October 5, 2021
22:31 سه شنبه، 13ام مهرماه 1400
کد خبر: 129153

عرضه ویندوز ١١ با منوی آغاز باز طراحی شده

 
 
ویندوز ١١، تازه‌ترین نسخه سیستم عامل شرکت مایکروسافت برای رایانه‌‌های شخصی، امروز در سراسر جهان برای کاربران ویندوز ١٠ به رایگان عرضه می‌شود.
 
پانوس پانای، مدیر ارشد محصول ویندوز در مایکروسافت، به بی‌بی‌سی گفت که آخرین نسخه ویندوز طوری طراحی شده تا برای کاربران "جدید، ساده و تر و تمیز" باشد.
 
او وعده داد که سیستم عامل جدید "تفاوت فاحشی" با آنچه که مردم می‌شناسند نخواهد داشت.
 
او افزود که حتی افراد بدون اطلاعات فنی هم می‌توانند ویندوز ١٠ خود را به راحتی به ویندوز ١١ ارتقا دهند.
 
آقای پانای گفت: "من پدرم را بعنوان الگو در نظر می‌گیرم که ٨٩ ساله است. بسیار مشتاقم ببینم که او دکمه ارتقا را کلیک می‌کند و کار انجام می‌شود. حتی تصورش هم مشکل است."
 
"نه بخاطر اینکه او پدرم است، بلکه مایلم اینکار برای او خیلی ساده باشد."
 
او با بیان اینکه کاربران حرفه‌ای، پیش از این، ویندوز ١١ را در قالب برنامه آزمایش درونی ویندوز به طور گسترده آزموده‌اند و مطمئن هستند که در فرایند ارتقا هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد، افزود: برنامه ارتقاء حالا آماده است".
 
منوی آغاز
نه تنها طراحی ویندوز ١١ تغییرات چشمگیری دارد بلکه نحوه عملکرد سیستم درونی آن هم تا حدودی متفاوت است.
 
منوی آغاز به همراه آیکن‌های نوار وظیفه (تسک‌بار) به طور پیش فرض در مرکز صفحه نمایش قرار می‌گیرد. اگر روی دکمه آغاز کلیک کنید، فهرستی از برنامه‌های پرکاربرد شما را نشان خواهد داد.
 
از برخی جهات، از شکل ظاهری منوی اَپ‌های تلفن‌های هوشمند تقلید کرده است. مایکروسافت موزائیک‌هایی را که در ویندوز ١٠ در کنار منوی آغاز بود حذف کرده است.
 
آقای پانای گفت که آنها از تجربه ویندوز ٨ عبرت گرفتند، که با حذف کامل منوی آغاز سبب ناراحتی عده زیادی از کاربران شد.
 
او گفت: "البته شما از آن درس گرفته و اصول آن را رعایت می‌کنید."
 
او توضیح داد: "برای طراحی رابط کاربری ویندوز ١١ نحوه استفاده مردم از رایانه‌هایشان را زیر نظر گرفتیم. می‌خواهند چه چیزی را کلیک کنند، و هنگام کار با رایانه چشمان‌شان به کجا نگاه می‌کند."
 
او افزود: "با عبرت گرفتن از گذشته اعتماد بنفس کسب می‌کنید."
 
در ویندوز ١١، دکمه آغاز دقیقاً جلوی چشم‌تان است، درست وسط صفحه نمایش. این دکمه حذف نشده است."
 
"عصری جدید"
مایکروسافت هنگام عرضه ویندوز ١٠ آن را "آخرین نسخه" این سیستم عامل اعلام کرد. بدیهی است که این حرف عوض شده است.
 
آقای پانای گفت: "ما در دورانی هستیم که عصری جدید در زمینه رایانه‌های شخصی شروع شده است. فکر می‌کنم ویندوز ١١ بنوعی بر این امر صحه می‌گذارد و نشانه این عصر است."
 
