اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

November 6, 2021
11:55 شنبه، 15ام آبانماه 1400
کد خبر: 130102

هجوم غول‏‌های تکنولوژی به متاورس

با توجه به اطلاعات به‌دست آمده از رویداد اخیر Ignite مایکروسافت و همچنین اخباری که از کنفرانس هفته آینده GTC انویدیا منتشر شده است، به‌نظر می‌رسد که این دو شرکت برخلاف فیس‌بوک، در حال کار روی نسخه کسب‌‌وکارمحوری از متاورس هستند. این در حالی است که زاکربرگ و همکارانش در شرکتی که اکنون تحت‌عنوان متا شناخته می‌شود، ایجاد نسخه کاربرمحور متاورس را دنبال می‌کنند. در واقع مایکروسافت و انویدیا سعی دارند تا از ظرفیت‌‌ها‌‌ی متاورس برای ارتباط و تعامل شرکت‌ها با یکدیگر بهره‌‌مند شوند و امکاناتی مرتبط را در اختیارشان قرار دهند. تفاوت‌‌ها‌‌ی زیادی میان نسخه کاربرمحور و کسب‌‌وکارمحور متاورس وجود دارد که این تفاوت‌‌ها‌‌ بیشتر حول اهداف سازمان‌ها‌‌ از به‌کارگیری این فناوری متمرکز است.
 
 
برای مثال‌ مایکروسافت فناوری AR Mesh خود را به اپلیکیشن‌تیمز اضافه خواهد کرد که این کار می‌تواند تجربه‌‌ای متفاوت را برای کاربران تیمز به ارمغان بیاورد؛ همچنین آواتارهای کارتونی این امکان را به افراد می‌دهند تا ارتباطات غیرکلامی ‌‌خود همانند حالات چهره، ژست‌‌ها‌‌ و غیره را بدون نیاز به‌حضور همیشگی در مقابل دوربین به شخص یا اشخاص مقابل خود منتقل کنند.
 
ادغام Mesh و تیمز می‌تواند منجر به ارائه قابلیت‌‌ها‌‌ی دیگری همچون استفاده مشترک از یک وایت‌‌بورد توسط دو یا چند شخص در موقعیت‌‌ها‌‌ی مکانی متفاوت بشود. این ویژگی کمک می‌کند تا افراد احساس نزدیک‌بودن به یکدیگر را تجربه کنند. از این قابلیت‌‌ها‌‌ می‌توان در مدل‌‌ها‌‌ی کاری هیبریدی بهره برد که احتمالا طی سال‌های پیش‌‌رو، بیشتر شرکت‌ها به شیوه‌ها‌‌ی خلاقانه و اثرگذاری به آن روی خواهند آورد.
 
انویدیا هم که در حال‌حاضر بزرگ‌ترین تراشه‌‌ساز آمریکا به‌حساب می‌‌آید، چند سالی است که مشغول کار روی پلت‌فرم Omniverse خود است؛ بستری که امکان ارائه یک محیط سه‌‌بعدی با گرافیک بسیار بالا را برای فعالیت‌های مهندسی، گرافیکی و همکاری کارمندان و افراد با یکدیگر فراهم می‌‌آورد. پلت‌فرم Omniverse Enterprise در واقع برای مشاهده عملکرد و شبیه‌‌سازی گرافیکی دستگاه‌ها و سیستم‌‌ها‌‌ در دنیای واقعی طراحی شده است.  به لطف این فناوری، می‌توان کارهای مختلفی از جمله طراحی خودروها و نحوه کارکرد قابلیت‌‌ها‌‌ی هوش‌مصنوعی این خودروها را در دنیای‌واقعی شبیه‌‌سازی و مشاهده کرد.
 
 ابزار OmniverseCreate هم یکی دیگر از مشغله‌های جدید شرکت انویدیاست که از فناوری گرافیکی RTX این شرکت برای ایجاد ترکیب‌‌بندی صحنه‌ها‌‌ی پیشرفته و جهان‌مجازی به جزئیاتی بسیار واقعی بهره می‌برد و سپس نتیجه را در فرمت Pixar USD  به اشتراک می‌‌گذارد.
 
