سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 6, 2021
11:32 شنبه، 15ام آبانماه 1400
کد خبر: 130098

حمله سارقان به کامیون حامل کارت‌‌ گرافیک سری RTX 3000

رشد بی‌سابقه قیمت کارت‌های گرافیک در جهان، باعث شد تا گروهی از سارقان با حمله به یک کامیون حامل کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 3000، چندین نسخه از این محصول را به سرقت ببرند.
 
جیکوب فریمن مدیر محصولات شرکت EVGA Product اعلام کرد که این سرقت در روز ۲۹ اکتبر یعنی کمتر از یک هفته پیش اتفاق افتاد. با این حال، وی توضیحات بیشتری را در این رابطه منتشر نکرد چراکه احتمالا تحقیقات و بررسی‌های پلیس در جریان است.
 
به گفته فریمن، این کامیون در حالت از سن فرانسیکو به سمت مرکز توزیع این شرکت در کالیفرنیای جنوبی در حال حرکت بود که مورد حمله سارقان قرار گرفت. مدیر محصولات EVGA اعلام کرد که در این کامیون، مدل‌های مختلف کارت‌های گرافیک این شرکت وجود داشتند که پایین‌ترین قیمت مربوط به مدل RTX 3060 با قیمت ۳۲۹ دلار و بالاترین قیمت مربوط به مدل RTX 3090 با قیمت ۱۹۵۹ دلار بود.
 
هنوز جزییاتی در خصوص تعداد کارت‌های گرافیک به سرقت‌رفته اعلام نشده اما بدون شک، تعدادشان کم نبوده است. با این حال، فریمن خطاب به افرادی که به دنبال خرید این کارت‌های گرافیک با قیمت کمتری هستند، اعلام کرد که طبق قوانین کالیفرنیا، خرید یا دریافت اموال به سرقت‌رفته، جرم محسوب می‌شود. وی همچنین عنوان کرد پنهان کردن، فروش، نگهداری یا کمک به فروش یا نگهداری از این اموال جرم تلقی می‌شود.
 
افرادی که قصد خرید کارت گرافیکی جدیدی را از بازار محصولات دسته دوم دارند، می‌توانند با چک کردن شماره سریال محصول در وب‌سایت EVGA، از سرقتی بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنند. این شرکت نیز هیچگونه گارانتی یا خدمات به‌روزرسانی را برای کارت‌های گرافیک سرقتی ارائه ن‌می‌دهد.
 
بر اساس آخرین گزارش‌ها، کارت‌های گرافیک Ampere  و RDNA ۲ در بازار به ندرت یافت می‌شود و محصولات شرکت AMD نیز در حال رسیدن به بالاترین قیمت خود هستند. بنابراین، احتمال مشاهده کارت‌های گرافیک سرقتی در بازارهای سیاه بسیار زیاد است.
 
این اولین باری نیست که کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 مورد هدف سارقان قرار می‌گیرد؛ در ماه دسامبر سال گذشته نیز، چهار کانتینر حاوی کارت‌های گرافیک RTX 3090 به ارزش ۳۳۰ هزار دلار از یک کارخانه MSI در چین به سرقت رفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.