اپراتورها

تلفن همراه

October 21, 2021
11:59 پنجشنبه، 29ام مهرماه 1400
کد خبر: 129643

عباسی آرند: سهام ایرانسل در بازار بورس ایران عرضه می‌شود

 
مدیرعامل ایرانسل پانزدهمین سالگرد فعالیت ایرانسل اعلام کرد سهامدار این اپراتور با عرضه سهام آن در بازار بورس موافقت کرده است و این شرکت در حال آماده‌سازی اسناد و مدارک مورد نیاز برای ورود به بورس است. و در این  نشست خبری گفت که گوشی‌های هوشمند موبایل ساخت کره و امریکا با قابلیت 5G به دلیل تحریم‌ها امکان استفاده ندارند.
 
 بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری که به مناسبت پانزدهمین سال آغاز به کار این اپراتور برگزار شد، از موافقت سهامداران ایرانسل با عرضه سهام این اپراتور در بازار بورس خبر دارد. هرچند او زمان دقیقی برای عرضه سهام اعلام نکرد. ورود ایرانسل به بازار بورس ایران از موضوعاتی است که در تمامی سال‌های گذشته محل مناقشه بوده و برخی آن را از جمله شروط پروانه این اپراتور اعلام می‌کردند و در مقابل مدیران ایرانسل همواره تاکید داشته‌اند الزامی برای این کار وجود ندارد.
 
سال گذشته در مصاحبه‌ای که به صورت زنده از اکانت اینستاگرامی پیوست پخش شد، مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد بخشی از سهام شرکت گسترش الکترونیک ایران که سهامدار ایرانی اپراتور دوم است در بورس عرضه خواهد شد؛ اما امروز (۲۸ مهر) در پاسخ به پرسش پیوست درباره زمان این عرضه سهام گفت: «سهامداران و هیات مدیره ایرانسل مصوب کرده‌اند که سهام ایرانسل در بورس عرضه شود. سال گذشته خیلی از اقداماتی که لازم بود را انجام دادیم و با بورس مذاکره کردیم و جلساتی بگزار کردیم و یک جلسه نیز من حضور داشتم. شرایطی که داشتند و اسناد و مدارکی لازم بود که بخشی از آن ارائه شد. بخشی هم مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌های ایرانسل است که زمان‌بر است و در حال انجام است. ما هم در حال پیگیری هستیم که ایرانسل وارد بورس شود. طبیعتا زمان نهایی را وقتی اعلام می‌کنیم که فرآیندها طی شده بود.»
 
عباسی آرند با تاکید کرد بر اینکه مصوبه ورود به بورس شامل ایرانسل و سهامدار ایرانی آن می‌شود؛ اما این‌که چه اتفاقی رخ دهد، بستگی به شرایط بازار دارد، گفت: «به دلیل اینکه بورس در سال گذشته و امسال شرایط مناسبی نداشت، یک مقدار انگیزه‌ها را برای عرضه سهام کم کرده؛ اما این موضوعی است که در برنامه ما وجود دارد و بعد از نهایی شدن مجوزها، سهام در مقطع مناسب عرضه خواهد شد.»
 
نظر مدیرعامل ایرانسل درباره تولید داخل و طرح صیانت
در این نشست خبری، پیوست درباره وعده تولید و عرضه گوشی‌های ساخت داخل توسط ایرانسل پرسید که مدیرعامل اپراتور دوم در پاسخ گفت: «ما پروژه گوشی داخلی را شروع کردیم. الان با تولیدکننده‌ای که شریک ما است فاز CKD را دنبال می‌کنیم؛ اما یک مقدار نواسانات قیمت ارز و افزایش قیمت تمام شده باعث شده است طرح تجاری نیاز به بررسی دوباره داشته باشد. اگر به طرح تجاری قابل توجیه برسیم، این کار ادامه پیدا می‌کند.»
 
عباسی آرند درباره طرح صیانت گفت: «طرح صیانت چند بخش دارد. در یک بخش آن یک کمیسیون تشکیل می‌شود که اختیارات وزارت ارتباطات به این کمیسیون واگذار می‌شود. طبیعتا ما با این بخش از طرح چندان موافق نیستیم و فکر می‌کنیم این کار به کسب‌وکارها صدمه می‌زند.»
 
عباسی آرند افزود: «بخش دیگر طرح صیانت مربوط به حمایت از کسب‌وکارهای داخلی است که ما هم فکر می‌کنیم انجام کارهایی مانند ایجاد دیتاسنترهای بزرگ بدون کمک دولت ممکن نیست و با این بخش از طرح موافقیم.»
 
او ادامه داد: «بخش دیگری از طرح هم الزام پلتفرم‌های خارجی برای حضور در ایران است که در کشورهای دیگر هم انجام شده است و غیر منطقی نیست؛ اما با توجه به شرایط موجود و تحریم‌ها حتی اگر قانونی در این زمینه تصویب شود نیز، عملی نیست.»
 
مدیرعامل ایرانسل در زمینه حمایت از کسب‌وکارهای داخلی با ذکر نمونه اسنپ تاکید کرد: «اگر حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که طرح تجاری درستی وجود داشته باشد و اجازه داده شود در شرایط اقتصادی یک کسب‌وکار رشد کند، حتما منجر به پیشرفت پلتفرم‌های ایرانی خواهد شد و در غیر این صورت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.»
 
چالش تعرفه‌ها
مدیرعامل ایرانسل در سخنان خود، چالش‌های حوزه ICT را به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم‌بندی کرد و گفت: «در صنعتی که ۷۰ درصد تجهیزات زیرساختی آن وارداتی است، کاهش ارزش پول ملی یکی از مشکلات است. همچنین محدویت‌های ناشی از تحریم‌ها مهم‌ترین چالش خارجی است که دسترسی به بعضی سرویس‌ها را مشکل کرده است.»
 
