اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 29, 2021
10:28 جمعه، 7ام آبانماه 1400
کد خبر: 129870

پاسخ رگولاتوری به انتقاد کاربران از تعرفه‌گذاری اینترنت/ در مصوبه تعرفه‌ای چاره‌اندیشی شده است

در حالی که برخی از کاربران اینترنت نسبت به نحوه تعرفه‌گذاری اینترنت در کشور انتقاد دارند، درپیگیری خبرنگار فارس از رگولاتوری، اعلام شد که در مقررات حاکم بر تدوین و اجرایی شدن تعرفه در بخش ICT این موضوع حل شده است.
 
سوژه ای با عنوان «انتقاد از گرانی و حجمی بودن اینترنت» در سامانه فارس من به ثبت رسیده است.
 
کاربران با ثبت این سوژه نوشته‌اند: «از وزارت ارتباطات درخواست داریم اینترنت را به صورت نامحدود به کاربران ارائه دهند و سرویس حجمی را برای همیشه حذف کنند. در کشورهای دیگر اینترنت نامحدود با سرعت بالا و قیمت پایین و مناسب ارائه می‌شود ولی در ایران اینترنت به صورت حجمی و سرعت پایین و قیمت بسیار گران قابل استفاده است. »
 
خبرنگار  این موضوع را از رگولاتوری به عنوان مرجع نظارت بر فعالیت اپراتورهای ثابت و سیار اینترنت رسیدگی کرد.
 
حمیدرضا اسماعیلی، مدیر روابط عمومی رگولاتوری در این باره به خبرنگار فارس، گفت: چنین چیزی که این کاربر مدعی شده وجود ندارد. چون بر اساس مصوبه ۲۶۶ این موضوع حل شده است.
 
قرار شد این مقام مسوول ادله بیشتری را در این زمینه ارائه کند که ارائه نکرد.
 
مصوبه ۲۶۶ درباره تعرفه گذاری اینترنت در کشور چه می گوید؟
 
اشاره ای مقام مسوول به مصوبه ۲۶۶ یعنی مقررات حاکم بر تدوین و اجرایی شدن تعرفه در بخش ICT است.
 
در این مصوبه امکان خریداری هر سرعت با هر میزان حجم برای کاربران فراهم است. اما با این حال تعداد کاربرانی که رویه قبلی در قیمت گذاری اینترنت را ترجیح می دهند کم نیست.
 
ارایه کنندگان خدمت دسترسی پرسرعت ثابت از طریق فناوری های با سیم (فیبر و سیم مسی) طبق تعرفه زیر عمل می کنند که دارای سرعت های متفاوتی است و کاربر از این سرویس های موجود باید سرویس موردنظر خود را انتخاب کند. به این ترتیب کاربر باید از بین سرویس های زیر سرعتی که مدنظر خود است را انتخاب کند.
 
در گذشته سرویس اینترنت بدون حجم و سرعت مشخص فروخته می شود و کاربر بسته به میزان حجمی که استفاده می کرد هزینه می پرداخت. امروز در روش فعلی تعرفه گذاری اینترنت در کشور، شرکت‌ های ارائه دهنده سرویس باید متعهد شوند و تضمین دهند که چه سرعتی را به کاربر می فروشند.
 
 
همچنین در مدل جدی تعرفه گذاری اینترت در کشور، در صورتی که تجهیزات فنی سمت کاربر اجازه دهد، خریداری سرعت های بسیار بالاتر هم فراهم است که تعرفه خدمت پهنای باند اینترنت برای سرعت 100Mbps و بالاتر به شرح زیر است:
 
 
این تعرفه‌ ها، سرویس انتقال نقطه به نقطه اختصاصی را شامل نمی شود
 
تکلیف حجم اضافه چیست؟
 
با اینکه سرویس های متفاوتی در نظر گرفته شده، همچنین ممکن است که نیاز کاربر باز هم بیشتر باشد.
 
طبق این مقررات، در صورت فروش حجم اضافه، سقف تعرفه هر گیگابایت ترافیک بین الملل، بیست هزار ریال است.
 
ارایه کننده خدمت هم موظف است نسبت به اعمال سقف تعرفه ترافیک داخلی، به میزان پنجاه درصدسقف تعرفه ترافیک بین الملل اقدام کند.
 
حداقل سرعت آپلود هم به میزان یک هشتم حداقل نرخ بیت دانلود در هر سرویس است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.