تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 1, 2021
14:22 دوشنبه، 10ام آبانماه 1400
کد خبر: 129968

کارت‌های اعتباری به جای پاداش رمزارز می‌دهند

 
رمزارز‌ها یا ارزهای دیجیتالی اولین بار به عنوان جایگزینی برای موسسات مالی ایجاد شدند، حالا این صنعت به قدری شهرت یافته که شرکتی مثل مسترکارت با بیش از ۵۰ سال سابقه به مشتریانش امکان دسترسی به کیف‌پول‌های دیجیتالی را فراهم کرده است؛ کارت‌های اعتباری و دبیت و حتی طرح‌های وفاداری بر مبنای رمزارز از این پس ممکن می‌شوند. این ابزارها همگی بخشی از همکاری جدید مسترکارت با پلتفرم خرید و فروش دارایی‌های دیجیتالی به نام Bakkt است.
 
حالا بانک‌ها و موسسات مالی که کارت‌های اعتباری و دبیت کارت ارائه می‌کنند به مشتریان اجازه می‌دهند تا حساب خود را پرداخت کنند و در ازای وفاداری بیت‌کوین پاداش بگیرند. براساس توافق مسترکارت با Bakkt، فروشگاه‌ها از جمله رستوران‌ها و خرده فروشان می‌توانند به جای امتیاز‌های وفاداری سنتی یک روش دیگر نیز ارائه کنند. این مشتریان مسترکارت در عین حال می‌توانند امتیازهای فعلی خود را هم به بیت‌کوین تبدیل کنند و آن را در کیف پول دیجیتالی Bakkt نگهداری کنند.
 
با این قابلیت، دارندگان بیش از ۲/۸ میلیارد مسترکارت می‌توانند در جهان کریپتو سرمایه‌گذاری کنند. البته کسانی که قصد ورود به حوزه رمزارز را دارند خطرات آن را هم به دوش می‌کشند. بازار رمزارزها پرنوسان است و دیگر خبری از ثبات بازار مالی عادی نیست. پیشنهادات مسترکارت تا حدی بار این خطرات را کم می‌کند و ورود به جهان کریپتو هم ساده‌تر می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از یک پلتفرم رمزارزی نیست.
 
این اولین باری نیست که مسترکارت شانس خود را در جهان رمزارز امتحان می‌کند. در حال حاضر هم این شرکت چندین کارت مختلف برای علاقه‌مندان به رمزارز دارد. دبیت‌کارت‌ها و کارت‌های پیش پرداختی پلتفرم‌هایی مثل Uphold و BitPay به کاربران اجازه می‌دهد تا رمزارز خود را به ارز سنتی تبدیل کنند. از سوی دیگر مسترکارتی که شرکت Gemini ارائه می‌کند براساس مخارج کاربران به آنها براساس رمزارز پاداش می‌دهد.
 
مسترکارت در ماه سپتامبر اولین توکن غیرمثلی یا دارایی‌های غیرهمتا خود را هم ارائه کرد؛ حالا با وارد شدن بیت‌کوین به سیستم پرداخت‌های این شرکت مردم بیشتری امکان استفاده از رمزارز را دارند و می‌توانند پاداش خود را هم با بیت‌کوین دریافت کنند. مسترکارت می‌گوید که این تغییرات بیش از ۲۰ هزار موسسه مالی از جمله بانک‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
طبق اعلام این شرکت اطلاعات دقیق درمورد زمان ارائه این قابلیت‌ها به زودی به اطلاعات مشتریان خواهد رسید.
 
نانسی گوردون، نماینده ارشد بخش پرداخت‌ها و پاداش‌ها در شرکت Bakkt، در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که برند‌ها و فروشگاه‌‌ها سعی دارند مشتریان جوان‌تر را جذب خود کنند و تراکنش‌های مطلوب آنها را ارائه کنند، این پیشنهادات جدید فرصت ویژه‌ای برای پاسخ به افزایش تقاضا برای رمزارزها و روش‌های پرداخت و پاداش انعطاف پذیر است.»
 
