تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

October 23, 2021
15:02 شنبه، 1ام آبانماه 1400
کد خبر: 129690

وزارت خزانه‌داری آمریکا دستورالعمل‌های جدیدی برای حوزه رمزارزها منتشر کرد

 
دولت بایدن برای مقابله با استفاده نامطلوب از رمزارزها، دستورالعمل‌های جدیدی منتشر کرده که شامل حال اکثر فعالان این حوزه از جمله صرافی‌ها، ماینرها و موسسات مالی بزرگ می‌شود. به‌علاوه، FATF هم قرار است تا چند روز دیگر دستورالعمل‌های خودش را برای این حوزه منتشر کند.
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید اقدام جدید آن‌ها اولین گام برای مقابله با باج‌افزارها خواهد بود. این قوانین از مدت‌ها پیش در بسیاری از کسب و کارها حکم‌فرمایی می‌کرد اما حالا به‌طور اختصاصی برای بازار رمزارزها اصلاح شده است. موارد زیر از جمله مهم‌ترین دستورالعمل‌های اعلامی است:
 
استفاده از ابزارهای تشخیص موقعیت برای شناسایی و مسدودسازی دسترسی کاربرانی که از کشورهای تحت تحریم مشغول فعالیت هستند.
نظارت بر تراکنش‌ها برای شناسایی تراکنش‌هایی که یک سمت آن‌ها طرف‌های تحت تحریم‌ هستند.
بازنگری دوره‌ای در تراکنش‌ها چنان‌چه وزارت خزانه‌داری آدرس‌های جدیدی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کند.
 
وزارت خزانه‌داری توضیح داده که تراکنش‌های غیرمجاز چگونه باید مسدود شوند. اگر یک شهروند یا مقیم آمریکا رمزارزی در اختیار داشته باشد که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) آن را غیرقانونی بداند، فرد باید دسترسی تمام افراد به این رمزارز را مسدود کند و گزارش آن را ظرف ۱۰ روز کاری به دولت ایالات متحده بفرستد.
 
افزون بر این، شبکه مقابله با جرایم مالی وزارت خزانه‌داری (FinCEN) هم در گزارشی مدعی شده که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰۰ میلیون دلار باج به باج‌افزارها پرداخته شده است. این گزارش می‌گوید حملات باج‌افزاری الگوهای نسبتا مشخصی دارند. مهاجمان معمولا پول مدنظر خود را در قالب رمزارز درخواست و بعد آن را چند بار به رمزارزهای دیگر تبدیل می‌کنند. با این حال، مهاجمان هنوز از صرافی‌های متمرکز به عنوان بهترین روش برای نقد کردن دارایی‌های خود استفاده می‌کنند.
 
از سوی دیگر، کارگروه اقدام مالی (FATF) هم به‌زودی دستورالعمل‌هایی را درباره حوزه رمزارزها منتشر خواهد کرد. «مارکوس پلیر»، مدیر این گروه وعده داده که دستورالعمل آن‌ها که با رویکرد ریسک-مبنا طراحی شده، چند روز دیگر در دسترس قرار می‌گیرد. این دستورالعمل همه حوزه‌های دنیای رمزارزها از جمله DeFi و NFTها را در بر خواهد گرفت.
 
این نهاد جهانی مقابله با پولشویی چند وقت قبل پیش‌نویس فعالیت سرویس‌دهنده دارایی‌های مجازی (VASP) را منتشر کرد، اما در نسخه جدید این دستورالعمل تعریف دقیق‌تری از این سرویس‌دهندگان ارائه شده است. پلیر همچنین می‌گوید دستورالعمل‌های FATF توضیح می‌دهد که استانداردهای این گروه چگونه بر حوزه استیبل‌کوین‌ها اعمال خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.