اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

October 31, 2021
11:04 یکشنبه، 9ام آبانماه 1400
کد خبر: 129916

مصیبت بدنامی فیس‌بوک دامن گیر واتس‌اپ و اینستاگرام شد

 
کارکنان فیس‌بوک برای اشاره به تأثیر بدنامی این شبکه اجتماعی بر روی زیرمجموعه‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ از اصطلاح مالیات بر برند استفاده می‌کنند.
 
 به نقل از سی ان بی سی، کارکنان فیس‌بوک در مکاتبات و تعاملات داخلی خود می‌گویند فیس‌بوک با تغییر نام خود به متا در تلاش برای از بین بردن آن چیزی است که مالیات بر برند توصیف شده است. منظور آنان این است که بدنامی فیس‌بوک و سو شهرت آن بر روی اعتبار و محبوبیت اینستاگرام و واتس‌اپ هم که توسط فیس‌بوک خریداری شده‌اند، تأثیر منفی گذاشته است.
 
مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک از تغییر نام این شرکت به متا خبر داده است تا برای مقابله با موج حمله به فیس‌بوک برنامه‌ریزی کند.
 
در هفته‌های اخیر افشاگری‌های گسترده‌ای بر علیه فیس‌بوک اتفاق افتاده که نشان می‌دهد این شرکت مروج نفرت پراکنی است، دوقطبی شدن جامعه و حمله به دموکراسی آمریکایی را ترویج و محتوای آن احساسات منفی را در نوجوانان و جوانان ایجاد می‌کند.
 
استفاده از اصطلاح مالیات بر برند توسط کارکنان فیس‌بوک به سال ۲۰۱۶ و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور بازمی گردد که به انتخاب دونالد ترامپ منجر شد. در آن زمان فیس‌بوک به معدن نفرت پراکنی و انتشار اخبار دروغین مبدل شد و یکی از دلایل شکست هیلاری کلینتون در برابر ترامپ همین مساله عنوان شد.
 
در آن زمان تلاش‌هایی برای دور کردن اینستاگرام و پیام‌رسان فیس‌بوک و واتس‌اپ از این فضای منفی به عمل آمد تا عملکرد آنها به علت جو منفی علیه فیس‌بوک تحت تأثیر قرار نگیرد. اما این جداسازی در سال ۲۰۱۹ بسیار دشوار شد. زیرا فیس‌بوک از عنوان خود در صفحه ورود و آغاز فعالیت واتس‌اپ، اینستاگرام و پیام رسانش استفاده کرد. فیس‌بوک در همان زمان برنامه‌ریزی برای بازسازی عنوان تجاری خود را آغاز کرد و سرانجام نام خود را به متا تغییر داد.
 
بر اساس بررسی‌های داخلی فیس‌بوک، بدنامی این شرکت از سال ۲۰۱۹ به بعد به خصوص بر روی ذهن کاربران جوان و نوجوان اینستاگرام تأثیر منفی گذاشت و لذا تلاش‌های بازاریابی گسترده‌ای توسط کارکنان آن برای تغییر شرایط آغاز شد. به عنوان مثال فونت مورد استفاده برای درج نام فیس‌بوک در زیر لوگوی اینستاگرام کوچک‌تر شد و حتی برای مخفی کردن این عنوان با استفاده از رنگ‌های متنوع تلاش شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.