اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 17, 2021
14:42 یکشنبه، 25ام مهرماه 1400
کد خبر: 129502

اپراتورها باید یک مجرای ارتباطی صیانت شده را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند

سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی با موضوع توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان برگزار شد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در این جلسه که با هدف بررسی طرح صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و رفع چالش‌های فعالان زیست بوم فضای مجازی کودک و نوجوانان برگزار شد، گفت: سند صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از قبل در مرکز ملی فضای مجازی پیگیری شده و با توجه به قوانینی که وجود داشت، به ویژه قانون حمایت از اطفال مصوب سال ۹۹، تهیه و در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفت که نهایتاً با برنامه‌ریزی برای تقسیم وظایف نهادهای مختلف در این زمینه، سند صیانت از حقوق کودک و نوجوان برای قشر کودک و نوجوان آماده و به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید.
وی افزود: از لحاظ نظری، اعتقاد داریم که بخش اطفال و نوجوانان یکی از مهمترین بخش‌های فضای مجازی است؛ چراکه یک سوم فعالان این فضا و اینترنت از همین طبقه بوده و این افراد آینده‌سازان کشور هستند و نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت بود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اکثر سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نیز به این مسئله توجه دارند، گفت: البته نگرانی‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. یک بخش از این نگرانی‌ها مربوط به حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان بخش ضعیف جامعه است که شامل مواردی همچون حقوق اطفال و نوجوانان، آزادی دسترسی به اطلاعات، عدم تبعیض و … می‌شود. بخش مهمی از نگرانی‌ها که فوریت بیشتری داشته و مورد توجه نهادهای بین‌المللی و حکومت‌ها نیز قرار دارد و اجلاس‌های متعددی در رابطه با آن برگزار شده است، ضرورت توجه به سه حوزه مهم مخاطرات، آسیب‌پذیری و خود آسیب در رابطه با امر محتوا، ارتباط و رفتار است.
فیروزآبادی تصریح کرد: در حوزه رفتار آن چیزی که نگران‌کننده است، به ویژه در زمینه آموزش، موضوع نقص توجه و حافظه و یادگیری است که خیلی جدی بوده و خدمات و محتوایی که در اینترنت ارائه می‌شود، باید این نکات را مد نظر داشته باشند. همچنین، باید به مواردی که ممکن است به ایحاد بحث‌های جنبی اخلاقی و رفتاری مانند حسادت، عدم رضایت و … منتج شود نیز توجه کرد.
همچنین فیروزآبادی با اشاره به اهمیت صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی که مورد توجه همه کشورها و سازمان‌های مختلف بین المللی نیز است، گفت: بحث آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در اجلاس‌های متعدد بین المللی بارها مطرح شده و سندی در این رابطه نیز به عنوان یکی از بیانیه‌های اصلی اجلاس سران گروه ۲۰ تهیه شده است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه سازمان‌های بین المللی به ۳ چالش مهم در خصوص مخاطرات، آسیب پذیری و آسیب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تاکید دارند، خاطرنشان کرد: این چالش‌های در حوزه ارتباط، محتوا و رفتار فضای مجازی کودکان قابل پیگیری است.
وی با اشاره به اختلالاتی مانند نقص توجه، حافظه و یادگیری که حوزه آموزش کودکان در فضای مجازی را تحت تأثیر قرار داده است، تاکید کرد: ما از دوران مدرنیته که کودکان در حصارهای متعددی از جمله حصار خانواده، حصار مدرسه و حصار شهر بودند به عصر فضای مجازی وارد شده ایم که در آن کودکان بدون هیچ حصاری در جهان زیست می‌کنند و این موضوع باعث شده تا کودکان در حوزه رفتار، ارتباط و محتوا در معرض آسیب جدی قرار گیرند.
