بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 2, 2021
15:42 سه شنبه، 11ام آبانماه 1400
کد خبر: 130008

۶ بانک به سامانه هاب فناوران مالی متصل شدند

 
۶ بانک رفاه، شهر، گردشگری، خاورمیانه، ملت و سامان به صورت کامل برای انجام عملیات کارت به کارت خود به هاب فناوران مالی شاپرک متصل شده‌اند.
 
 تمامی بانک‌ها برای انجام فرایند کارت به کارت خود ملزم به اتصال به هاب فناوران مالی شاپرک هستند هم‌اکنون اتصال ۶ بانک تا کنون نهایی شده است و سایر بانک‌ها نیز هر کدام در مرحله‌ای از اتصال هستند.
 
اتصال بانک‌ها و پرداخت‌سازها به هاب فناوران مالی حدود یکسال است که در دستورکار شاپرک قرار گرفته است، هاب فناوران مالی با هدف ساماندهی فرآیند انتقال وجه غیرحضوری یا کارت به کارت بدون حضور کارت و فراهم آوردن امکان نظارت شاپرک بر عملیات کارت به کارت ایجاد شده است.
 
تا کنون فرایند کارت به کارت به صورت مستقیم از طریق ارتباط بانک‌ها با یکدیگر صورت می‌گرفت و همین امر نظارت بر این فرایند را برای دستگاه‌های ناظر مشکل می‌کرد حال به نظر می‌رسد با ایجاد هاب فناوران امکان نظارت بر عملیات کارت به کارت فراهم شود.
 
مدیرعامل شاپرک پیشتر در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرده بود: «مجموعه‌ای از ملاحظات و دلمشغولی‌ها برای حاکمیت منجر به ایجاد نقطه تمرکز هاب فناوران مالی شاپرک شد و طبیعتاً سهولت استفاده و بهره‌برداری و پرهیز از شبکه‌های مش، قراردادهای چندجانبه و دوجانبه بین پرداخت‌سازان و بانک‌ها و مهم‌تر از همه امکان اعمال نظارت بر مقررات کلیه تراکنش‌های بین پرداخت‌سازان و بانک‌ها سبب شد برنامه‌ریزی برای اجرایی شدن این سامانه در دستور کار قرار گیرد.»
 
طبق گفته کاظم دهقان، شبکه پرداخت و هاب فناوران کاملاً از یکدیگر مجزا هستند. شبکه پرداخت برای کلیه اپراتور‌های شبکه پرداخت است و تمرکز هاب فناوران روی تراکنش کارتی بین پرداخت‌سازان و بانک‌هاست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.