اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 6, 2021
11:27 شنبه، 15ام آبانماه 1400
کد خبر: 130095

باید از تمام ظرفیت کشور برای نهایی شدن شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد

 
یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در "نشست هم اندیشی توسعه فناوری  FTTx در کشور" که با حضور نمایندگانی از اپراتورهای ارتباطی ثابت، شرکت مخابرات و شرکت های تولیدکننده تجهیزات نوری در کشور برگزار شد، با اشاره به برنامه های دولت سیزدهم در تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات بارها بر این مساله تاکید کرده که از تمام ظرفیت کشور برای نهایی شدن شبکه ملی اطلاعات استفاده شود و از جمله نخستین رویدادهایی که در دوره وزارت ایشان برگزار شد نمایشگاه و کنفرانس ظرفیت بود.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یزدانیان با بیان این که بیش از یک دهه از بحث توسعه FTTH می گذرد و تا امروز به هر دلیلی سرعت طراحی و اجرای این شبکه مطلوب نبوده است، احیاء مجدد طراحی و پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات با استفاده از  نظرات و به کارگیری صاحبنظران این حوزه و همچنین شناسایی چالشها و محدودیتهای پیش رو جهت جلوگیری از پیمودن مسیرهای تکراری را از اهداف برنامه ها دانست و اظهار داشت: این بحث باید به صورت جدی دنبال شود و در این مسیر از تمام ظرفیتها بهره گرفته شده و در عین حال تمام چالشهای آن مشخص شود تا از تکرار مسیرهای گذشته جلوگیری گردد. وی گفت: انتصاب دکتر انصاری به عنوان معاون برنامه ریزی و برنامه و بودجه وزارت و مجری شبکه ملی اطلاعات گام مهمی در این راستا است و در نظر داریم در هماهنگی کامل با معاونت برنامه ریزی وزارت طراحی شبکه را جلو ببریم.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خواستار طرح مباحث این نشست به صورت شفاف شد و گفت: سیاستگذاران برای تصمیم گیری باید بتوانند تمام مشکلات، محدودیتها و دغدغه هارا لمس کنند و از رفتن در مسیرهای تکراری جلوگیری شود.
در ادامه جلسه دکتر رضوی زاده رییس پژوهشکده فناوری ارتباطات نیز با تشریح برنامه های وزارت ارتباطات مبنی بر توسعه شبکه فیبر در کشور و فراهم نمودن دسترسی FTTH برای تمام خانوارهای ایرانی، از تکلیف پژوهشگاه برای مشاوره و همکاری با وزارت در راستای بررسی جوانب مختلف این برنامه و ارائه یک طرح جامع و کاربردی با استفاده از تجربیات قبلی داخلی و جهانی و روند توسعه فناوری ها در این زمینه خبر داد.
در ادامه این نشست، مدعوین با اشاره به تجربیات قبلی در این این حوزه در کشور، به بیان مشکلات و پیشنهادات خود در راستای توسعه شبکه دسترسی نوری در کشور پرداختند. تدوین یک طرح جامع توسعه پهن باند در کشور، ایجاد هماهنگی با دیگر بازیگران این عرصه همچون شهرداری ها، وزارت کشور و وزارت نیرو، حمایت از تولید محتوا در کشور، و بررسی دقیق طرح از دیدگاه اقتصادی از جمله پیشنهادات و  مطالب مطرح شده در این نشست بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.