او افزود: «در زمینه داخلی، محدودیت‌های فرکانس و نظامات تعرفه‌ای که تاکنون وجود داشته است، مشکلات داخلی این حوزه هستند که امیدواریم در دوره جدید با همکاری وزارت ارتباطات بتوانیم حداقل مشکلات داخلی را رفع کنیم.»
 
او در بخش دیگری از سخنان خود، تعرفه‌گذاری فعلی را باعث عقب‌ماندگی ارتباطات ثابت و در نتیجه ایجاد فشار به اپراتورهای موبایل دانست.
 
عباسی همچنین درباره پروانه همگرای شبکه و خدمات ارتباطی که به تازگی از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارائه شده است، عنوان کرد این سند به گونه‌ای تنظیم شده و الزامات و شرایطی دارد که جذابیتی برای دریافت پروانه ایجاد نمی‌کند و طرح تجاری آن، منفی است.
 
او افزود: «ما با هدف انتقال ترافیک خودمان شبکه فیبر نوری ایجاد کرده‌ام؛ اما در ذهن‌مان است که اگر شرایط مناسبی باشد، سرویس ثابت هم به مشتریان ارائه کنیم؛ اما با سقفی که برای تعرفه‌ها گذاشته شده، اقتصادی نیست.»
 
عباسی ادامه داد: «الزاماتی که برای تعداد پورت گذاشته شده یکی دیگر از مشکلات است که در این سند وجود دارد و همین تعرفه‌ها هستند که FCPها را هم دچار مشکل کرده‌اند.»
 
او افزود: «در این سند بخشی از سهم دولت را به برای توسعه اختصاص داده‌اند؛ اما عدد آن آنقدر کم است که عملا فایده‌ای ندارد. ما این موضوعات را به دوستان گفته‌ایم و امیدواریم اصلاح شوند.»
 
رکورد ایرانسل در مصرف اینترنت
مدیرعامل ایرانسل در بخشی این نشست خبری درباره دستاورهای این اپراتور گفت: «براساس آمار رگولاتوری ایرانسل بیشترین پوشش ایرانسل در روستاها از دیگر اپراتورها بیشتر است.»
 
 
نمودار مصرف اینترنت در شبکه ایرانسل
به گفته عباسی آرند رکورد مصرف ۱۶.۸ پتابایت اینترنت در شبکه این اپراتور شکسته شده است و متوسط سرعت کل شبکه ایرانسل در کشور ۴۰ مگابیت برثانیه است که در مقایسه با اپراتورهای منطقه و حتی جهان، سرعت مناسبی است.
 
مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد این اپراتور در دوران فعالیت خود به صورت مستقیم بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان به دولت پرداختی داشته است و این عدد به صورت غیر مستقیم بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.
 
او همچنین اعلام کرد کر (Core) شبکه ایرانسل به 5G ارتقا یافته و در صورت لزوم در هر منطقه از کشور می‌تواند سرویس نسل ۵ ارائه کند. همچنین ۹۰ درصد سایت‌های این اپراتور به 3G و 4G ارتقا یافته‌اند.
 
وضعیت توسعه 5G در ایرانسل
عباسی آرند اعلام کرد هم‌اکنون ۴۰۰ هزار گوشی 5G‌ در شبکه ایرانسل فعال هستند؛ اما به دلیل تحریم‌ها لایسنس نسل ۵ برای گوشی‌های آمریکایی و کره‌ای در ایران فعال نشده است.
 
او در باره ارائه خدمات 5G در کشور گفت: «هر فناوری متناسب به فرکانسی که برای آن در نظر گرفته می‌شود توسعه پیدا می‌کند. در ایران باند ۳۵۰۰ برای 5G در نظر گرفته شده است که در کشورهای منطقه و برخی از کشورهای دنیا از همین باند استفاده می‌کنند؛ اما هنوز این باند در اختیار اپراتورها قرار نگرفته است.»
 
مدیرعامل ایرانسل ادامه داد: «در دولت گذشته سایت‌هایی به صورت پایلوت راه‌اندازی شد؛‌ اما این موضوع با تغییر دولت مصادف شد و ادامه نیافت که امیدواریم وزارت ارتباطات در دوره جدید اقدامات لازم را انجام دهد.»
 
حضور MTN‌ در ایران
مدیرعامل ایرانسل درمورد ادامه حضور MTN‌ در ایران گفت: «این شرکت با توجه به تشدید چالش‌ها در کشورهای منطقه خاورمیانه تصمیم گرفت تمرکز خود را بر هدف‌گذاری اولیه خود یعنی کشور آفریقا بگذارد. این کشور همان‌طور که چند ماه پیش اعلام کرد، به‌تازگی از کشور سوریه خارج شد و برای افغانستان نیز برنامه‌هایی دارد؛ اما برای خروج از بازار ایران برنامه‌ای ندارد.»
 
او تاکید کرد: «به دلیل تحریم‌ها و کاهش ارزش ریال سرمایه‌گذاری جدید در ایران با مشکل روبه‌رو است؛ اما به‌دلیل جمعیت گسترده و بازار بزرگی که در ایران وجود دارد، ادامه همکاری برای MTN‌ جذاب است.»
 
عباسی آرند با اشاره همکاری ۱۵ ساله دو شرکت تأکید کرد حتی در صورت خارج شدن MTN از ایرانسل نیز مشکلی در روند کاری این اپراتور ایجاد نمی‌شود؛ چرا که بخش عملیات همواره در دست طرف ایرانی بوده است و MTN بیشتر در زمینه انتقال فناوری و سرمایه‌گذاری فعال بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.