تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

November 3, 2021
16:27 چهارشنبه، 12ام آبانماه 1400
کد خبر: 130047

آیفون ۱۴ بخاطر مشکلات TSMC احتمالا به تراشه ۳ نانومتری مجهز نمی‌شود

 
اپل با مهاجرت از پردازنده‌های اینتل به سیلیکون‌های اختصاصی‌اش در مک‌ها، وابستگی بیشتری به TSMC پیدا کرده و این کمپانی تایوانی تقریبا تمام تراشه‌های موردنیاز کوپرتینویی‌ها را تامین می‌کند. حالا گزارشی جدید می‌گوید TSMC در فرایند تولید تراشه‌های ۳ نانومتری با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که نتیجه‌اش عدم استفاده آیفون ۱۴ از چیپ ۳ نانومتری خواهد بود.
 
گوشی‌های سری آیفون ۱۳ که به تازگی وارد بازار شده‌اند، از تراشه A15 Bionic بهره می‌برند که با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید می‌شود. حالا TSMC در حال گذر به لیتوگرافی ۳ نانومتری است اما ظاهرا در چنین روندی دچار مشکل شده است.
 
طبق گزارش جدید «The Information»، مشکلات TSMC باعث می‌شود که آیفون برای سومین سال متوالی به تراشه با لیتوگرافی یکسان مجهز شود. در صورتی که با چنین وضعیتی مواجه شویم، برای اولین بار چنین اتفاقی رخ می‌دهد.
 
با وجود چنین گزارش‌هایی، انتظار می‌رود TSMC زودتر از رقبایش مانند کوالکام به لیتوگرافی ۳ نانومتری دست پیدا کند. در گذشته گزارشی گفته بود که اپل در برخی محصولاتش در سال ۲۰۲۲ از تراشه‌های ۳ نانومتری استفاده خواهد کرد، با این حال گزارش اخیر نظر دیگری دارد.
 
از نظر مالی ارتباط نزدیکی میان TSMC و اپل وجود دارد و بخش بزرگی از درآمد TSMC مربوط به کوپرتینویی‌ها می‌شود. درآمد TSMC از اپل از زمان شروع همکاری‌ها تا به امروز بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است. همین موضوع باعث شده تایوانی‌ها برخورد متفاوتی با اپل داشته باشند و سفارش‌های کوپرتینویی‌ها را در اولویت قرار دهند. در حالت کلی ارتباط مثبتی میان این کمپانی‌ها وجود دارد.
 
در صورتی که اپل بتواند در آیفون ۱۴ از تراشه ۳ نانومتری استفاده کند، این چیپ قدرت بالاتری خواهد داشت و انرژی کمتری صرف می‌کند. کوپرتینویی‌ها می‌توانند ابعاد این تراشه را کاهش دهند یا با ابعاد یکسان با نسل کنونی‌اش، قدرت آن را افزایش دهند. با این حال، هنوز نمی‌دانیم آیفون‌های ۲۰۲۲ به تراشه ۳ نانومتری مجهز می‌شوند یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.