تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

گوشی

October 18, 2021
14:21 دوشنبه، 26ام مهرماه 1400
کد خبر: 129541

درخواست سیاست‌مداران آمریکایی برای قرار دادن آنر در لیست سیاه

 
گروهی از سیاست‌مداران آمریکایی از دولت فعلی آمریکا خواستار اعمال محدودیت‌های مربوط به هواوی بر روی برند آنر نیز شدند.
 
 در سال 2019 شرکت چینی هوآوی متهم به تحدید امنیت ملی در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ شد و بر همین اساس دسترسی هواوی به فناوری‌های آمریکایی ازجمله بلوپرینت‌های تراشه و نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های گوگل قطع شد.
 
نوامبر سال گذشته بود که شرکت هوآوی اطلاعیه فروش برند فرعی خود «آنر (Honor)» را صادر کرد تا این برند تجاری فرعی خود را از محدودیت‌های ایالات متحده رها سازد. سیاست شرکت آنر همانند هوآوری مصرف‌کنندگان جوان و خریداران دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه را هدف قرار داد و پس از مدتی در اروپا نیز بسیار محبوب شد. پس از مدتی این شرکت دست به ساخت ساعت‌های هوشمند و لپ تاپ های مخصوص بازی زد و کارهای خود را در این زمینه رونق بخشید.
 
به‌نظر می‌رسد هواوی تصمیم درستی گرفته است و سیاست‌های اتخاذ شده از سمتش تا حدودی به درستی برنامه‌ریزی شده است؛ زیرا شرکت هایی که روابط خود را با هواوی و به تبع آن شرکت آنر قطع کرده اند ، اکنون روابط خود را با این شرکت از سر گرفته اند که این شامل مواردی مانند سامسونگ (Samsung)، مدیاتک (MediaTek)، اینتل (Intel)، ای‌ام‌دی (AMD)، مایکروسافت (Microsoft)، گوگل ( Google)، کوالکام (Qualcomm) و سونی (Sony) است.
 
شرکت آنر اعلام کرده است که  به سرعت در حال بازیابی سهم از دست رفته بازار است. این شرکت در حال حاضر عمدتاً متعلق به یک کنسرسیوم تحت حمایت دولت چین است. جورج ژائو ، که رئیس آن در هواوی بود ، اکنون مدیر اجرایی آن است و ظاهراً دیگر مهندسان و مدیران هواوی نیز به این شرکت پیوسته اند.
 
با این حال سناتورهای جمهوری خواه معتقدند که Honor همچنین تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود و از دولت بایدن خواسته‌اند که آن را در لیست سیاه قرار دهد.
 
مارکو روبیو ، سناتور فلوریدا روز پنجشنبه در نامه ای نوشت که Honor را بازوی دولت چین می داند که اکنون از دسترسی بی حد و حصر به فناوری حیاتی ایالات متحده برخوردار است.
 
این موضوع مدتی است که توجه سیاست‌مداران را به خود جلب کرده است. در ماه اوت ، گروهی از نمایندگان کنگره جمهوری خواه به رهبری مایکل مک‌کال از وزارت بازرگانی درخواست کردند تا Honor را در لیست سیاه قرار دهد. آنها معتقد بودند که هواوی این شرکت را برای دسترسی به تراشه ها و نرم افزارهایی که خرید آن از نظر قانونی مجاز نیست ، فروخته است.
 
در ماه سپتامبر ، آژانس های امنیتی کلیدی در این مورد اختلاف نظر داشتند. ظاهراً وزارت بازرگانی و وزارت خارجه ایالات متحده بر خلاف پنتاگون و وزارت انرژی که از قرار دادن Honor در لیست سیاه پشتیبانی می کنند، این کار را نمی کنند. در حال حاضر گزارش شده است که این موضوع در دستان تعیین کننده سیاسی در چهار سازمان است و اگر بن بستی وجود داشته باشد، این موضوع به کابینه ارسال می شود و اگر این امر نیز به بن بست برسد ، بایدن، مقام ریاست‌جمهوری باید تصمیم بگیرد.
 
پیامدهای این تصمیم به شرکت های آمریکایی نیز می‌رسد. هوآوی قبل از قرار گرفتن در فهرست سیاه نهادها، یکی از برترین برندهای تلفن هوشمند جهان بود و بسیاری از تامین کنندگان آن مستقر در ایالات متحده بودند. اما به دلیل ممنوعیت فروش و قرار گرفتن در لیست تحریم‌ها، این شرکت چینی کاربران  و در کنار آن محبوبیت خود را از دست داد و از دولت ترامپ درخواست تسهیل  قوانین را کرد.
 
اما ایالات متحده بیشتر تجهیزات شبکه هواوی و نه تلفن های هوشمند آن را تهدید امنیتی می‌داند و با توجه به این دیدگاه و منطق ، شرکت Honor واقعاً تهدید به نظر نمی رسد. این شرکت در حال آماده سازی برای راه اندازی بین المللی Honor 50 است که روی کاغذ به نظر می رسد یک گوشی میان رده مناسب باشد.
 
با این وجود هواوی بر این عقیده است که هیچ سهمی در کنترل شرکت Honor ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.