تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 7, 2021
12:31 یکشنبه، 16ام آبانماه 1400
کد خبر: 130149

رشد ۱۰۰ درصدی تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

 
طی بازه زمانی مرداد ۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ میزان تسهیلات بانکی شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از ۱۰۰ درصد و ضمانت‌نامه فعال بانکی این شرکت‌ها بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است و اگرچه بخشی از این رشد به‌خاطر تورم حاکم بر کشور و رشد نقدینگی است، ولی بخشی از آن را می‌توان به توسعه فعالیت و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت داد.
 
مصطفی عرب -مدیرعامل یک شرکت فعال استارت‌آپی- در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در حال حاضر بانک‌ها حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان وام فعال و حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه فعال در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده‌اند. در حال حاضر مجموع وام‌های دارای دیرکرد، مشکوک‌الوصول، معوق و سررسید، حدود ۷.۵ درصد است که در مقایسه با معوقات سایر شرکت‌ها عدد مناسبی است.
 
وی ادامه داد : ایده شکل‌گیری این شرکت در اوایل سال 1397 به وجود آمد، چند ماه بعد با سرمایه ثبتی ۱ میلیارد تومان به‌طور رسمی شروع به فعالیت کرد و هشت صندوق پژوهشی و فناوری و شرکت پردازش اطلاعات مالی پارت از سهامداران اولیه آن بودند. در حال حاضر ۲۴ تفاهم‌نامه با صندوق‌های پژوهشی برای تقسیم اطلاعات امضا شده است، حدود ۲۸ عدد از این صندوق‌ها در حال استفاده از سامانه ما هستند و حدود ۱۰ عدد از صندوق‌ها و بانک‌ها و شرکت‌های بورسی از گزارش رتبه و ظرفیت اعتباری ما استفاده می‌کنند تا بتوانند خدمات بهتری در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
 
او در پاسخ به این سوال که آمار ارایه‌شده توسط این شرکت چقدر دقیق و به واقعیت نزدیک است؟ گفت: با توجه به اینکه دیتاهای موجود از صندوق‌ها و سایر منابع تجمیع می‌شود و یک تیم تحلیلگر آن‌ها  را آنالیز و به اطلاعا ت آماری تبدیل می‌کند، می‌توان گفت که گزارشات دقیقی از اکوسیستم به وجود می‌آید و این اعداد و ارقام در بیشترین سطح دقت هستند و با توجه به اعتمادی که هم در معاونت علمی و هم صندوق‌های پژوهشی و فناوری نسبت به ما وجود داشته، توانسته‌ایم به این اطلاعات برسیم و مجدد به خود این نهادها خدمات ارایه دهیم.
 
عرب با تاکید بر اینکه اطلاعات به وجود آمده با حسن اعتماد صندوق‌ها و سایر منابع شکل گرفته است، افزود: بخشی از این اعتماد به اعتماد این نهادها برمی‌گردد و بخشی از آن هم به دلیل اینکه اکوسیستم نیازمند این اطلاعات آماری بود، به وجود آمده است؛ البته ما تلاش کردیم همه این فعالان اکوسیستم را در بخش سهامداری شرکت دخیل کنیم و به همین دلیل هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم انجام شده است و امیدواریم این همکاری‌ها روزبه‌روز بیشتر و بهتر انجام شود.
 
با بیان اینکه پروتکل‌های امنیتی سخت‌گیرانه‌ای در روند تجمیع و آنالیز اطلاعات رعایت می‌شود، اظهار کرد: به‌شدت به محرمانگی اطلاعات پایبند هستیم و یکی از نکته‌های قابل توجه گزارش سالانه سال 1399 این است که روند رشد ارایه خدمات ضمانت‌نامه در صندوق‌های پژوهش و فناوری هم به لحاظ تعدادی و هم به لحاظ میزان ضمانت‌نامه پرداختی نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.
 
عرب افزود: همچنین با بررسی انجام‌شده در خصوص عملکرد صندوق نوین  که در حال حاضر هم به لحاظ کمی تعداد ضمانت‌نامه‌ها هم به لحاظ کمی میزان ضمانت‌نامه صادره و هم به لحاظ کیفی تنوع ضمانت‌نامه‌هایی که از سوی صندوق توسعه فناوری‌های نوین ارایه می‌شود نشان می‌دهد که این صندوق در عملکرد مناسبی در بین سایر صندوق‌ها قرار دارد و مطابق با گزارش‌های ارائه‌شده در رتبه اول ارائه خدمات ضمانت‌نامه در بین صندوق‌ها قرار گرفته است. از نقاط قابل توجه در عملکرد صندوق نوین به سرعت رشد مناسب این صندوق در مقایسه با سایر صندوق‌ها در سال‌های اخیر بوده و طی سه سال اخیر عملکرد این صندوق رشد قابل توجهی داشته است.
 
او میزان ارایه سقفی تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها را از جمله تفاوت در میان صندوق‌های پژوهشی دانست و گفت: صندوق‌ها با توجه به میزان سرمایه سقفی خود می‌توانند تا یک سطح معینی را به عنوان تسهیلات ارایه دهند و مجموع ضمانت‌نامه‌هایی که می‌توانند ارایه کنند یک مبلغ محدودی است؛ اما با توجه به افزایش سرمایه‌ای که اخیرا صندوق توسعه فناوری‌های نوین داشته است، سقف صدور ضمانت‌نامه‌های بالاتری دارد و ضمانت‌نامه‌های موردی بیشتری هم ارایه کرده است و این موضوع توانسته تا نظر فعالان بیشتری در اکوسیستم را به سوی خود جلب کند و هم شرکت‌های کوچک و هم شرکت‌های بزرگ به دریافت خدمات از این صندوق توجه بیشتری نشان دهند.
 
او به اهمیت تنوع در ارایه خدمات به فعالان اکوسیستم اشاره و تصریح کرد: در بخش تنوع ضمانت‌نامه‌ها باید گفت که بیشتر صندوق‌ها در یک حوزه خاص خدمات ارایه می‌دهند؛ اما بررسی عملکرد صندوق توسعه فناوری‌های نوین نشان می‌دهد در حوزه‌های مختلفی ورود پیدا کرده و این موضوع جذابیت بیشتری برای شرکت‌های فعال در اکوسیستم ایجاد می‌کند.
 
وی درباره زمان انتشار گزارش سالانه ۱۴۰۰ گفت: امیدواریم در تیرماه سال آینده و بلافاصله بعد از برگزاری مجمع شرکت بتوانیم گزارش را آماده و منتشر کنیم. با توجه به اهمیت بررسی اطلاعات آماری برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر، از مدیران و فعالان اکوسیستم دعوت می‌کنیم تا برای تصمیم‌گیری‌های خود از این گزارش‌ها استفاده کنند و ما آمادگی داریم تا با توجه به نیاز شرکت‌ها و فعالان اکوسیستم گزارشات خاص و مد نظر آنها را جمع‌آوری کرده و تحلیل ارایه دهیم تا بتوانیم مسیر توسعه برای فعالان این بازار را هموار کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.