تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 11, 2021
14:25 دوشنبه، 19ام مهرماه 1400
کد خبر: 129324

مدیرعامل فناپ: صنعت بیمه در مواجه با تحول دیجیتال شتابزده عمل نکرده است

 
صنعت بیمه به واسطه ماهیتش طی سال‌های گذشته در برخورد با موضوع تحول دیجیتال شتابزده عمل نکرده است اما در این دوره شاهد شکل‌گیری تقاضاهای جدید در این بازار بوده‌ایم.
 
شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، با بیان این مطلب در وبینار تحول دیجیتال گفت: «بسیاری از سازمان‌ها و بنگاه‌های امروزی می‌توانند ادعا کنند که به سوی تحول دیجیتال گام برداشته‌اند، یا برخی نیز می‌توانند مدعی شوند که تحول دیجیتالی کاملاً در مجموعه آنها رخ داده است و سازمانی جدید را شاهد هستند اما صنعت بیمه شاید قدری به‌دلیل‌ ماهیت خود و شاید هم تا اندازه‌ای به دلیل تدبیر و درایت مدیران آن محتاطانه حرکت می‌کند، و من موج شتابزدگی در آن ندیده و چنین دریافته‌ام که اگر لازم است تصمیمی اتخاذ شود باید همه جوانبش را بررسی کنیم و سپس وارد آن جریان شویم.»
 
مدیر عامل فناپ در پاسخ به اینکه نسبت بیمه با تحول دیجیتال چیست؟ گفت: «امروزه شاهد هستیم که اگر تقاضایی برای پوشش یا خرید ریسک در صنایع مختلف وجود دارد، لازم است بیمه‌ها با قراردادها و قواعد مشخص آن را تحت پوشش قرار دهند و به‌نوعی ممکن است دیکته‌کننده‌ شرایط به صنایع دیگر باشند. در حقیقت نوع نیازها طی سال‌های مختلف متفاوت شده، اما شاکله‌ قراردادهای بیمه‌ای و آنچه پوشش ریسک از این جنس است در تمامی سال‌های گذشته تفاوت بنیادینی با گذشته خود نداشته است. از این رو، اگر من نیز کسب‌وکار جاری رو به رشد و سودآوری داشته باشم، شاید نیازی به تغییر و تحول در آن نبینم. اما در چند سال اخیر شاهد آنیم که تقاضاهای جدیدی در بازار شکل گرفته است که بازیگران جدید سعی می‌کنند به این تقاضاها پاسخ بدهند. در گام نخست، استارت‌آپ‌هایی که لبه‌ فروش صنعت بیمه می‌شوند شاید فقط شرکت‌های بیمه را نمایندگی و به نوعی تقاضاها را به سمت بیمه‌ها هدایت می‌کنند و به نوعی امکان مقایسه‌ کیفی و کمی خدمات بیمه‌ها را برای مشتریان بر اساس داده‌های آنها به‌صورت یکجا فراهم می‌سازند.»
 
او ادامه داد: «به نظر من این مقدمه‌ زمین‌لرزه‌ای است و آنچه در حال وقوع است به‌دلیل تحول صنایع در عرصه‌های مختلف چه در تولید و چه در خدمات و نوع خدمات‌دهی و همچنین نوع نیازهای مشتریان و تجربه‌شان، در حال تغییر است. به‌طبع صنعتی مانند بیمه که پیشتر دیکته‌کننده بوده، اکنون باید مدام رصد کند که چه نیازهای جدیدی در بازار رخ داده و چه اتفاقات جدیدی در پس صحنه در حال طراحی است که برای پاسخگویی به آنها آماده باشد و متناسب با آن خود را تجهیز کند» طبق گفته او  یک وجه ماجرا این است که تغییرات در بازار هدف در عمل صنعت بیمه را به تغییر و تحول واخواهد داشت، اما وجه دیگری نیز دارد که آن هم در دنیای امروز که موضوع اقتصاد دیجیتال، اقتصاد اکوسیستمی، اقتصاد اشتراکی یا موضوعاتی از این دست در جریان است، اشاره می‌کند که مبانی توسعه‌ اقتصادی از موضوع ابزار، صنعت و فناوری‌های پایه فراتر رفته و پارادایم جدیدی به عنوان دیجیتالی شدن را که در حال وقوع است، ایجاب می‌کند. پس به‌ناچار بازیگران در یک اکوسیستم باید با همدیگر تعامل و نقش‌آفرینی داشته باشند و همدیگر را پشتیبانی کنند و برای ایفای نقشی جدید آماده شوند.
 
