اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

October 6, 2021
11:09 چهارشنبه، 14ام مهرماه 1400
کد خبر: 129161

قطعی واتس‌اپ به معاملات رمزارز و نفت ضربه زد

 
بازیگران بازار می گویند قطعی حدود شش ساعته واتس‌اپ به معاملات داراییها از رمزارزها گرفته تا نفت روسیه ضربه زد با این حال استفاده سریع از پلتفرمهای دیگری مانند تلگرام، اختلال شدید را محدود کرد.
 
 با وجود این که بسیاری از موسسات از کارمندانشان می خواهند از سرویس‌های پیام رسان مانند واتس‌اپ و سایر پلتفرمهای فیس بوک که روز دوشنبه قطع شدند استفاده نکنند اما راحتی استفاده، این پیام رسانها را در میان تریدرهایی که با مشتریانش در بازارهای فرابورس تماس می گیرند، محبوب کرده است.
 
شرکت فیس بوک تغییر پیکربندی اشتباه را عامل قطعی اعلام کرده که مانع دسترسی به واتس‌اپ، اینستاگرام و مسنجر شد و به عنوان طولانی ترین قطعی از سوی گروه مونیتورینگ وب داون دیتکتور اعلام شد.
 
در میان کسانی که از این قطعی دچار مشکل شدند، شرکت رمزارز انگلیسی BCB بود که معاملات فرابورس و سرویس‌های دیگر را عرضه می کند. سرویس‌های فیس بوک دقیقا زمانی قطع شدند که پنجره کلیدی برای تریدرهای BCB بود.
 
اولیور فون لندسبرگ سادی، مدیرعامل شرکت BCB گفت: قطعی واتس‌اپ در شلوغ‌ترین ساعت معاملات اتفاق افتاد که ما با همتایان آمریکایی خود در تماس هستیم. حجم معاملات روزانه به طور میانگین ۱۵ درصد کاهش یافت که به مشکل ارتباط نسبت داده شد. معاملات با استفاده از تلگرام و اسلک مطابق میانگین روزانه بود.
 
اولیور بلوئر، مدیرعامل شرکت وکس اسمارت گفت: استفاده از واتس‌اپ در میان تریدرهای مالی که توسط شرکت وکس اسمارت بررسی شده اند، رونق پیدا کرده زیرا بانکها مشتریانی که می خواهند از این پلتفرم استفاده کنند را می پذیرند؛ هر چند که روسا ترجیح می دهند کارکنانشان از کانالهای پیام رسانی رسمی استفاده کنند. وی افزود: این اپلیکیشن در بسیاری از بازارها به خصوص در اروپا و آسیا اقیانوسیه، به سرویس پیام رسان پیش فرض تبدیل شده است.
 
از حدود ۲۰۰۰ فروشنده که در سال ۲۰۱۶ روزانه ۱۰ هزار پیام در بازار انرژی ارسال کردند، وکس اسمارت اکنون بین سه تا پنج میلیون پیام هفتگی در بازارهای دارایی مختلف بین بانکها و مشتریان سمت خرید را ردیابی می کند.
 
با این حال وجود سرویس‌های پیام رسان دیگری به جز واتس‌اپ به معنای آن است که قطعی روز دوشنبه بیشتر یک مشکل کوچک بود تا یک اختلال بزرگ. به عنوان مثال در هند تماسهای بازار از واتس‌اپ به تلگرام رفت که محدودیتهای کمتری برای ظرفیت گروهها دارد. همچنین این قطعی پس از تعطیلی بازارهای آسیایی روی داد و هر گونه تاثیر روی معاملات را محدود کرد.
 
زاخاری سفاراتی، مدیرعامل پلتفرم سرمایه گذاری دالما کپیتال در دوبی اظهار کرد: در خاورمیانه معاملات فرابورس رمزارز عمدتا در تلگرام یا واتس‌اپ انجام می شود و در آن از واسطه های فرابورسی درباره قیمت خرید و فروش سوال می شود و سپس معامله انجام می گیرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد تلگرام استفاده گسترده ای پیدا کرده است.
 
معامله گران فرابورسی در بازارهای نفت هم از قطعی واتس‌اپ ضربه خوردند اما استفاده از پلتفرمهای دیگر این ضربه را ملایم کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، معامله گران نفت در روسیه گفتند واتس‌اپ برای اعلام جزییات سفارش در سراسر اروپا و آسیا استفاده می شود. یک تریدر مقیم اروپا گفت: قطعی روز دوشنبه یک غافلگیری ناخوشایند بود. یکی دیگر گفت: این اتفاق خوب نبود. همه از واتس‌اپ استفاده می کنند. اما ما از مسنجرهای دیگر هم استفاده می کنیم بنابراین مسنجر مورد استفاده را تغییر دادیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.