولتی
ایجاد مفاد آموزشی رایگان هوش مصنوعی در سطح وب برای دسترسی عمومی
ارائه آموزش های مقدماتی هوش مصنوعی به دانش آموزان سطوح پایه
لزوم افزایش تعداد برنامه های آموزش کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین برنامه های مهارتی در زمینه هوش مصنوعی
 
برنامه ترکیه در حوزه تنظیم گری و رگولاتوری هوش مصنوعی
 
یکی از مهمترین برنامه های ترکیه برای تنظیم گری هوش مصنوعی، راه اندازی یک آزمایشگاه اخلاق هوش مصنوعی به صورت مشترک با دانشگاه هاروارد توسط فارغ التحصیلان ترک دانشگاه هاروارد است. سایر برنامه های ترکیه در این عرصه به ترتیب زیر می باشد:
 
لزوم وضع مقررات در مورد استفاده از داده و الگوریتم های هوش مصنوعی در زمینه های حساس همچون امنیت ملی و سلامت
لزوم تعیین خط مشی سخت گیرانه در زمینه رعایت اخلاقیات هوش مصنوعی
لزوم برگزاری برنامه های عمومی همچون برنامه تلویزیونی و مطبوعاتی پیرامون هوش مصنوعی به منظور ارتقای آگاهی عمومی از هوش مصنوعی و همچنین تولید محتوای قابل دسترسی عموم در وب
وضعی مقررات سختگیرانه برای محافظت از دارایی های فکری زمینه هوش مصنوعی در ترکیه
 
برنامه ترکیه در حوزه زیرساخت
 
همچنین برنامه ترکیه در حوزه زیرساخت به شرح زیر می باشد:
 
ایجاد مراکز نگهداری داده های حجیم در سطح ترکیه و ارتقای به لحاظ کیفی
ایجاد راه حل های ابری برای نگهداری و پردازش اطلاعات حجیم
توسعه زیرساخت های پردازشی در اختیار محققان هوش مصنوعی
کمک شرکت های جهانی حاضر در ترکیه برای ارتقای سطح زیرساخت های هوش مصنوعی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.