اپلیکیشن

امینت

تلفن همراه

October 26, 2021
14:16 سه شنبه، 4ام آبانماه 1400
کد خبر: 129771

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس: طرح صیانت می‌تواند تلگرام و توییتر را رفع فیلتر کند

 
یکی از طراحان طرح صیانت با بیان اینکه هر پلتفرم خارجی که می‌خواهد در کشور فعالیت کند باید در کشور دفتر حقوقی داشته باشد اظهار داشت به موجب طرح صیانت امکان رفع فیلتر توییتر و تلگرام نیز وجود دارد.
 
«صادق ستاری‌فر» کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس و یکی از طراحان طرح صیانت در گفتگو با روزنامه جوان درباره این طرح گفت:
 
«این طرح بیشتر برای حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی یعنی پلتفرم‌هایی که به کاربران خدماتی را ارائه و شرایط و ضوابط فعالیت را پیش بینی می‌کند و اصلا هدف آن مسدودکردن پلتفرم‌های کرابردی مانند اینستاگرام نیست. چه بسا اگر این پلتفرم‌ها بتوانند در بستر قانونی فعالیت کنند، حمایت‌هایی را از آن‌ها داشته باشد.»
 
او با بیان اینکه هزاران کاربر از طریق اینستاگرام امرار معاش می‌کنند اظهار داشت فضایی دوگانه در خصوص این پلتفرم وجود داد. با توجه به آزاد بودن دسترسی‌ها، این فضا برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست در حالی که در طرح به جد اشاره شده که محیط کودک و نوجوان بایستی محیطی امن، سالم، ارزان و صیانت شده‌ای باشد.
 
 
ستاری‌فر فضای مجازی را یکی از ابزارهای نفوذ فرهنگی دانسته و گفت: «بایستی امکان انتخاب برای کاربر وجود داشته باشد و فضا به نحوی نباشد که یک پلتفرم از انحصار سوء استفاده کند و با انتشار محتواهای نامناسب، فرهنگ یک کشور را تحت تاثیر قرار دهد.»
او با بیان اینک طرح صیانت فعلا در حد یک پیش‌نویس بوده و مشخص نیست نمایندگان مجلس با آن چگونه مواجهه خواهند کرد، گفت:
 
«در این طرح پیش‌بینی شده پلتفرم‌های اثرگذار که دارای کاربران زیاد هستند، مادامی که جایگزینی برایشان تعریف نشود، از دسترس خارج نشوند. جایگزین هم باید به گونه‌ای باشد که در درجه نخست زیرساخت فنی لازم را داشته باشد و تعداد قابل توجهی از کاربران در شبکه‌های پیش‌بینی شده به عنوان جایگزین حضور داشته باشند و مردم آزادانه بتوانند از بین پلتفرم‌های موجود مثل توییتر، اینستاگرام و تلگرام انتخاب کنند.»
 
او در پاسخ به این سوال که در این طرح قرار است توییتر رفع فیلتر شود، آن را تایید کرد و اظهار داشت به موجب طرح صیانت امکان رفع فیلتر توییتر و تلگرام نیز وجود دارد.
 
کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد در این طرح قرار نیست شبکه‌های خارجی مسدود شوند بلکه بناست فضا به نحوی مدیریت شده که فعالیت این شبکه‌ها در فضایی رقابتی ادامه داشته باشد و مردم از خدمات آن‌ها استفاده کنند.
 
او در پاسخ به این سوال که در صورت عدم اقبال مردم به جایگزین‌های معرفی شده و تلاش برای دور زدن قوانین طرح صیانت، آیا نتیجه معکوسی مانند ممنوعیت نصب ماهواره خواهیم گرفت، گفت:
 
«این قانون ایجابی است و قرار نیست محدودیتی برای فعالیت مردم ایجاد کند. در طرح صیانت برای دولت و دستگاه‌های دولتی جرم انگاری در نظر گرفته شده و برای مردم حق آزادی و انتخاب قائل شده است. در قانون ماهواره یا قانون جرائم رایانه ای مجازاتها متوجه کاربر و شخص استفاده کننده و مردم بود، اما اینجا متوجه مسئول است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.