فیروزآبادی با بیان اینکه فارغ از نظام سیاسی هر کشوری، همه کشورها دغدغه‌هایی در خصوص حضور کودکان در فضای مجازی دارند، گفت: سازمان‌هایی مانند ITU ، یونیسف و یونسکو نیز دغدغه‌هایی در خصوص اینکه چه اصولی باید در این عرصه رعایت شود و چه حوزه‌هایی نیازمند قاعده گذاری و قانونگذاری هستند، دارند. اینکه برای بالابردن سواد مجازی چه تدابیری باید اندیشیده شود و توسعه تعاملات بین المللی چگونه باشد مورد توجه همه سازمان‌ها است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت: در راستای این سند، در محور مدیریت و راهبری فضای مجازی کودکان و نوجوانان کارگروهی تشکیل شده است تا مشکلات و چالش‌های همه ذی‌نفعان این فضا بررسی و رفع شود.
وی با اشاره به مسئولیتی که بر دوش اپراتورهای ارتباطی گذاشته شده است، تاکید کرد: اپراتورها باید یک مجرای ارتباطی صیانت شده را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند. برهمین اساس برای نخستین بار در کشور قرار است که سیم کارت در مالکیت کودکان و نوجوانان قرار گیرد و در حال پیگیری هستیم که کودکان و نوجوانان هویت حقیقی مستقل در فضای مجازی داشته باشند.
وی بر لزوم فعالسازی زیست بوم توسعه محتوای فضای مجازی کودک توسط بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر بخش‌های حاکمیتی، شرکت‌های نوپا باید محتوای سالم در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه همه کشورها به دنبال این هستند که فرهنگ بومی و ملی خود را در فضای مجازی حفظ کنند و در این راستا بخش خصوصی می‌تواند حداکثر ابتکارات خود را عرضه کند، افزود: علاوه بر ارتقای فرهنگ و سواد آموزشی فضای مجازی در سند صیانت از کودکان و نوجوانان، موضوع تعاملات بین المللی با پلتفرم‌های بزرگ دنیا و مجامع بین المللی در این حوزه نیز دیده شده است تا بتوانیم در حوزه ارزش گذاری کودک و هنجارسازی های این حوزه نقش فعال داشته باشیم.
وی با اشاره به اهداف سند شبکه ملی اطلاعات در حوزه محتوا از جمله سرگرمی و VOD ها که بخشی از آن تاکنون محقق شده است، گفت: ما در حوزه نظام آموزشی فضای مجازی نظرمان این بوده که دولت و بخش خصوصی روی پلتفرم شاد فعال شوند تا شاهد رونق در حوزه تولید محتوا باشیم. این موضوع در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گرفت.
فیروزآبادی با تاکید بر اینکه روی پلتفرم شاد به دنبال این هستیم که یک رگولاتوری انبساطی فراهم کنیم تا بخش قابل توجهی از اقتصاد فعلی در حوزه تولید محتوا در کشور که به صورت نامنظم صورت می‌گیرد، روی این پلتفرم فراهم شود، ادامه داد: البته به صراحت اعلام می‌کنیم که با انحصار پلتفرم شاد مخالف هستیم و به همین دلیل دست مدارس غیرانتفاعی را برای استفاده از سایر اپلیکیشن‌های ایرانی غیر شاد نیز بازگذاشته ایم.ایشان در مورد نظام قیمت گذاری محتوای ویژه کودک در فضای مجازی نیز گفت: در خصوص نظام تعرفه گذاری جلساتی در کمیسیون عالی محتوای مرکز ملی فضای مجازی با حضور وزارتخانه های مختلف و دستگاه های مربوطه برگزار شده و از بخش خصوصی نیز دعوت شده است تا نظرات شان را اعلام کنند. در همین حال برای موضوع پرداخت نیز با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات وارد مذاکره شده ایم. در حال جمع بندی هستیم و به زودی این سند ابلاغ می‌شود و انشاالله مشکل فعلی ارائه کنندگان خدمات محتوا حل خواهد شد.
گفتنی است؛ بیش از ۸۰ شرکت و موسسه فرهنگی فعال در فضای مجازی حوزه کودک به صورت بر خط در این جلسه شرکت داشتند و قریب به دو هزار نفر از طریق سامانه های پخش زنده در فضای مجازی بیننده این برنامه بودند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.