اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

October 10, 2021
11:42 یکشنبه، 18ام مهرماه 1400
کد خبر: 129264

تمامی تاکسی‌های خطی تهران به بارکد‌های شهرپی مجهز شدند

 
تمامی تاکسی‌های خطی شهر تهران، به بارکد واحد شهرپی برای پرداخت‌ آنلاین کرایه تاکسی مجهز شدند. این بارکد از طریق زیرساخت شهرداری و سامانه شهرپی تهیه شده و امکان پرداخت کرایه تاکسی از طریق ۲۵ اپلیکیشن و کیف پول پرداختی را فراهم می‌کند.
 
مدیرعامل فاوای شهرداری تهران، تیرماه سال ۹۸ خبر راه‌اندازی بارکد واحد برای پرداخت‌های خرد شهری را داده بود اما نهایتا این طرح تا اواسط آبان ۹۹ اجرایی نشد. پس از آن که در آبان ماه اجرای این طرح کلید خورد، در مدت کمتر از ۴۰ روز برخی از ایستگاه‌های بزرگ تاکسی از جمله صنعت، انقلاب، سیدخندان، صادقیه و چند ایستگاه بزرگ دیگر به این بارکد واحد مجهز شدند.
 
آن زمان، محمد شریفی، سرپرست معاونت سرویس‌های شهروندی سازمان فاوای شهرداری تهران به پیوست اعلام کرد پیش‌بینی‌ها این است که تا پایان سال ۹۹ طرح تجهیز تاکسی‌های خطی به بارکد واحد شهرپی تمام شود. اما ظاهرا پیش‌بینی‌ها خیلی دقیق از آب در نیامده و حالا در مهرماه سال ۱۴۰۰، علی الوند، مدیر پروژه شهرپی، از اتمام پروژه تجهیز تاکسی‌های خطی شهر تهران به بارکد واحد شهرپی خبر می‌دهد.
 
۲۵ هزار تاکسی به شهرپی مجهز شدند
الوند در خصوص روند اجرای این پروژه به پیوست گفت: «۲۵ هزار تاکسی خطی شهر تهران به این بارکد مجهز شده‌اند و حالا وارد فاز بعدی این پروژه یعنی تجهیز تاکسی‌های گردشی شده‌ایم. تعداد تاکسی‌های گردشی از تعداد تاکسی‌های خطی بیشتر است و از آنجایی که این تاکسی‌ها جای ثابتی ندارند، تجهیز آنها سخت‌تر است. در حال حاضر با ارسال پیامک از رانندگان این تاکسی‌ها درخواست می‌کنیم که به نزدیک‌ترین پایگاه مراجعه کنند و مراحل دریافت بارکد واحد شهری را تکمیل کنند.»
 
او ادامه داد:‌ «تا کنون ۲ هزار تاکسی گردشی هم به این بارکد‌ها مجهز شده‌اند که جمعا ۲۷ هزار تاکسی را تجهیز کردیم. البته کرونا باعث شد تا این روند بیشتر از حد معمول هم طول بکشد چرا که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمی‌توانستیم باعث ایجاد ازدحام و تجمیع رانندگان تاکسی‌های گردشی شویم.»
 
موضوع پرداخت آنلاین کرایه تاکسی بیش از ۲ سال است که در دستور کاری سازمان فاواری شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی قرار دارد. آذر ماه سال ۹۷ سازمان فناوری شهرداری تهران طرحی با عنوان «بررسی نظام پرداخت خرد شهری و ارائه طرح پیشنهادی تجمیع خدمات پرداخت در تاکسی‌ها» را مطرح کرد اما این طرح به دلیل عدم استقبال شرکت‌های فعال در این حوزه مسکوت ماند و در نهایت یک سال پس از آن، سازمان تاکسیرانی تهران اقدام به پیاده‌سازی طرح «هم‌پذیرندگی» میان ریالو و فون‌پی کرد. در آن زمان «تومن» یکی دیگر از کیف‌پول‌های فعال در سطح شهر تهران، حاضر به همکاری با سایر کیف‌پول‌ها و مشارکت در طرح هم‌پذیرندگی نشد.
 
امکان پرداخت کرایه با ۲۵ اپلیکیشن مختلف
در حال حاضر بیش از ۲۵ اپلیکیشن و کیف‌پول و کد USSD به زیرساخت بارکد واحد شهرپی مجهز شده‌اند و از طریق بارکد موجود در تاکسی‌ها، با هر کدام از این اپلیکیشن‌ها و کیف‌پول‌ها امکان پرداخت کرایه تاکسی وجود دارد.
 