جوانمردی ضمن اشاره به اینکه در نگاه اقتصادی امروز همه با هم باید تغییر کنیم، گفت: «ما باید متناسب با نیازهای جدید مسئول و پاسخگو باشیم، در غیر این صورت بازیگران جدیدی از راه می‌رسند، از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند و در نهایت خود را هماهنگ می‌کنند و در قالب قواعد قانونی می‌نشینند و اگر جای بازیگران قدیمی را نگیرند، دست کم آن را تنگ خواهند کرد. بنابراین، موضوع کارآمدی و نوآوری در کسب‌وکار در اصل از الزامات ماندگاری در فضای کسب‌وکار می‌شود.» او ادامه داد: «بی‌تردید ما با وجود تغییرات و تحولاتی جدی که در سطح دنیا شاهد آنیم، اثرات این تحولات را در فضای کسب‌وکاری کشور خود نیز می‌بینیم، اما مسائلی در کشور در حال رخ دادن است که بی‌شک بر روی صنعت بیمه تأثیرگذار خواهد بود و در محاسبه‌هایمان نیز بسیار موثر است. ما نمی‌توانیم بدون اینکه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی را پیش روی خود ببینیم و به صنعت بیمه فکر کنیم، یا نمی‌توانیم بدون منفک شدن بسیاری از صنایع از انرژی‌های فسیلی، آینده‌ ایران را ترسیم کنیم، یا همچنین نمی‌توانیم موضوع سالمندی را کنار بگذاریم و به صنعت بیمه فکر کنیم، یا نمی‌شود موضوع خودروهای خودران را در جاده‌ها داشته باشیم و بتوانیم مستقل از آن به نرخ تصادفات فکر ‌کنیم.»
 
جوانمردی اضافه کرد: «صنعت بیمه هم باید تصویری از پنج تا ده سال آینده کشور پیش رو داشته باشد که متناسب با آن بتواند خدمات بیمه‌نامه‌های مناسب را برای پوشش ریسک‌ها فراهم کند. در دنیا همه چیز به این سمت پیش می‌رود که ما از هر چیزی اطلاعات بیشتری داریم و موضوع «صنعت چهار» در حال رخ دادن است که موضوع بسیار مهمی است و کمک می‌کند تا داده‌های بیشتری برای محاسبات داشته باشیم، اما همراه این فضا اکوسیستم و ریسک‌های جدیدی  نیز بنا نهاده می‌شوند.» او تاکید کرد که تحول دیجیتال در سازمان، موضوعی فرهنگی است. در حقیقت، تا پیش از اینکه به این درجه از شناخت و رشد برسیم ممکن است بتوانیم رویه چیزی را عوض کنیم، اما اصل جنس عوض نخواهد شد. از نظر مدیر عامل فناپ، ما در داخل سازمان، چه بیمه‌ای باشیم چه هر شرکت دیگری، باید بدانیم در حال نصب موتوری هستیم که به‌طور مداوم همه‌ تغییرات را رصد می‌کند و سازمان را به‌طرزی چابک آماده پاسخگویی به نیازهای روز جامعه می‌کند. اگر سرعت این تغییرات پیشتر هر صد سال یک‌بار بود، زین پس باید هر دهه یک‌بار و سپس هر یک سال یک‌بار و در نهایت ممکن است به بازه‌های زمانی کوتاه‌تری هم برسد. اینها موضوعاتی ضروری است که لازم است مد نظر قرار دهیم و در نظر داشته باشیم که موضوع تحول دیجیتال موضوعی فرآیندی است که بیش از هر چیز به مدل کسب‌وکار آینده ما برمی‌گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.