این بیانیه در حالی منتشر شده که شرکت‌های کارت اعتباری کم کم رویکرد منفی خود نسبت به رمزارز را کنار گذاشته و به دنبال راهی برای استفاده از این بازار پرطرفدار هستند. در نیمه اول سال ۲۰۲۱، مشتریان ویزا از طریق کارت‌های اعتباری که این شرکت در همکاری با سه پتفرم رمزارزی یعنی Circle، BlockFi و کوین‌بیس ارائه می کنند بیش از یک میلیارد دلار رمزارز را مصرف و خرج کردند. دیگر شرکت‌های ارائه دهنده اعتبارات هم ارائه پیشنهادات رمزارزی را وعده داده‌اند. اواخر سال گذشته، American Express روی پلتفرم رمزارزی به نام FalconX سرمایه گذاری کرد؛ در همین دوران شرکت Discover Financial، که پلتفرم Discover Card را اداره می‌کند هم شروع به استخدام متخصصان رمزازی کرد تا به زودی امکاناتی را در این زمینه ارائه کند.
 
شرکت‌های کارت اعتباری تنها یک مثال از موسسات سنتی هستند که راه را برای ورود مردم معمولی به جهان رمزارز هموار کرده‌اند. در ماه آوریل، صرافی رمزارزی کوین‌بیس به عنوان اولین شرکت کریپتو سهام خود را عرضه عمومی کرد و درنتیجه مردم توانستند بدون خرید رمزارز در جهان کریپتو سرمایه‌گذاری کنند. پلتفرم Bakkt از همکاران جدید مسترکارت هم ابتدای همین ماه سهام خود را به صورت عموم عرضه کرد. همچنین هفته گذشته اولین صندوق قابل معامله یا ETF که در واقع سبدی از اوراق بهادار متصل به قیمت آینده بیت‌کوین است، معاملات خود را آغاز کرد. پلتفرم‌های پرداختی مثل پی‌پل، ونمو (که متعلق به پی‌پل است) و اسکوئر همگی از تراکنش‌های رمزارزی پشتیبانی می‌کنند و اسکوئر حتی ممکن است بخش ماینینگ یا استخراج بیت‌کوین را هم راه‌اندازی کند.
 
یکی دیگر از دلایل قدرت گرفتن و ماندگاری رمزارزها افزایش سرمایه‌گذاری در تکنولوژی مقابله با کلاهبرداری و افزایش امنیت است. کلاهبرداری و پول‌شویی یکی از انتقادات دیرینه دولت‌ها و مردم به رمزارزها هستند که عدم نظارت یک نهاد متمرکز، استفاده از رمزارزها را برای پول‌شویی و جابجایی پول‌های کثیف به گزینه مناسبی تبدیل کرده است. رمزارزهایی مثل بیت‌کوین، برخلاف ارزهای سنتی تحت کنترل هیچ دولتی نیستند و قوانین هیچکدام تبعیت نمی‌کنند و رمزنگاری هم امکان ردیابی و بازگرداندن تراکنش‌های رمزارزی را از بین برده است. مسترکارت درست چند روز پیش از اعلام توسعه فعالیت‌هایش در زمینه رمزارزها، شرکت CipherTrace را خریداری کرد. این شرکت که خودش را به شعار «اولین تیم موشکافی بلاکچین» تبلیغ می‌کند با پشتیبانی سازمان امنیت ملی آمریکا راه‌اندازی شده است. پی‌پل نیز به دنبال استخدام متخصصانی در زمینه رمزارزها است و قصد دارد روی موضوعاتی مثل پول‌شویی و تامین مالی تروریسم تمرکز کند.
 
رمزارزها به قدری در بین تبهکاران شهرت یافته‌اند که شاخه‌ای به نام خدمات مارشال آمریکا که دارایی‌های ضبط شده را مدیریت می‌کند برای ذخیره و نگهداری از رمزارزهای توقف شده به بانک‌ها روی آورده است. افزایش امکانات و قابلیت‌های شرکت‌های اعتباری از جمله مسترکارت حاکی از آن است که این شرکت ها قصد دارند محبوبیت این صنعت را بین دارندگان کارت اعتباری سنتی بیشتر کنند.
 
اکثر دارندگان رمزارز اعتراضی به ورودی شرکت‌های متمرکز و بزرگان اقتصاد سنتی به این صنعت ندارند. ورود بازیگران بزرگی مثل مسترکارت و پی‌پل به این حوزه باعث افزایش شهرت و درنتیجه افزایش سرمایه بازار رمزارزها می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.