به گفته الوند، مشترکان سیم‌کارت ایرانسل با شماره‌گیری کد دستوری «ستاره، یک، ستاره، بارکد راننده، ستاره، مبلغ کرایه، مربع» می‌توانند مستقیما اقدام به پرداخت کرایه تاکسی کنند. برای مثال:
 
*۱*۱۰۰۰۰۰۰۴۳۹*۱۵۰۰#
 
این امکان برای مشترکان سیم‌کارت همراه اول و رایتل هم تا اول آبان ماه فعال خواهد شد. ساختار پرداخت کرایه تاکسی با کد USSD اپراتور‌های همراه، با اتصال ایران‌تراکنش به زیرساخت شهر‌پی فراهم شده است.
 
در ادامه لیست اپلیکیشن‌ها و کیف‌پول‌های متصل به شهرپی برای پرداخت کرایه تاکسی را مشاهده می‌کنید.
 
 
همانطور که اعلام شد تمامی تاکسی‌های خطی شهر تهران به بارکد واحد شهرپی مجهز شده اند اما بسیاری از رانندگان تاکسی از این بارکد‌ها استفاده نمی‌کنند و اصرار به دریافت پول نقد دارند.
 
الوند در خصوص علت این موضوع به پیوست اعلام کرد: «از آنجایی که کرایه تاکسی‌ها عمدتا پرداخت خرد است و برخی از بانک‌ها هم تراکنش‌های زیر ۱۰ هزار تومان یا زیر ۵۰ هزار تومان را پیامک نمی‌دهند، رانندگان فکر می‌کنند این پرداخت‌ها به حسابشان واریز نمی‌شود.»
 
هدف بعدی شهرداری فرهنگ‌سازی و آموزش است
طبق اعلام الوند، یک دوره آموزشی برای رانندگان تاکسی تهیه شده اما به علت شیوع ویروس کرونا اجرای آن ۲ بار به تعویق افتاده است. او در این خصوص توضیح داد: «از آنجایی که امکان تجمیع رانندگان تاکسی وجود ندارد، ویدئو‌هایی از همین دوره آموزشی تهیه کردیم که از دو هفته آینده بین مسئولان خط‌های تاکسی‌رانی توزیع می‌شود تا آنها پس از آموزش، اطلاعات را به رانندگان منتقل ‌کنند.»
 
او ادامه داد: «خود اپلیکیشن‌های پرداختی هم، اقدام به تبلیغ برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی کردند و ما هم ۲۰ ایستگاه را در نظر گرفتیم که در آنجا مستقر شوند و به رانندگان و مسافران آموزش دهند. در همین راستا اپلیکیشن تاپ از روز آینده فعالیت خود را در ایستگاه‌های تاکسی آغاز می‌کند.»
 
الوند معتقد است در این مرحله مهم‌ترین اقدام، آموزش و فرهنگ‌سازی است. از آنجایی که سرویس‌های بیشتری مانند خرید از میادین میوه و تره‌بار، پرداخت عوارض خودرو، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و عوارض املاک هم از طریق زیرساخت شهرپی قابل پرداخت است. این موضوع به خودی خود باعث می‌شود تا مردم بیشتر از این سیستم استفاده کنند.
 
رشد ۱۰۰ درصدی پرداخت آنلاین کرایه
الوند در پاسخ به این سوال که آیا در آینده پرداخت آنلاین کرایه تاکسی الزامی خواهد شد توضیح داد: «الزامی در کار نخواهد بود اما به مرور زمان هم مسافران و هم رانندگان تاکسی این راه را انتخاب می‌کنند. مساله فقط فرهنگ‌سازی و گذر زمان است. همانطور که ابتدای حضور دستگاه‌های پوز در کشور، مغازه‌داران دستگاه‌ها را پنهان می‌کردند که پول نقد بگیرند حالا هم این اتفاقات می‌افتد اما به مرور زمان فرهنگ استفاده از این سرویس‌ هم بین مردم و رانندگان جا می‌افتد.»
 
البته او این موضوع را اعلام کرد که در آینده رانندگان تاکسی ملزم به نصب بارکد برای استفاده مسافران هستند و اگر راننده‌ای، مسافر را به پرداخت نقدی مجبور کند، مسافر می‌تواند به سامانه تاکسیرانی شکایت کند و با راننده متخلف برخورد خواهد شد.
 
به گفته الوند، فرهنگ استفاده از این سرویس در حال گسترش است و این موضوع را آمار هم به‌خوبی نشان می‌دهد. جایی که تعداد تراکنش‌های شهریور ماه نسبت به تراکنش‌های مرداد ماه با ۱۰۰ درصد رشد همراه بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.