بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 17, 2021
16:59 یکشنبه، 25ام مهرماه 1400
کد خبر: 129517

بلوبانک روند رشد خود را تشریح کرد: ۷۰۰ هزار کاربر، ۲۲ میلیون تراکنش

 
بلوبانک که اکنون می‌توان به آن عنوان بزرگ‌ترین نئوبانک کشور را داد، امروز با برگزاری یک نشست خبری با اهالی رسانه به توضیح عملکرد و دستاوردهای خود در ماه‌های اخیر پرداخت. مدیران بلوبانک در این نشست خبری اعلام کردند که این نئوبانک اکنون بیش از ۷۰۰ هزار کاربر ثبت نام شده، ۵۰۰ هزار کاربر فعال ماهانه و بیش از ۳۰۰ هزار تراکنش روزانه را مدیریت می‌کند.
 
«جمال غضنفری»، معاون ارشد فنی بلوبانک در ابتدای این نشست رسانه‌ای مهم‌ترین خبر مربوط به این نئوبانک را اعلام کرد و گفت تاکنون تعداد افرادی که در این نئوبانک ثبت نام کرده‌اند از مرز ۷۰۰ هزار نفر گذشته است.
 
غضنفری اشاره کرد بلوبانک می‌تواند با خدمات با کیفیت بانکی، کاهش هزینه‌های بانکداری، افزایش بهره‌وری و شفافیت، نقش کوچکی در عدالت اجتماعی و دسترسی عمومی در همه نقاط ایران برای خدمات بانکی داشته باشد.
 
بازگشت به اصول اولیه
«محسن محمدیان»، مدیر منابع انسانی بلوبانک در ارائه‌ای تلاش کرد تفاوت‌هایی را میان بانک، بانک دیجیتال و نئوبانک مطرح کند. به گفته او، کار بلوبانک کاهش اصطکاک، روان‌سازی در کنار ساده‌سازی فرآیند‌ها و نهایتاً بازگشت به اصول اولیه بانکداری و انجام درست آن‌هاست.
 
محمدیان توضیح داد که بلوبانک به عنوان یک نئوبانک با بانک‌ها و همین‌طور بانک‌های دیجیتال که برآمده از خود بانک‌ها هستند، تفاوت‌های کلیدی دارد که همین تفاوت‌ها، ذات یک نئوبانک را تشکیل می‌دهد. دسترس‌پذیری، فرآینده‌های ساده و مینیمال، کاملاً آنلاین و ۲۴/۷ در دسترس بودن به گفته او از همین مزیت‌ها هستند.
 
او همچنین گفت که از نگاه کاربر نهایی شفافیت به شکل موثر و دقیق در بانک‌ و بانک دیجیتال حضور موثری ندارد اما در نئوبانک همه چیز متفاوت است چون اساساً شعبه یا فرآیند پیچیده‌ای وجود ندارد و همه چیز شفاف به شکل آنلاین پیش روی مشتریان است.
 
او نداشتن شعبه فیزیکی را یک مزیت کلیدی برشمرد و گفت با این روش، پرسنل کمتری در نئوبانک وجود دارند و جذب کاربر با یک پنجم هزینه بانک‌های معمول اتفاق می‌افتد؛ چون کسب‌وکار بر مبنای دیجیتال است. محمدیان همچنین اشاره کرد که نئو بانک امنیت بیشتری نیز دارد چرا که امکان کشف تقلب لحظه‌ای وجود دارد و همچنین امکان رخ دادن تخلفات انسانی در آن وجود ندارد.
 
مدیر منابع انسانی بلوبانک داده‌محور بودن بلوبانک‌ را نیز یکی دیگر از امتیازهای این نئوبانک برشمرد و گفت با داده محوری، امکان پیشنهاد محصولات تن‌دوخت به ازای یکایک مشتریان وجود دارد.
 
