سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 9, 2021
10:16 شنبه، 17ام مهرماه 1400
کد خبر: 129224

اعلام حمایت مایکروسافت از جنبش «حق تعمیر»

به نظر می‌رسد که فشار سهامداران بر مایکروسافت کارساز بوده و این شرکت را به ارائه راهکارها و اطلاعات به کاربران به منظور تعمیر مستقل دستگاه‌های این شرکت مجاب کرده است.
 
مایکروسافت اخیرا تحقیقی را پیرامون تسهیل دسترسی کاربران به جزییات مربوط به نحوه تعمیر انواع محصولات این شرکت آغاز و اعلام کرده این رویه از اواخر سال ۲۰۲۲ اجرایی خواهد شد. این یعنی، به زودی کاربران می‌توانند با توجه به دستورالعمل‌ها و قطعاتی که مایکروسافت در بازار عرضه خواهد شد، تعمیر دستگاه‌های خود را در تعمیرگاه‌هایی غیر از تعمیرگاه‌های مجاز مایکروسافت انجام دهند.
 
در همین راستا، این شرکت اخیرا با گروه غیرانتفاعی حمایت از سرمایه‌گذاران As You Sow که در زمینه مسئولیت‌های زیست‌محیطی و اجتماعی شرکت‌ها متمرکز است، به تفاهم رسیده است. این تفاهم در حالی حاصل شد که گروه As You Sow در ماه ژوئن امسال، با طرح قطعنامه‌ای از مایکروسافت به دلیل محدودیت‌های پیش روی تعمیر دستگاه‌های این شرکت انتقاد کرده بود.
 
این در حالی است که مایکروسافت پیشتر حمایت خود را از طرح‌هایی مبنی بر جلوگیری از انتشار گاز کربن و آسیب رساندن به محیط زیست اعلام کرده بود. در واقع، بحث سر این موضوع است که زباله‌های الکترونیکی به یک معضل اساسی برای محیط زیست تبدیل شده‌اند و اگر کاربران بتوانند دستگاه‌های خود را راحت‌تر تعمیر کنند، از میزان زباله‌های الکترونیکی کم خواهد شد.
 
حال مایکروسافت اعلام کرد که تلاش می‌کند تا تعمیرپذیری دستگاه‌های خود را بالاتر ببرد و از جنبش «حق تعمیر» که بر تعمیر راحت دستگاه‌های مختلف توسط کاربران تاکید دارد، حمایت می‌کند. در طی سال‌های اخیر، انتقادهای زیادی علیه شرکت‌های مختلف فناوری مبنی بر ارائه خدمات تعمیر دستگاه‌ها توسط تعمیرگاه‌های مجاز این شرکت‌ها مطرح شده است.
 
اپل، یکی از بارزترین این شرکت‌هاست که محدودیت‌های شدیدی را برای جلوگیری از تعمیر دستگاه‌های خود در تعمیرگاه‌های متفرقه اعمال کرده است. با این حال، استیو وزنیاک، هم‌بنیانگذار اپل اخیرا حمایت خود را از جنبش «حق تعمیر» اعلام کرده است.
 
هدف اصلی این جنبش که در طی ماه‌های اخیر با شدت بیشتری دنبال شده، این است که شرکت‌های فناوری، تعمیر دستگاه‌ها توسط کاربران و دسترسی به قطعات مورد نیاز برای تعمیر یا تعویض را آسان کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.