تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 12, 2021
17:19 سه شنبه، 20ام مهرماه 1400
کد خبر: 129376

ستاری؛ انتخاب سیاسی در حوزه علم و فناوری مسموم‌کننده است

 
معاون علمی و فناوری با بیان اینکه انتخاب سیاسی در حوزه علم و فناوری مسموم کننده است، گفت: طی هشت سال اخیر هیچ وقت انتصاب سیاسی نداشتم.
 
 سورنا ستاری در نوزدهمین اجلاس سالیانه و معرفی برترین‌های پارک فناوری پردیس که امروز به صورت آنلاین در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد با بیان اینکه توسعه یک مفهوم فرهنگی است، گفت: باید فرهنگ تغییر کند تا توسه محقق شود؛ اگر مشکل فرهنگی در کشور تغییر کند، سایر مشکلات پایین‌دستی نیز برطرف خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه با وجود اینکه مشکلات ما از جنس نرم افزاری است ما به دنبال راه حل های سخت افزاری هستیم، خاطر نشان کرد: اما به هر حال کارهای بزرگی طی ۲۰ سال اخیر در حوزه علم و فناوری انجام شده است و بابت این کارها خون جگرها خورده شده است؛ اما خوب است که می بینیم در حال رسیدن به نتیجه هستیم و این از همه مهم تر است.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه حکومت ما، حکومت چاقی است از این جهت که کلی نیروهای انسانی خوب و قوانین نامتناقض داریم که این خاصیت حکومت های بر پایه اقتصاد نفتی است، افزود: این به خودی خود با نوآوری مبارزه می‌کند و اگر بخوایم تزریق نوآوری در این حکومت داشته باشیم کار راحتی نخواهد بود.
 
به گفته وی، باید خیلی کتک بخوریم تا تکنولوژی را وارد سیستم کنیم؛ تزریق نوآوری در کشورمان کار راحتی نیست زیرا در ابتدای کار، اول به آن بی‌توجهی می‌شود، بعد مورد تمسخر قرار می‌گیرد و پس از ورود به مبارزه و تهدید می‌توانیم مراحل تزریق نوآوری را رد کنیم؛ اینجاست که همه درب‌ها به روی ما باز می‌شود اما بعد از گذراندن مراحل زیاد!.
 
ستاری افزود: ما اکنون در بخش اقتصاد دانش‌بنیان این مراحل را رد کرده‌ایم و در حال کتک خوردن هستیم ولی واقعیت این است که پیروزی های قابل توجهی ایجاد شده و نظرات مسئولان و وزرا نیز تغییر کرده است.
 
وی تاکید کرد: ما نیاز به ایده ها، نوآوری ها و نیروهای انسانی جدید داریم که این اکوسیستم را به خود آلوده کرده است.
 
وی با بیان اینکه اکنون در مرحله‌ای هستیم که مجلس، اتاق بازرگانی و … قابل قیاس با دوره‌های قبل نیستند و کاملاً با مفاهیم دانش‌بنیان آشنایی دارند، گفت: ۱۵ الی ۱۶ شرکت دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنند و این در حالی بود که دوره‌های قبل شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی تنها نماینده شرکت‌های خارجی و وارداتچی بوده‌اند.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تأکید بر حمایت از جوانان در کشور برای استقبال از نوآوری گفت: در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، ۷ الی ۸ هزار استارت‌آپ، ۴۷ پارک علمی و فناوری و … فعالیت می‌کنند. در حال حاضر هم دیدگاه دانشگاهها نسبت به کارآفرینی تغییر کرده و این موضوع در سالهای گذشته موضوعی جدید بود.
 
وی ادامه داد: هر کسی که در دولت هم فکر ما است هر کاری از دستمان بر بیاید انجام خواهیم داد؛ ما هر کسی را شبیه خودمان پیدا کنیم کمک می کنیم حالا این افراد چه در بخش خصوصی چه دولتی باشند. باید از همفکر ها و همپاهای خود حمایت کنیم.
 
«سیاسی بازی» یکی از مشکلات در حوزه فناوری
 
وی تأکید کرد: یکی از مشکلات در حوزه فناوری «سیاسی‌بازی» است و این خیلی بد است؛ اما من طی هشت سال اخیر هیچ وقت انتصاب سیاسی نداشتم و در این خصوص هم خیلی ها به ما انتقاد می کردند؛ تفکر افراد برایم مهم بوده است و همین تفکرات را باید ارج نهاد؛ زیرا انتخاب سیاسی در حوزه علم و فناوری مسموم‌کننده است. اینکه فکر کنیم چه کسی همفکر سیاست‌های ما است، خطرناک خواهد بود.
 
ستاری ادامه داد: همه تلاش ام این بوده که بتوانیم این سال‌ها مدیریت ثابتی داشته باشم و موضوع ثبات را در پیش بگیرم که همین باعث تحول شده است. خوشحالم این ثبات مدیریت باعث وقوع اتفاقات خوب شده و نظرات افراد عوض شود تا با ایده های جدید کارها به نتیجه برسند.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: وظیفه اول این معاونت، تزریق نوآوری به بخش‌های مختلف کشور همچون قوه قضاییه، مققنه و اجرایی است که به صورت فرادستگاهی در این زمینه فعالیت می‌کند تا با روش خود بتواند کشور را به پیشرفت برساند.
 
وی با بیان اینکه همین باعث می شود تا با روش های موثر راه حل های با هزینه کمتر را در پیش بگیریم تا پیشرفت کشور مثمر ثمر واقع شود، افزود: ما چه باشیم و چه نباشیم، این راه باید ادامه پیدا کند زیرا موضوع دانش‌بنیان‌ها به مرحله بلوغ رسیده و تاکنون هم زایش خوبی داشته است.
 
ستاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر همزبان های ما زیاد شده اند، گفت: برای من مشعوف کننده است که مدیران شرکت‌ها حرف‌های خودمان را به خودمان پس می‌دهند و می‌بینیم که به شدت تأثیرگذار بوده‌ایم.
 
وی در خطاب به مدیران شرکت های دانش بنیان گفت: باید یکپارچه حرکت کرد و کل چهره پارک فناوری پردیس را باید تغییر داد زیرا این زیرساخت آماده است و زمینه ایجاد شهر فناوری کشور را دارد.
 
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بسیاری از شهرهای اطراف تهران خوابگاه هستند و باید این موضوع عوض شود و از دنیا افراد دانشی را همچون پردیس جذب کند؛ این باید هدف غایی باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.