رسانه‌های اجتماعی

October 5, 2021
1:16 سه شنبه، 13ام مهرماه 1400
کد خبر: 129136

فیس‌بوک،‌ اینستاگرام و واتس‌اپ از کار افتادند / کاهش ۷ میلیارد دلاری ثروت مارک زاکربرگ طی چند ساعت

ICTna.ir – سرورهای فیس‌بوک عصر امروز، دوشنبه ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۰، از کار افتادند و به دنبال آن دسترسی تمامی کاربران فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ به این شبکه‌های اجتماعی قطع شده است. چند ساعت پس از این رخداد هنوز علت حادثه مشخص نیست و قطعی‌ها همچنان ادامه داد.

0_GettyImages-1231819878.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، فیس‌بوک هنوز علت قطعی و از دسترس خارج شدن سرورهایش را اعلام نکرده است اما در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است درحال رفع این مشکل و بازیابی اطلاعات سرویس‌ها بعد از طولانی‌ترین قطعی تاریخ این پلتفرم است.

قطعی سرویس‌های فیس‌بوک از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ درحالی رخ داده است که روز گذشته، سوت‌زنان این شرکت را متهم کرده‌اند که بارها سود خود را بیش از مبارزه با نفرت‌پراکنی و اطلاعات غلط در اولویت قرار داده است.

فیس‌بوک ۳۰ دقیقه بعد از اولین گزارش قطعی منتشر شده در توئیتی اعلام کرد: درحال کار روی مشکل پیش آمده هستیم تا هرچه سریع‌تر شرایط را به روال معمول برگردانیم. از مشکل پیش آمده عذر می‌خواهیم.

این غول اینترنتی دنیا به کاربران خود اطلاع داده که فعلا در دسترسی به اپلیکیشن‌های زیرمجموعه‌اش با مشکلاتی همراه است اما جزییاتی درباره مشکل پیش آمده و تعداد کاربران متاثر از این حادثه ارایه نداده است.

یکی از کارکنان فیس‌بوک به رویترز گفته است که دسترسی‌های داخلی نیز قطع هستند. به نظر می‌رسد برخی کارکنان این کمپانی نیز با قطع سرورها به ابزارهای کاری و ارتباطی خود دسترسی ندارند.

در نخستین ساعات قطعی این غول دیجیتالی دنیا، تخمین زده شد اقتصاد جهان ۱۶۱ میلیون دلار ضرر کرده و در این میان ارزش ثروت شخصی مارک زاکربرگ، مدیرعامل و موسس این شبکه اجتماعی نیز هفت میلیارد دلار کاهش یافته است.

فیس بوک حدود دو میلیارد کاربر فعال روزانه دارد و سهام آن بعد از ظهر امروز با قیمت پایینی بازگشلیی شد و ارزش آن در نخستین روز هفته ۵.۳ درصد کاهش یافته بود. فعالان بازار بورس ارمروز را بدترین روز فیس‌بوک در طول یک سال گذشته توصیف کرده بودند اما این خبر بد مدت زیادی طول نکشید که با فاجعه از کار افتادن سرورهای آن، ارزش سهام فیس‌بوک به یکباره ۲۰ درصد کاهش یافت.

براساس تخمین‌های موسسه اندازه‌گیری تبلیغات Standard Media Index این غول رسانه‌های اجتماعی که دومین پلتفرم بزرگ تبلیغات دیجیتالی دنیا به شمار می‌رود، در آمریکا حدود ۵۴۵ هزار دلار درآمد تبلیغاتی خود را در طول هر ساعت از این قطعی از دست می‌دهد. این رقم مبتنی بر کل هزینه‌های تبلیغاتی آژانس‌های تبلیغاتی در فاصله ماه ژانویه تا آگوست سال جاری روی فیس‌بوک و اینستاگرام بوده است.

متخصصان امنیت سایبری معتقدند کاربران فیس‌بوک به سیستم نام دامنه (DNS) صحیح هدایت نمی‌شوند ضمن اینکه قطع دسترسی به دلیل یک خطای پیکربندی رخ داده که سرورهای آن را از دسترس خارج کرده است و این مساله ناشی از یک اشتباه داخلی توصیف می‌شود.

بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که احتمال هک سرورهای فیس‌بوک بسیار ضعیف است ضمن اینکه چنین حملات گسترده‌ای به یکی از سایت‌های معروف جهان نیاز به هماهنگی زیادی بین گروه‌های جنایتکار قدرتمند یا تکنیکی بسیار نوآور نیاز دارد.

بسیاری از کاربران دیگر اپلیکیشن‌های فیس‌بوک مانند Pokemon Go  و Match Masters نیز با مشکل مشابهی در دسترسی به این اپلیکیشن‌ها مواجه هستند.

اپلیکیشن بازی پازل Match Masters نیز در حساب کاربری توئیتر خود نوشته است: اگر در اجرای بازی مشکل دارید، به اطلاع می‌رسانیم که مشکلاتی در لاگین کردن سرورهای فیس‌بوک درحال حاضر رخ داده است و به زودی رفع خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.