اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 6, 2021
12:32 شنبه، 15ام آبانماه 1400
کد خبر: 130103

پیش‌بینی حجم بازار ۳۶۵ میلیارد دلاری خدمات دیتاسنتر و رایانش ابری

ICTna.ir – پیش‌بینی می‌شود حجم بازار خدمات دیتاسنتر و رایانش ابری تا سال ۲۰۲۲ به بیش از ۳۶۵ میلیارد دلار برسد.

مدیر عامل.png

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، فریبرز باذرجانی، مدیرعامل افرانت در نشست خبری که به مناسبت ۲۴ سالگی تاسیس این شرکت برگزار شد، با اعلام این خبر افزود: بازار خدمات ابری در جهان در کل ۲۰ درصد افزایش یافته و به ۲۴۱ میلیارد دلار رسیده و در سال ۲۰۲۲ به سایز بازار ۲۹۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

او افزود: اگر GDR کشور را یک درصد در نظر بگیریم، با یک درصد جمعیت ایران از کل جمعیت جهان، یک درصد از بازار ۳۶۵ میلیارد دلاری، سهم بازار ایران را تشکیل می‌دهد که بر همین اساس در افرانت برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا درصدی از این بازار را جذب کنیم.

باذرجانی اظهار داشت: درحال حاضر ۶۳۹۹ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند و ۱۲۵ شرکت جزو مشتری‌های افرانت هستند و حدود ۱۰۲ شرکت معادل ۸۱ درصد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می‌کنند.

به گفته او،‌ در سال ۹۹ سود عملیاتی این شرکت ۸۱ میلیارد تومان بوده و با بیش از ۸۵ میلیارد تومان درآمد در حوزه خدمات دیتاسنتر و سرویس‌های ابری، موفق شدیم پهنای باند دیتاسنتر افرانت را به ۱۱۰ گیگابیت برسانیم که یک ظرفیت بسیار مهم در مراکز داده محسوب می‌شود.

او از ارایه سرویس جدید VDC (Virtual Data Center) با نام متا کلاود خبر داد که براساس آن منابع زیرساختی پردازش، رم، ذخیره‌سازی و CPU به میزان موردنیاز مشتریان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت تا سرور خود را طراحی کنند.

باذرجانی افزود: سروییس‌های ابری مجبور هستند بسته‌های شرکت‌ها را که از پیش طراحی شده بخرند اما در این مدل براساس مصرف و بهینه‌سازی هزینه خواهد بود و هزینه کمتر و به صورت مدیریت شده خواهد بود.

او درباره ورود این شرکت به حوزه FMC باتوجه به دراختیار داشتن پروانه FCP و سهامداری همراه اول در این شرکت گفت: فعلا در این باره برنامه‌ای ندارم و ممکن است در آینده با مشورت با اعضای هیات مدیره ورود کنیم.

باذرجانی ابراز امیدواری کرد با مذاکرات انجام شده، در آینده نزدیک بتوانند سرویس‌هایی را برای همراه اول توسعه داده و در استراتژی این اپراتور برای تحقق رویای دیجیتال نقش ماموریتی محول شده برای افرانت را انجام دهند.

او درباره نوسانات شدید قیمتی سهام این شرکت در بازار بورس نیز توضیح داد:‌ شرکت بازارگردان دارد اما موضوعات بورسی، شرایط خاص خود را دارد و در یک زمانی قیمت سهام پایین می‌آید و یک زمانی هم رشد می‌کند.

مدیرعامل افرانت افزود: با سیاست جدید وزارت اقتصاد و سازمان بورس، به تدریج رشد قیمت‌ها منطقی خواهد شد و بحث‌های کاهش ارزش در آینده در بازار سرمایه به این صورت نخواهد بود. ضمن اینکه درحال حاضر تقریبا همه شرکت‌ها به همین میزان کاهش داشته‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.