اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 27, 2021
12:07 چهارشنبه، 5ام آبانماه 1400
کد خبر: 129812

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت: کاربر استفاده کننده از فیلترشکن همانند معتاد مجرم نیست

رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت در رابطه با جرم‌انگاری فیلترینگ اظهار داشت همانطور که معتاد، مجرم نیست و پخش‌کننده‌ موادمخدر مجرم است؛ کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند مجرم نیستند و کسانی که فیلترشکن‌ها را می‌فروشند مجرم‌ هستند.
 
«رضا تقی‌پور» روز گذشته در میزگرد اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل حاضر شد و پاسخگوی سوالات دانشجویان بود.
 
به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، او با اشاره به اینکه طرحی که به نام صیانت از کاربران فضای مجازی می‌شناسیم؛ هم‌اکنون، حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه‌ کاربردی نام دارد، گفت: «سابقه‌ این طرح به سال ۹۷ یعنی مجلس دهم بر می‌گردد که به دلیل فرایند طولانی فضای‌ مجلس و ارجای‌‌ بررسی اولیه به مرکز پژوهش‌ها، نهایت با اصلاحات مرکز پژوهش‌ها درمرداد ۹۹ یعنی مجلس یازدهم، مطرح شد.»
 
تقی‌پور در ادامه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در رابطه با ساماندهی پیام‌رسان‌ها اشاره کرده و اظهار داشت طبق این مصوبه، هر پیام‌رسانی که بیش از ۳۰۰ هزار عضو دارد باید نمایندگی خودش را در کشور ثبت کند و این چیز عجیبی نیست:
 
«فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی در قلمرو کشور باید تابع یک سری قوانین باشد که همه‌ کشور‌ها این قوانین را دارند. همین مورد می‌تواند ضرورت طرح قوانین باشد زیرا در مطالبه چیزی که از قبل بیان نشده است؛ معذوریم.»
 
فیلترینگ هفتمین مرحله طرح صیانت
به گفته عضو شورای عالی فضای مجازی در طرح صیانت هفت مرحله مانند جریمه‌ نقدی، جلوگیری از ارائه خدمات و… بیان شده است که هفتمین مرحله‌ آن فیلترینگ است:
 
«در صورتی‌‌ که تعریف محدود سازی، در جرایم رایانه‌ای، در سال ۸۷ توسط مجلس تصویب شده است و فیلترینگ بر عهده کارگروه مسائل جرایم رایانه‌ای، متشکل از سیزده نفر از مقامات امنیتی و قضایی است که رئیس آن دادستان کل کشوراست. این کارگروه بدون نیاز به این طرح و طبق قوانین خود، درصورت نیاز، می‌تواند محدودسازی را اجرا کند.»
 
 
تقی‌پور با بیان اینکه با کلیات این مصوبه موافق است اظهار داشت در جزئیات آن نظراتی داشته که در کمیسیون مشترک مطرح خواهند کرد و تا ۳۰ درصد امکان تغییر در جزئیات این مصوبه قدیمی مجلس وجود دارد.
 
فروشنده‌های فیلترشکن مجرم‌اند نه کاربران
 
رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت با تاکید بر اختیاری بودن استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی، وعده داد با روش‌های تشویقی و ارائه خدمات داخلی که امکان دسترسی به آن‌ها در پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارند، استقبال مردم از پیام‌رسان‌های داخلی افزایش یابد:
 
«ما نباید توقع داشته باشیم پیام‌رسان‌های داخلی با هزینه‌ کم، بتوانند همه چیز را فراهم کنند، نت‌ورک واتساپ هم برای آمازون هست و هنوز سیستم حمل و نقل بسیاری از کشورها وابسته به آمریکا و انگلیس است. ایران در حال حاضر در جایگاه خوبی از نظر تکنولوژی قرار دارد و ما از لحاظ فنی مشکلی نداریم.»
 
تقی‌پور در رابطه با جرم انگاری فیلترینگ نیز اظهار داشت همانطور که معتاد، مجرم نیست و پخش‌کننده‌ مواد مخدر مجرم است؛ کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند مجرم نبوده بلکه کسانی که فیلترشکن‌ها را می‌فروشند، مجرم‌ هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.