اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 16, 2021
15:40 شنبه، 24ام مهرماه 1400
کد خبر: 129473

مسکو سیستم پرداخت با تشخیص چهره را در ۲۴۰ ایستگاه مترو راه‌اندازی کرد

 
روسیه دیروز سیستمی به نام Face Pay را در ۲۴۰ ایستگاه مترو شهر مسکو راه‌اندازی کرد که با استفاده از تشخیص چهره پرداخت هزینه حمل و نقل مسافران را دریافت می‌کند. این نخستین استفاده گسترده از یک سیستم پرداخت مبتنی بر تشخیص چهره در سطح دنیاست.
 
در سیستم Face Pay، مسافران باید تصویرشان را آپلود و حساب بانکی و کارت متروی خود را به اپلیکیشن موبایل Mosmetro وصل کنند. زمانی که اطلاعات موردنیاز فراهم شد، دوربین‌ها چهره فرد را در هنگام ورود به ایستگاه شناسایی کرده و هزینه لازم را از حساب او کسر می‌کنند.
 
مقامات مسکو انتظار دارند ۱۰ تا ۱۵ درصد مسافران مترو در دو تا سه سال آینده به‌صورت مرتب از Face Pay استفاده کنند. به ادعای آن‌ها، این سیستم قرار است انتظار در صف‌ها را به حداقل برساند و در دوره همه‌گیری کرونا نیاز به لمس ابزارهای مختلف را از بین ببرد.
 
«سرگی سوبیانین»، شهردار مسکو در توییتی در این باره نوشت: «حالا تمام مسافران می‌توانند بدون بیرون آوردن گوشی، کارت مترو یا کارت بانکی به راحتی از مترو استفاده کنند. مسکو اولین شهر دنیاست که از Face Pay در چنین مقیاسی استفاده می‌کند. این فناوری جدید و بسیار پیچیده است و ما به بهینه‌سازی آن ادامه می‌دهیم.»
 
مقامات مسکو می‌گویند اطلاعات مسافران به‌صورت ایمن رمزنگاری می‌شود و به دست پلیس نمی‌رسد. با این حال، گروه‌های حامی حریم خصوصی از این پروژه نگرانند. «استنیسلاو شکیروف»، موسس گروه حقوق دیجیتال Roskomsvoboda می‌گوید: «این فناوری گام خطرناک جدیدی در مسیر کنترل شهروندان روسی است. باید شفافیت کاملی درباره سازوکارهای عملی استفاده از این اپلیکیشن وجود داشته باشد. سازمان متروی مسکو یک سازمان دولتی است و تمام اطلاعات آن به دست سرویس‌های اطلاعاتی می‌رسد.»
 
مسکو اخیرا گرایش زیادی به سمت استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی داشته و تاکنون تعداد دوربین‌های نظارتی خود را به بیش از ۱۷۵ هزار عدد رسانده است. علاوه بر نگرانی‌هایی که درباره استفاده دولت از این اطلاعات وجود دارد، شهروندان نگران هک شدن این سیستم‌ها هستند، چرا که هکرها چند وقت پیش پیشنهاد نفوذ به این سیستم‌ها را با دریافت تنها ۲۰۰ دلار ارائه کرده بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.