گوشه‌های کادرها و پنجره‌ها در همه جای سیستم عامل جدید گرد شده‌اند و اکثر منوها و نمای پوشه‌ها ساده‌تر شده است. برای چیدمان پنجره‌ها و همتراز کردن آنها با بافت صفحه، گزینه‌های جدید و بهبود یافته‌ای وجود دارد.
 
ویجت‌ها که نقطه قوت ویندوز ویستا در سال ٢٠٠٧ بودند دوباره بازگشته‌اند اما بجای اینکه روی صفحه شناور باشند در کادری در سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته‌اند که به خدمات مایکروسافت هم مرتبط هستند.
 
کادر جدید ویجت‌ها
 
کادر جدید ویجت‌ها، بجای میز کار، همه اطلاعات مربوطه را در یک پنل جانبی نگهداری می‌کند.
 
برخی تغییرات در سطحی عمیق‌تر از رابط کاربری و طراحی ظاهری صورت گرفته‌اند.
 
امکان یکپارچه‌سازی با مایکروسافت تیمز ( Microsoft Teams)، که جایگزین اسکایپ می‌شود، و اَپ ایکس‌باکس در تبلیغات مایکروسافت بسیار پر رنگ است.
 
فروشگاه مایکروسافت، که نسخه ویندوز یک فروشگاه نرم‌افزاری است، کاملاً بازطراحی شده و فروش اَپ‌های شرکت‌های دیگر را هم راحت‌تر کرده است.
 
یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که در دنیای فناوری بسیار مورد توجه قرار گرفته این است که ویندوز ١١ می‌تواند از طریق اَپ‌ستور آمازون اَپ‌های اندروید تلفن‌های هوشمند را هم اجرا کند.
 
اولین کسانی که از آن استفاده کرده‌اند می‌گویند که عملکرد جستجوی تعبیه شده در ویندوز ١١، در اکثر دستگاه‌ها، به طور قابل توجهی سریعتر است، با این تفاوت که هنگام ارائه نتایج جستجو در اینترنت، تمایل زیادی به استفاده از به خدمات خود میکروسافت دارد، مانند جستجوگر بینگ (Bing) و مرورگر اِج (Edge).
 
وقت ارتقا است
برای دوستداران بازی (گیم)، مایکروسافت وعده داده است که فناوری جدید دایرکت استورج (Direct Storage) اجازه می‌دهد کارت گرافیک، بدون نیاز به پردازنده مرکزی، مستقیما به درایوهای ذخیره اطلاعات دسترسی داشته باشد تا زمان بارگذاری بازی‌ها بسیار کوتاه‌تر شود.
 
اما این ویژگی، مانند چند ویژگی دیگر، نیاز به سخت‌افزار جدیدتری دارد.
 
در نتیجه، همه رایانه‌ها از مزایای بالقوه این ارتقا برخوردار نخواهند بود. ممکن است برخی رایانه‌ها هم اصلاً قابلیت ارتقا نداشته باشند.
 
کمترین نیاز آن داشتن یک نوع تراشه امنیتی به نام تی‌پی‌ام (TPM) است که فقط در رایانه‌های مدرن نصب شده است.
 
مایکروسافت می‌گوید: "اگر دستگاه شما این حداقل‌ها را نداشته باشد، ممکن است نتوانید ویندوز ١١ را روی آن نصب کنید و بهتر است رایانه جدیدی بخرید."
 
این شرکت به تازگی و همزمان با ارائه نسخه جدید ویندوز، مجموعه‌ای از دستگاه‌های سخت‌افزاری جدید خود را هم عرضه کرده است.
 
اما اگر کاربران ویندوز ١٠ از سیستم فعلی خود راضی هستند، مجبور نیستند چنین هزینه‌ای پرداخت کنند. ارائه خدمات پشتیبانی فنی و بروزرسانی‌های امنیتی برای ویندوز ١٠ تا اکتبر ٢٠٢۵ همچنان ادامه خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.