یکی دیگر از جنبه‌ها‌‌ی جالب دیگر در رویکرد تازه انویدیا، تمرکز این شرکت روی مشارکت است. همانند آنچه مایکروسافت با اپلیکیشن تیمز انجام داده است، انویدیا نیز بر Omniverse به‌عنوان یک پلت‌فرم توسعه‌‌پذیر تاکید دارد و اعلام کرده که سایر شرکت‌ها و کسب‌‌وکارها همچون ادوبی و اتودسک می‌توانند از آن استفاده کنند. افزون بر این، انویدیا قصد دارد تا با چندین شریک سخت‌افزاری وارد همکاری شود تا بتواند سیستم‌‌‌هایی را برای تقویت پلت‌فرم Omniverse عرضه کند. همچنین این شرکت سعی دارد تا قابلیت‌‌ها‌‌ی گرافیکی سه‌‌بعدی متنوعی را هم در اختیار شرکت‌ها قرار دهد.
 
یکی دیگر از تفاوت‌‌ها‌‌ی میان فعالیت‌های مایکروسافت، انویدیا و متا در این عرصه، به دامنه استفاده‌‌کنندگان از این فناوری‌‌ها مربوط ا‌‌ست. طبق آنچه زاکربرگ و دیگر مدیران ارشد متا در طول هفته‌ها و ماه‌ها‌‌ی اخیر اعلام کرده‌‌اند، حداقل تا چند سال دیگر قادر به استفاده از ظرفیت‌‌ها‌‌ی متاورس نخواهیم بود؛ چرا‌که نوآوری‌‌ها‌‌ی مورد‌نیاز برای دستیابی به این فناوری هنوز به‌طور کامل توسعه نیافته‌‌اند.
 
از طرفی دیگر‌ طبق گفته آنها، متاورس در آینده همانند اپلیکیشن فیس‌بوک برای همگان قابل‌استفاده خواهد بود و صرفا محدود به گروه خاصی نخواهد بود؛ این در حالی است که دستاوردهای مایکروسافت و انویدیا در این حوزه، برای فضاها و کسب‌‌وکار‌هایی مشخص طراحی شده‌‌اند. فناوری Mesh برای ادغام با تیمز به گونه‌‌ای است که بهره‌‌مندی از آن نیازمند به‌کارگیری هدست‌‌ها‌‌ی واقعیت‌افزوده یا ‌مجازی است، بنابراین دست‌‌کم فعلا امکان استفاده از آن برای بسیاری از افراد فراهم نخواهد بود.
 
موضوع جالب‌توجه آنجاست که دستاوردهای انویدیا هم تخصصی‌‌تر است و برای مهندسان، طراحان و افراد حرفه‌‌ای که در زمینه ایجاد مدل‌‌ها‌‌ی سه‌‌بعدی فعالیت دارند، طراحی شده است. اگرچه این گروه، بسیار حائزاهمیت هستند، اما تعدادشان زیاد نیست. در این میان اما نکته بسیار مهمی ‌‌که باید به‌طور جدی مورد‌توجه قرار گیرد، حریم شخصی و اطلاعات خصوصی کاربران است. با وجود و ظهور این فناوری‌‌ها‌‌، شرکت‌های بزرگ تکنولوژی می‌توانند به اطلاعات مختلف زندگی، محل کار و حتی بازی کاربران دسترسی داشته باشند و همین مساله می‌تواند در درازمدت بسیار نگران‌‌کننده باشد. اگرچه هنوز زمان نسبتا زیادی تا ارائه این فناوری‌‌ها‌‌ و استفاده روزمره از آنها فاصله داریم، اما باید منتظر ماند و دید که با توجه به سابقه نه‌‌چندان مطلوب برخی شرکت‌ها از جمله متا (فیس‌بوک سابق) در نفوذ به حریم شخصی کاربران، قانون‌‌گذاران چه تدابیری برای رفع این نگرانی‌‌ها‌‌ خواهند ‌اندیشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.