سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 4, 2021
14:24 دوشنبه، 12ام مهرماه 1400
کد خبر: 129118

دردسر تازه تولیدکنندگان: افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سیلیکون در پی کاهش تولید در چین

 
چین با هدف کاهش مصرف برق، تولید سیلیکون را در برخی استان‌ها کاهش داده است. به گزارش بلومبرگ، کاهش تولید سیلیکون، باعث افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت آن در کمتر از دو ماه شده و این روند احتمالا تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.
 
سیلیکون یکی از مهم‌ترین عناصر مورد استفاده در تولید تراشه و سایر صنایع از جمله تولید شیشه، بتن و محصولات سیلیکونی دیگر است. با وجودی که این عنصر ۲۸ درصد پوسته زمین را تشکیل می‌دهد و فراوانی نسبی خوبی دارد، مشکلات مربوط به تولید آن در چین باعث افزایش قیمت ۳۰۰ درصدی این عنصر در کمتر از دو ماه شده است.
 
افزایش قیمت سیلیکون، بی‌شک برای شرکت‌های بزرگی مانند اپل و دیگر تولیدکنندگان مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. افزایش تقاضا از یک سو و کمبود جهانی تراشه از سوی دیگر، باعث شده تولیدکنندگان با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم کنند که بر روند تولید و فروش محصولات تاثیرگذارند.
 
چین با هدف کاهش مصرف برق در این کشور، تولید سیلیکون را کاهش داده که همین مساله باعث افزایش قیمت حدود سه برابری آن شده است. استان «یوننان» چین دومین تولیدکننده بزرگ در این کشور محسوب می‌شود که از ماه سپتامبر تا دسامبر میزان تولید سیلیکون را نسبت به ماه آگوست در حدود ۹۰ درصد کاهش می‌دهد که البته چنین تصمیمی نگرانی‌هایی را نیز به دنبال داشته. در حالیکه قبلا قیمت سیلیکون رقمی در حدود ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ دلار در هر تن بود، اکنون قیمت‌ها به ۱۰۴۴۰ دلار در هر تن رسیده است.
 
در حال حاضر این عنصر، صنعت تولید پنل‌های خورشیدی را نیز تحت تاثیر قرار داده تا جایی که قیمت پلی سیلیکون مخصوص پنل‌های خورشیدی را با ۱۳ درصد افزایش به بالاترین قیمت سال ۲۰۲۱ رسانده است.
 
به نظر می‌رسد قیمت سیلیکون برای مدت زمان طولانی در همین محدوده باقی بماند. «یانگ شیائوت»، تحلیلگر بازار فلزات شانگهای می‌گوید احتمالا تا تابستان ۲۰۲۲ محدوده قیمت‌ها همچنان بالا خواهد بود، ولی به مرور در نیمه دوم سال با افزایش تولید این روند معکوس خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.