سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 12, 2021
14:38 سه شنبه، 20ام مهرماه 1400
کد خبر: 129353

شوک کمبود قطعه به بازار رایانه شخصی

 
فروش جهانی رایانه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود قطعات و موانع لجستیکی با کندترین نرخ از شروع پاندمی تاکنون رشد کرد.
 
فروش جهانی رایانه‌های رومیزی، نوت بوک و ورک استیشن در سه ماهه سوم سال میلادی جاری ۳.۹ درصد رشد کرد و به ۸۶.۷ میلیون دستگاه در مقایسه با ۸۳.۴ میلیون دستگاه در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ رسید.
 
شرکت تحقیقاتی IDC اعلام کرد بازار آمریکا برای نخستین بار از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ که پاندمی ویروس کرونا شیوع یافت، رشد منفی پیدا کرد و میزان فروش در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به میزان ۷.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.
 
بزرگترین فروشنده رایانه شخصی در سه ماهه سوم امسال لنوو بود که نرخ رشد ۳.۱ درصدی بر مبنای سالانه داشت و ۱۹.۷۷۳ میلیون دستگاه رایانه فروخت. پس از آن شرکت HP با فروش ۱۷.۵۹۵ میلیون دستگاه رایانه در رتبه دوم قرار گرفت با این همه فروش این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵.۸ درصد رشد منفی داشت.
 
فروش دل تکنولوژیز با کمک رشد بازارهای در حال توسعه، حدود ۲۷ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش را در میان پنج فروشنده بزرگ رایانه شخصی داشت و این شرکت در رتبه سوم قرار گرفت. اپل که یکی از منعطف‌ترین زنجیره‌های تامین را دارد، فروشش بر مبنای سالانه ۱۰ درصد رشد کرد و این شرکت را در رتبه چهارم پنج فروشنده بزرگ رایانه شخصی قرار دارد. ایسوز با فروش ۶.۰۲۸ میلیون دستگاه در رتبه پنجم قرار گرفت. فروش این شرکت بر مبنای سالانه ۳.۶ درصد رشد داشت.
 
شیوع پاندمی به فراگیر شدن دورکاری و تحصیل از راه دور منجر شد و در نتیجه تقاضا برای محصولات الکترونیکی را افزایش داد و فروش هر سه ماهه تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رشد دو رقمی را تجربه کرد و کمبود قطعات را تشدید کرد و تامین سفارشها و افزایش ظرفیت را با مشکل روبرو ساخت.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، جیتش اوربانی، مدیر تحقیقات دنبال کننده های موبایل و دستگاه مصرفی در شرکت IDC در این باره گفت: صنعت رایانه شخصی همچنان با چالشهای عرضه و لجستیک درگیر است و متاسفانه این مسائل در ماه های اخیر بهبود چندانی نداشته اند. بعضی از فروشندگان اولویت فروش در بازارهای مختلف بازبینی کرده اند و به بازارهای نوظهور اجازه داده اند رشدشان را حفظ کنند در حالی که نرخ رشد بازارهای توسعه یافته آهسته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.