مزیت کلیدی: حذف مانع زمان و مکان
«احمد ابراهیمی»، مدیر پشتیبانی بلوبانک در خصوص فرآیند‌های جاری بلوبانک توضیح داد اما پیش از آن، سه تمرکز اصلی این نئوبانک را نام برد:
 
ایجاد بهترین دسترسی به سرویس بانکی.
حس جوان و جذاب.
پشتیبانی درجه یک.
ابراهیمی در خصوص بحث دسترسی آمارهای جالبی داد و گفت که اکنون ۶۰ درصد افتتاح حساب‌های بلوبانک از ساعت ۱۶ تا ۶ بامداد و در زمانی که سایر بانک‌ها بسته هستند، انجام می‌شود. از سوی دیگر ۷۵ درصد از مشتریان بلوبانک اکنون ساکن پایتخت ایران نیستند. او با همین آمارها نتیجه‌گیری کرد که بلوبانک موانع زمانی و مکانی را از بین می‌برد.
 
مدیر پشتیبانی بلوبانک در بحث تجربه کاربری نیز افتتاح حساب آنلاین را مزیت کلیدی این نئوبانک دانست؛ فرآیندی که به ادعای این شرکت در کمتر از ۷ دقیقه و در هر ساعتی از شبانه روز، با حداقل مدارک و با ۲۱ کلیک انجام می‌شود.
 
ابراهیمی همچنین گفت که در بلوبانک، روش‌های انتقال وجه ترکیب شده‌اند و نیازی نیست تا کاربر مشخص کند که می‌خواهد از روش کارت به کارت استفاده کند یا ساتنا و پایا؛ این فرآیند به سادگی توسط خود بلوبانک تشخیص داده می‌شود. نکته مهم دیگری که ابراهیمی گفت، بی‌نیازی کاربران از رمز دوم و فرآیند کارت به کارت تنها با یک کلیک بود. او در همین زمینه گفت: «ادعا می‌کنیم با حذف این بخش ذره‌ای از امنیت کاربران کم نشده است.»
 
در ادامه آمارهای دیگری اعلام و گفته شد که میانگین زمان انتظار مشتری برای دریافت پشتیبانی ۱۲ ثانیه است، رکورد چت پشتیبانی با کاربران در یک روز، ۵ هزار مورد بوده، و ۸۰ درصد از کارت‌های بلوبانک در تهران زیر ۲۴ ساعت ارسال شده‌اند.
 
در بخش پرسش‌وپاسخ، غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک در پاسخ به سوال دیجیاتو در خصوص تعداد کاربران فعال ماهانه گفت: «تعریف کاربر فعال بسیار متفاوت است و باید دید از چه زاویه‌ای به آن نگاه می‌کنیم. صرفا لاگین کاربر را در نظر بگیریم یا کارت به کارت یا اگر کسی مانده دارد، سود به او پرداخت می‌کنیم می‌توانیم وی را کاربر فعال در نظر بگیریم. در مجموع در حوزه کاری ما، تعریف کاربر فعال محل مناقشه است. اما با فرض اینکه کاربر ما یک فعالیت مالی در ماه انجام دهد، بالای ۵۰۰ هزار کاربر فعال داریم.»
 
«پویان عطاآبادی»، مدیر بازاریابی بلوبانک نیز در پاسخ به دیجیاتو در مورد هدف‌گذاری تعداد کاربران تا پایان سال گفت: «ما محدودیتی برای ورود کاربر به سیستم نداریم و ظرفیت بالایی در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر می‌توانیم تا ۵ الی ۶ برابر کاربران فعلی را نیز پاسخگو باشیم. در ۷ ماه از مرز ۷۰۰ هزار کاربر عبور کردیم و انتظار هم این است که همین رشد ادامه داشته باشد.»
 
معاون ارشد فنی بلوبانک نیز در خصوص ارتباط این نئوبانک با بانک سامان اعلام کرد در صورت موافقت و تایید رگولاتور بانکی، آمادگی کامل برای فعالیت مستقل را نیز دارد. او گفت: «براساس مجوزی که داریم، در حال حاضر بلوبانک به عنوان شعبه دیجیتال بانک سامان فعالیت می‌کند اما همه زیرساخت‌ها به شکل کاملا مستقل آماده شده و هر زمانی که بانک مرکزی مجوز فعالیت نئوبانک‌ها را صادر کند ما آمادگی داریم تا به عنوان بانک مستقل فعالیت خود را آغاز کنیم».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.