تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 10, 2021
15:02 یکشنبه، 18ام مهرماه 1400
کد خبر: 129284

تقی‌پور: سپرده بانک‌های خصوصی صرف دلالی و سوداگری می‌شود

 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: عمده سپرده‌های جذب شده در بانک‌های خصوصی امروز صرف فعالیت‌های کوتاه مدت و عمدتا دلالی و سوداگری می‌شود.
 
 «رضا تقی پور انوری» در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و نطق میان دستور خود گفت: گسترش روز افزون قابلیت‌های فضای سایبری، جهانی شدن ارتباطات، انفجار اطلاعات و فناوری‌های نوظهور موجب مطرح شدن پارادایم‌ها، رویکردها و مفاهیم نوین و رشد و فراگیری فزاینده آن است، به گفته صاحب نظران ما در ابتدای یک انقلاب قرار داریم که شیوه زندگی، کسب و کار و ارتباط را به شکلی تغییر می‌دهد که به لحاظ مقیاس دامنه و پیچیدگی بی‌سابقه است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم افزود: ما باید سرعت و دامنه این انقلاب جدید را به طور کامل درک کو فهم کنیم. چرا که رشد دیجیتالی شدن، کسب و کار و جامعه و پیشران انفجاری عظیم در حجم ابر داده ها به وجود آورده است که سبب دسترس پذیری و همچنین استفاده از داده در حوزه کسب و کارها شده است.
 
تقی پور اظهار کرد: این دیجیتالی شدن باعث خلق اقتصاد ثانویه شده است که گسترده بوده و به این ترتیب بزرگترین تحولات اجتماعی از زمان انقلاب صنعتی به همراه دارد.  داده‌ها به حدی عظیم شده اند که با توجه به تعداد بالای تراکنش‌های انجام شده توسط میلیون‌ها مشتری و شرکت ها در سراسر اکوسیستم‌های سازمانی از ماهیانه به هفتگی و به روزانه و ساعتی تغییر کرده اند.
 
وی با بیان اینکه براساس آمارهای منتشر شده داده‌هایی که به صورت سالانه تکثیر و مصرف می شود از حدود ۱۲۰۰ اگزابایت در سال ۲۰۱۰ به ۶۴هزار و ۲۰۰ اگزابایت در سال ۲۰۲۰ رسیده است، ادامه داد: این رقم بیش از ۵۰ برابر است. همچنین برآورد می شود به ۱۸۱ زتاوایت یعنی ۱۸۱ هزار اگزابایت در سال ۲۰۲۵ برسد.
 
تقی پور ادامه داد: این یعنی این اطلاعات باید مدیریت شود و تاثیر این دیجیتالی شدن بر اکوسیستم همه کسب و کارها باید دیده شود. بر همین اساس  امروز لازم است که زیر ساخت‌های توانمند ساز را در ابعاد زیر ساخت‌های حقوقی، هویت، صیانت، سواد و مهارت دیجیتال و زیر ساخت های فناوری را مورد توجه قرار دهیم.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس عنوان کرد: طبیعتا دستیابی به تحول دیجیتال و رشد اقتصادی مورد نظر در برنامه پنج ساله هفتم و اهداف گام دوم هم تنها با این نو گرایی ها و نوآوری ها تضمین خواهد شد. ما احتیاج داریم با پرداختن به این مباحث به تعاملات مالی سرعت ببخشیم و آنها را سامان دهیم، دانش عمومی را ارتقا دهیم، شاخص های بهداشت را بالا ببریم، عناصر غیر کارآمد را حذف کنیم و نهایتا اینکه امروز داده ها و اطلاعات زیر بنای قدرت نرم و مهمترین رکن اداره کشورها است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به استفاده از  فناوری نوین مثل رایانش ابری، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، اینترنت اشرار در کاربردهایی نظیر دولت هوشمند، شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند تاکید کرد و ادامه داد: برای این مهم نیازمند ایجاد نظام و حکمروایی داده ها و اطلاعات است. امروز به شدت نیازمند به این قوانین هستیم و لازم است مجلس یازدهم توجه کافی به این موضوع داشته باشد.
 
تقی پور درباره اتفاقات اخیر آذربایجان نیز گفت: همانگونه که رهبری فرزانه انقلاب  فرمودند قره باغ خاک اسلام است و ما با اشغالگری مخالف هستیم، کمک های جمهوری اسلامی از آغازین روزهای شکل گیری جمهوری آذربایجان بر کسی پوشیده نیست، اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی مردم دو کشور مسیر روشنی را برای ارتقا روابط ترسیم کرده است. اما اعلام می کنیم با حضور صهیونیست ها و تروریست در منطقه مخالفیم با تغییر مرزها و ژئوپلتیک منطقه مخالفیم و جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد منافع دو ملت در سیاسی بازی های غریبه ها ذبح شود.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: دشمن بداند دو ملت ایران و جمهوری آذربایجان ارتباطات وسیعی دارند که با این توطئه‌ها آسیب نخواهد دید. به دوستان خود در منطقه نیز می گویم اجازه ندهید دشمنان ملت های مسلمان برای شما تصمیم بگیرند.
 
وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری دو بار به مجلس تاکید فرمودند که تقویت ارزش پول ملی را در دستور کار قرار دهیم. از طرفی موضوع عملکرد سیستم بانکی و بانک های خصوصی بسیار مهم است و نمی‌دانم طرح تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی به جایی رسید اما امروز عمده سپرده های جذب شده در بانک های خصوصی صرف فعالیت های کوتاه مدت می شود که عمدتا دلالی و سوداگری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.